Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Dan Asher
Red Aurora
13 maart tm 24 april 2004
Dan Asher (1947, Cleveland, Ohio, USA, wonend in New York), is een kunstenaar die werkt vanuit een grote sociale bewogenheid. Hij studeerde antropologie en sociologie. Grote perioden in zijn leven zwerft hij over de wereld, van het Midden-Oosten, Zuid-Amerika, Alaska tot Europa. Werken van Asher zijn opgenomen in verschillende toonaangevende collecties zoals het MOMA, New York, Museum of Contemporary Art, Los Angeles, Museum Ludwig, Keulen, Duitsland, Kunstmuseum Wintertur, Zwitserland, Stichting De Pont, Tilburg.
In de tentoonstelling Red Aurora verbeeldt Dan Asher de veranderlijkheid van goed en kwaad. De eerste serie foto's geeft een zeer confronterende blik op hoe een grote groep mensen gefascineerd wordt door bloeddorstig geweld. Zo lijkt de onnozele Amerikaan op de uitnodigingskaart vertederd te kijken naar iets dat zich voor hem afspeelt, een mooi doelpunt misschien? ... nee ... het blijkt een worstelwedstrijd te zijn waarin alles geoorloofd is. De worstelaars takelen elkaar toe met door het publiek meegebrachte wapens, variërend van prikkeldraad, scheermesjes, nietmachines, etc. De toeschouwers, waaronder vele families met kleine kinderen, vermaken zich opperbest. Het is namelijk 'Gameboy (of computerspel) for real'. Dit soort frequent plaatsvindende wedstrijden in de USA zijn in feite gestileerde maskerades. Ze worden van tevoren totaal geënsceneerd en de verwondingen worden op de koop toegenomen. 'Blood and pain sells'. Alarmerend is dat deze schokkende beelden niet eens meer leiden tot afgrijzen bij de omstanders maar eerder tot een gelaten, dan wel een verlekkerd consumeren.
Deze reeks foto's refereert aan eerdere werken van Dan Asher waarin hij herkenbare beelden van onze directe omgeving, de maatschappij, registreert met foto's en/of video's zoals een dakloze vrouw die met een plastic zakje in de weer is in een drukke straat en door niemand wordt opgemerkt (far from the madding crowd, 1997).
De andere serie foto's in de tentoonstelling laat prachtige opnames zien van het Noorder licht. Deze idyllische foto's lijken in schril contrast te staan met de worstelfoto's. De lichtballen zijn net dartelende beekjes die door een zeef van sterren naar beneden stromen. De foto's geven een gevoel van totale vrede op aarde. Dat deze schijnbare lieflijkheid voortkomt uit enorme erupties, solarstormen en andere heftige botsingen van deeltjes die reageren met gassen in de atmosfeer, geeft te denken. Is dat wat zich lieflijk toont, daadwerkelijk zo?
In een email aan ons verwoordde Dan Asher zijn gedachtenstroom over deze tentoonstelling alsvolgt: aurora red, perambulating il(lumminaria), gamboling rivulets of lumin(essentialities) sifted through a star sieve, the corporeal and cosmic bodies electric bring a tear to the pineal eye as rambunctious and mischievous as the trickster(ess) otherwise known as existence itself, light chasing light shadow chasing shadow darkness chasing likeness(es), the trilemma is-ness such-ness being(less)ness counte(nuanced), semblant and re-semblant, plasm ecto-plasm, consanguineous-----sanguinary, sang-froid, wistfully ebullient
conundrum----onerously perfect only in its imperfection
dan asher, nieuw amsterdam, march,5,2004
Voor fotomateriaal of een interview met de kunstenaar kunt u contact opnemen met de galerie
Galerie de Expeditie
Zsa-Zsa Eyck
Leliegracht 47
1016 GT Amsterdam
t 020-6204758
f 020-6246220
galerie@de-expeditie.com
www.de-expeditie.com