http://www.evo.nl
EVO geeft visie op fileprobleem Nederland
Momenteel stelt het kabinet de nieuwe Nota Mobiliteit op. Het nieuwe
beleidskader voor de Nederlandse weginfrastructuur voor de komende
twintig jaar. In een speciale uitgave geeft verladersorganisatie EVO
haar visie op de noodzakelijke aanpak van het fileprobleem.
Files spelen de Nederlandse economie en concurrentiepositie danig
parten. Alleen al de directe schade, die het bedrijfsleven ondervindt
van files, bedraagt 1,6 miljard euro per jaar. De indirecte kosten
zijn een veelvoud daarvan.
Oorzaak van dit alles is dat de overheidsinvesteringen in
infrastructuur enorm zijn achtergebleven bij de toename van het
verkeer. EVO pleit dan ook voor snelle aanleg van de ontbrekende
schakels in het Nederlandse wegennet en de aanleg van extra rijstroken
op overbelaste trajecten. Leidraad hierbij is de Infrastructurele
Wegwijzer 2003, samengesteld door EVO, KNV en TLN met daarin twintig
wegtrajecten die de Nederlandse economie de grootste schade
berokkenen.
EVO vindt dat er meer energie moet worden gestoken in de
betrouwbaarheid van reistijden, ofwel in een ?robuuste?
infrastructuur. Onderzoek dat EVO in 2003 in samenwerking met TU Delft
heeft uitgevoerd, wijst uit dat onbetrouwbare reistijden kunnen leiden
tot grote economische schade. Een betrouwbaarder wegennet vraagt om
een betere samenwerking tussen rijk, provincies en gemeenten. Omdat nu
iedere gemeente haar eigen maatregelen instelt, vormt het regionale
wegennet geen samenhangend geheel en biedt daarmee geen goed
alternatief voor het hoofdwegennet.
Om ook in de toekomst mobiliteit te kunnen garanderen, pleit EVO voor
toepassing van nieuwe technologieën in auto?s en rondom
infrastructuur. Een goed hulpmiddel hierbij is de slimme
snelheidsregelaar. EVO heeft berekend dat dit systeem de filekans met
vijftien procent kan verminderen. Het systeem bepaalt van buitenaf
welke snelheid een auto kan rijden, aan de hand van factoren als het
weer en de verkeersdrukte. Voor de autorijder is het niet mogelijk om
deze ?doorgeseinde? snelheid te overschrijden. Overtredingen en
opstoppingen door te hard rijden en vervolgens moeten remmen, worden
zo geminimaliseerd. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat met de intelligente
snelheidsregelaar 281 dodelijke slachtoffers en tienduizend gewonden
per jaar kunnen worden voorkomen. Dit is ongeveer een kwart van het
aantal verkeersslachtoffers per jaar.