Persberichten / Administratieve lastenverlichting
Rapport 'Lasten in Balans' aangeboden aan minister Veerman
15 maart 2004 - In het rapport 'Lasten in Balans' doet de gemengde
commissie Administratieve Lasten concrete voorstellen om de
administratieve lasten vanuit LNV voor ondernemers met ruim 25 procent
te verminderen. Voorzitter drs. B.J. Constandse van de commissie heeft
het rapport vandaag aangeboden aan minister Veerman van Landbouw,
Natuur en Voedselkwaliteit. De commissie, met leden uit bedrijfsleven
en overheid, was ingesteld om de minister te adviseren hoe hij het
kabinetsdoel van 25 procent minder lasten kan bereiken.
De aanbevelingen van de commissie richten zich op drie sporen:
* 'minder regels' leidt tot een lagere informatiebehoefte van de
overheid;
* 'makkelijker maken' door beter gebruik te maken van de
mogelijkheden van de ICT;
* 'omkering van de informatieketens/toezicht op toezicht' waarbij de
informatieketens in de sectoren het uitgangspunt zijn voor de
informatievoorziening van de overheid.
Vermindering van administratieve lasten langs deze sporen vraagt van
de overheid dat zij zich bezint op haar rol, dat zij op verschillende
terreinen terugtreedt, extra investeert in ICT en een groter beroep
doet op de eigen verantwoordelijkheid van het bedrijfsleven. Dit
vraagt om moedige politieke beslissingen, stelt de commissie.
Vermindering van administratieve lasten vraagt ook van het
bedrijfsleven medewerking. Het bedrijfsleven zal zijn
verantwoordelijkheid moeten nemen en zal bereid moeten zijn
transparant en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.
Bij de totstandkoming van het advies moest een balans worden gezocht
tussen Brusselse eisen, juridische randvoorwaarden, de behoefte aan
maatwerk en sectorale en maatschappelijke belangen. Met de uitvoering
van dit advies verwacht de commissie dat de noodzakelijke
administratieve lasten meer in balans komen met de informatie die de
overheid moet ontvangen.
De commissie doet concrete reductievoorstellen die de administratieve
lasten met 29% beperken. De grootste winst is te behalen door het
verminderen van regels. De grootste reducties kunnen worden bereikt
bij de mestregels (40%) en de dierziekteregels (21%).
Op sommige beleidsterreinen bleek een substantiële reductie op korte
termijn te ambitieus. Dat heeft vooral te maken met de internationale
herkomst (met name Europese regelgeving) van beleid. 86% van het
LNV-beleid kent Europese of andere internationale kaders. Het
verminderen van deze lasten vraagt een lange adem en een breed
internationaal draagvlak.
De commissie adviseert verder om de uitvoering en de communicatie met
de verschillende partijen in de agrarische sector te vergemakkelijken
en de irritatie die met regelgeving samenhangt te verminderen onder
andere met behulp van ICT.
Daarnaast pleit de commissie voor het instellen van een Taskforce
Ketenomkering waartoe het bedrijfsleven het initiatief zou moeten
nemen. Deze taskforce met vertrouwen van zowel overheid als
bedrijfsleven moet werken aan verregaande afspraken tussen overheid en
bedrijfsleven over het gebruik van elkaars gegevensbestanden.
De commissie stelt voor dat de taskorce binnen een halfjaar met een
plan van aanpak komt waarin wordt beschreven hoe LNV hierbij kan
aansluiten op informatiesystemen in de sector en hoe LNV gebruik kan
maken van erkenningen en Toezicht-op-Toezicht.
Het verlagen van de administratieve lastendruk is wel eens vergeleken
met 'dweilen met de kraan open'. De commissie heeft zich dit terdege
gerealiseerd. Ze beperkt zich daarom in haar advies niet alleen tot
reductievoorstellen voor de huidige regelgeving maar geeft ook
aanbevelingen die gericht zijn op het 'dichtdraaien van de kraan'.
Lasten
Een recentelijk uitgevoerde inventarisatie van administratieve lasten
wijst uit dat de Rijksoverheid met haar wetten en regels jaarlijks
ruim EUR 17 miljard aan administratieve lasten veroorzaakt (stand van
zaken eind 2002). Het LNV-aandeel hierin is ca. 2,5% (ca. EUR 430
miljoen). Deze kosten bedragen ruim 1% van de bruto toegevoegde waarde
van de agrosector. In 2003 heeft LNV overigens reeds een beperking van
de administratieve lasten met ca. 8 % (EUR34 miljoen) gerealiseerd.
Een boer of visser is ruim drie uur per week bezig met het leveren van
informatie die LNV van hem vraagt. Daarmee is die ondernemer echter
nog niet klaar. Ook andere ministeries (zoals VROM, V&W, SoZaWe en
Financiën), andere overheden (zoals gemeenten en waterschappen) en
productschappen veroorzaken met hun regelingen aanmerkelijke
administratieve lasten.
Zie ook: Administratieve lastenverlichting
Pers
---
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit