Persbericht
15 maart 2004
BASE kondigt nieuwe positionering aan
Brussel, 15 maart 2004. Vandaag heeft het management van BASE de ondernemingsraad op de hoogte gebracht van zijn voornemen om de huidige organisatie te wijzigen om zo zijn groeistrategie, die zich toespitst op specifieke marktsegmenten en kernactiviteiten, verder uit te voeren. Dit zou een impact kunnen hebben op ongeveer 200 banen op een totaal van 930.
De doelstelling van BASE is om de komende jaren het aantal abonnees aanzienlijk op te drijven. Om dit te bereiken heeft het bedrijf gekozen om afstand te nemen van het bestaande business model, waarbij alle activiteiten horizontaal geïntegreerd zijn.
BASE begon met de implementatie van deze nieuwe strategie (gekaderd rond "Freedom of Speech") in de zomer van 2003, na "fixing the basics", inclusief een verbetering van de bereikbaarheid die gepaard ging met een investering van 270 miljoen Euro in het netwerk (begin 2002 tot eind 2003). De dekking is daardoor nu van hetzelfde niveau of beter dan de concurrentie. Dit bleek een positieve invloed te hebben op de resultaten van BASE, met in totaal 91.000 nieuwe klanten in het 4de kwartaal van 2003, een trend die zich bevestigd heeft in de eerste 2 maanden van 2004.
BASE kan voor de laatste 5 kwartalen een positieve EBITDA voorleggen. Het steeg van E10 miljoen in 2002 tot E48 miljoen in 2003.
Om een succesvolle speler te blijven op de markt en om de groeistrategie verder te kunnen implementeren, wil BASE zich alleen nog op zijn kernactiviteiten concentreren. De bedoeling is om niet-kernactiviteiten af te stoten, of ze uit te besteden via partnerships om zo de ondernemingsstructuur aan te passen aan het gekozen business model. De intentie van BASE is om zijn huidige structuur aan te passen aan de noden van zijn groeistrategie. Via partnerships en outsourcing naar gespecialiseerde ondernemingen, wil BASE een vermindering van zijn vaste kosten bewerkstelligen, zich concentreren op kernactiviteiten en efficiënter worden.
Het management van BASE wenst deze strategie te realiseren in nauwe dialoog met de afgevaardigden van de werknemers.
BASE n.v./s.a. is een 100% dochteronderneming van KPN Mobile. KPN Mobile richt zich op spraak- en datadiensten in Duitsland (E-Plus), België (BASE) en Nederland (KPN Mobile). KPN Mobile maakt deel uit van Koninklijke KPN NV. Op het einde van Q4 2003 had BASE 1.253.000 klanten, met een marktaandeel van 15%. Het bedrijf, met hoofdkantoor in Brussel, richt zich op specifieke marktsectoren met aanbiedingen voor diensten op maat.
KPN NV
KPN NV