EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl

EVO geeft visie op fileprobleem Nederland

Momenteel stelt het kabinet de nieuwe Nota Mobiliteit op. Het nieuwe beleidskader voor de Nederlandse weginfrastructuur voor de komende twintig jaar. In een speciale uitgave geeft verladersorganisatie EVO haar visie op de noodzakelijke aanpak van het fileprobleem.

Files spelen de Nederlandse economie en concurrentiepositie danig parten. Alleen al de directe schade, die het bedrijfsleven ondervindt van files, bedraagt 1,6 miljard euro per jaar. De indirecte kosten zijn een veelvoud daarvan.

Oorzaak van dit alles is dat de overheidsinvesteringen in infrastructuur enorm zijn achtergebleven bij de toename van het verkeer. EVO pleit dan ook voor snelle aanleg van de ontbrekende schakels in het Nederlandse wegennet en de aanleg van extra rijstroken op overbelaste trajecten. Leidraad hierbij is de Infrastructurele Wegwijzer 2003, samengesteld door EVO, KNV en TLN met daarin twintig wegtrajecten die de Nederlandse economie de grootste schade berokkenen.

EVO vindt dat er meer energie moet worden gestoken in de betrouwbaarheid van reistijden, ofwel in een ?robuuste? infrastructuur. Onderzoek dat EVO in 2003 in samenwerking met TU Delft heeft uitgevoerd, wijst uit dat onbetrouwbare reistijden kunnen leiden tot grote economische schade. Een betrouwbaarder wegennet vraagt om een betere samenwerking tussen rijk, provincies en gemeenten. Omdat nu iedere gemeente haar eigen maatregelen instelt, vormt het regionale wegennet geen samenhangend geheel en biedt daarmee geen goed alternatief voor het hoofdwegennet.

Om ook in de toekomst mobiliteit te kunnen garanderen, pleit EVO voor toepassing van nieuwe technologieën in auto?s en rondom infrastructuur. Een goed hulpmiddel hierbij is de slimme snelheidsregelaar. EVO heeft berekend dat dit systeem de filekans met vijftien procent kan verminderen. Het systeem bepaalt van buitenaf welke snelheid een auto kan rijden, aan de hand van factoren als het weer en de verkeersdrukte. Voor de autorijder is het niet mogelijk om deze ?doorgeseinde? snelheid te overschrijden. Overtredingen en opstoppingen door te hard rijden en vervolgens moeten remmen, worden zo geminimaliseerd. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft berekend dat met de intelligente snelheidsregelaar 281 dodelijke slachtoffers en tienduizend gewonden per jaar kunnen worden voorkomen. Dit is ongeveer een kwart van het aantal verkeersslachtoffers per jaar.