Programmabureau Advies Overheid.nl

De praktijk van interactieve beleidsvorming (12): gemeente Wierden is niet bang voor haar burgers

Twee jaar geleden kreeg de gemeente Wierden bij de uitreiking van de jaarlijkse Webwijzer Award de aanmoedigingsprijs voor de beste startende website. Dit blijkt niet onterecht geweest te zijn, want nu staat de gemeente op nummer drie in de continue overheid.nl monitor voor gemeentelijke websites. De gemeente scoort op alle onderdelen hoog.

Koppeling nieuwe....
Interactieve beleidsvorming is door de gemeente Wierden zeer breed opgevat. Op de startpagina van de gemeente Wierden vinden we de wekelijkse stelling. Iedere week stemmen er minimaal vijftig mensen op de stelling die hier wordt geponeerd. Dat is al een flink aantal en dit loopt soms op tot over de 150. Na het stemmen is het mogelijk direct door te klikken naar het discussieforum om te discussiren over de stelling van de week of over een ander onderwerp.

Het discussieforum mist helaas bijdragen. Dit is jammer en het is niet helemaal helder hoe dit komt. Het discussieforum is namelijk goed ingebed in de website. Momenteel is er bijvoorbeeld een stelling over gezondheid. Burgers wordt gevraagd of zij tevreden zijn over het huidige voorzieningenniveau in de gemeente op het gebied van de volksgezondheid. Indien zij meer hierover willen weten, dan kunnen zij een link aanklikken voor meer informatie. Deze leidt naar de nota Lokaal gezondheidsbeleid. Daarnaast kunnen burgers net als op andere fora, zelf nieuwe themas aandragen en reageren op de bijdragen die door anderen zijn geplaatst. Toch spreekt het discussieforum blijkbaar niet tot de verbeelding van de burgers. Een reden hiervoor zou het succes van de andere participatie mogelijkheden in de gemeente kunnen zijn.

...en oude methoden
Behalve de peiling en het discussieforum op de website heeft de gemeente Wierden een publiekspanel van 250 burgers. Deze mensen worden regelmatig schriftelijk benaderd met vragen over te ontwikkelen beleid van de gemeente. Dit instrument wordt regelmatig ingezet en de respons is meestal hoog. Op zich is dit logisch, omdat mensen zich hier voor hebben opgegeven. Maar gezien de frequentie waarmee mensen worden ondervraagd, is het toch een prestatie van de gemeente dat ze de burgers hiervoor gemotiveerd weet te houden. De resultaten van alle onderzoeken worden uitgebreid via de website teruggekoppeld. Verder geeft de gemeente op de website aan wat zij nog gaat doen of al gedaan heeft met de bijdragen van de burgers.

Maar er is meer. Ook de algemene inspraak voor grotere projecten heeft een plaats gekregen op het Praat meegedeelte van de website. Momenteel loopt er een discussie over een herinrichtingproject. Hiervoor is ten eerste een uitgebreid onderzoek gedaan door middel van enqutes waarop 1600 mensen hebben gereageerd. Naar aanleiding van het onderzoeksverslag dat hier uit tot stand is gekomen werd een discussiebijeenkomst georganiseerd met 120 bezoekers. Nu ligt er een projectvoorstel waarvan een driedimensionale tekening op de website is te vinden. Via een formulier op de website kan nog op het hele project worden gereageerd, hoewel niet helemaal duidelijk is welke invloed dit in deze fase nog heeft.

Wanneer de Wierdense burger toch het gevoel heeft dat zijn of haar ideen niet voldoende uit de verf zijn gekomen in de peiling, het discussieforum, de inspraakronde of via het gemeentepanel, dan kan hij online een aanvraag doen voor een referendum. De wet en de lokale verordening die hierop van toepassing zijn staan op de website. Voldoet een aanvraag hieraan dan kan een formulier worden ingevuld en via de website worden verstuurd.

De combinatie
De gemeente Wierden is n van de weinige ons bekende gemeenten die de mogelijkheden van interactieve beleidsvorming via internet zoals een panel of peiling, combineert met de meer traditionele manieren van interactieve beleidsvorming. Alle mogelijkheden voor de burger om zowel op internet als op een andere manier mee te praten, zijn netjes geordend op de Praat en denk meepagina. Als extra wordt er continu geprobeerd om internet bij de traditionele beleidsvormings instrumenten een toegevoegde waarde mee te laten geven. Daarbij laat de gemeente duidelijk blijken dat er iets gebeurt met de inbreng die burgers leveren en is de mogelijkheid om mee te denken over onderwerpen niet beperkt tot een hoekje van de website waar niemand ooit kijkt, maar gentegreerd in de gehele gemeentelijke website.

Wierden is zeer goed bezig met de integratie van interactieve beleidsvorming via internet in haar normale processen. Daarmee is ze n van de eersten. Wij hopen dat nog velen dit voorbeeld zullen volgen.

Scoring:
Toegankelijkheid: +
Bruikbaarheid: +
Gebruik: +
Uitleg en vervolg: ++
Speciaal: ++

(Dit is deel 12 uit de serie 'Interactieve beleidsvorming in de praktijk'. Lees meer over deze opzet in de Nieuwsbrief van 3 september 2003: "De praktijk van interactieve beleidsvorming bij gemeenten beoordeeld".)


1. Mill en Sint Hubert

2. Soest

3. Rotterdam

4. Spijkenisse

5. Coevorden

6. Leeuwarderadeel

7. Breukelen

8. Vlissingen

9. Maastricht

10. Rijnland

11. Ede

Uitleg bij de scoring:

*Toegankelijkheid: is de toepassing goed te vinden?; zijn de teksten en uitleg van de toepassing helder en begrijpelijk?;
*Bruikbaarheid: maakt de toepassing gebruik van de specifieke mogelijkheden die internet biedt? (zijn de discussies via internet interactief in gebruik of staat er een reeks stellingen met een e-mail adres?);

*Gebruik: wanneer is de toepassing voor het laatst gebruikt?; is het aantal bezoekers van de toepassing na te gaan en hoe hoog is dit aantal, gerefereerd aan de periode dat de toepassing in gebruik is?; voor welke onderwerpen wordt de toepassing ingezet?;
*Uitleg en vervolg: is aangegeven waarom de toepassing op internet staat en wat er met de uitkomsten gaat gebeuren?; is er uitleg over de werking van de toepassing?;

*Speciaal: heeft de toepassing een creatieve invulling gekregen?; hoe is omgegaan met vormgeving?; zijn er opvallende zaken in de toepassing aangebracht?

www.ictu.nl