kamervragen over opsporingsmethode van de politie bij de bestrijding
van illegale prostitutie
Antwoorden op kamervragen over opsporingsmethode van de politie bij de
bestrijding van illegale prostitutie
12 maart 2004
Vragen van het lid Externe link Griffith (VVD) aan de ministers van
Justitie en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over
opsporingsmethode van de politie bij de bestrijding van illegale
prostitutie. (Ingezonden 27 januari 2004)
---
Antwoord van minister Donner (Justitie), mede namens de minister van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
1. Vraag
Hebt u kennis genomen van de berichtgeving over de werkwijze van de
politie in de strijd tegen illegale prostitutie? 1)
1. Antwoord
Ja
2. Vraag
Klopt het dat de politie zelf escorts bestelt en vervolgens de
illegale prostituees het land uitzet?
3. Vraag
Klopt het dat het openbaar ministerie toestemming heeft gegeven voor
deze opsporingsmethode? Is deze opsporingsmethode wettelijk
toelaatbaar of is er sprake van uitlokking?
4. Vraag
Vindt u dat in het geval dat deze opsporingsmethode juridisch
toelaatbaar is deze methode ook bij andere strafbare feiten, zoals
drugshandel, toegepast kan worden?
5. Vraag
Klopt het dat de Prostitutie controle teams (PCT) de escortbureaus
gaan 'bombarderen' met faxberichten teneinde hen het werk onmogelijk
te maken?
2 t/m 5. Antwoorden
Anders dan in het betreffende krantenartikel wordt gesuggereerd, wordt
de werkwijze van de politie niet toegepast in het kader van de
opsporing van strafbare feiten of in het kader van het
vreemdelingentoezicht. Het gaat om een methode die wordt toegepast in
het bestuurlijk toezicht op de naleving van de bepalingen in
plaatselijke verordeningen ten aanzien van seksinrichtingen en in de
exploitatievergunningen. Deze methode is ontwikkeld in het kader van
een pilot binnen het prostitutieproject van het programma Handhaven op
Niveau, een programma waarin een verdere verbetering van de kwaliteit
van de samenwerking bij de handhaving centraal staat. In de methode
wordt het huren van een hotelkamer en het bestellen van escorts door
toezichtambtenaren toegepast als laatste stap, wanneer andere methoden
om een adverterende exploitant te indentificeren en met de exploitant
in contact te komen hebben gefaald. Deze methode is eveneens te
gebruiken voor de controle van escortbedrijven met een vergunning.
Voor deze controle is een apart protocol ontwikkeld dat in het kader
van voornoemde pilot is beproefd in een aantal gemeenten.
Zoals hiervoor is aangegeven, wordt deze methode niet toegepast met
het oog op de opsporing van strafbare feiten of het uitzetten van
illegale prostituees. Strafbare feiten worden dan ook niet uitgelokt.
Bij het aantreffen van strafbare feiten tijdens het bestuurlijk
toezicht zal uiteraard wel proces verbaal kunnen worden opgemaakt en
eventueel kunnen worden overgegaan tot aanhouding.
Daarin onderscheidt deze situatie zich van andere situaties waarin bij
de uitoefening van bestuurlijk toezicht wordt opgetreden, indien men
strafbare feiten aantreft. Ook bij het aantreffen van illegaal hier
verblijvende vreemdelingen kan op grond van de vreemdelingenwet worden
opgetreden. Om die reden is over de methode overleg gepleegd met het
openbaar ministerie in de gemeenten waarin de controle is uitgeoefend.
Het openbaar ministerie heeft zich daarbij niet uitgesproken over de
toelaatbaarheid van deze bestuursrechtelijke handhavingsmethode.
Wel zijn afspraken gemaakt over de handelwijze bij het aantreffen van
strafbare feiten, waarbij het openbaar ministerie zich hard heeft
gemaakt dat als aspecten van mensenhandel naar voren komen,
strafrechtelijk zal worden opgetreden.
Binnen het bestuursrecht bestaat nog weinig duidelijkheid over de
toelaatbaarheid van specifieke toezichtsmethoden. Er bestaat nog
weinig jurisprudentie op dit terrein. Om die reden is over de
toelaatbaarheid van deze methode advies ingewonnen van enkele
hoogleraren bestuursrecht. Daarbij is onder meer gekeken naar de
bestuursrechtelijke beginselen van behoorlijk bestuur, waaronder
subsidiariteit en proportionaliteit.
Binnen genoemde pilot is ook geëxperimenteerd met het periodiek
verzenden van faxboodschappen aan adverterende exploitanten die niet
reageren op oproepen om zich te melden of die anderszins niet kunnen
worden bereikt. Het faxbericht bevat een tekst waarin de betrokkene
wordt gevraagd zich bij de bestuurlijk toezichthouder te melden. Op
dit moment vindt een aanvullende toets van bepaalde aspecten van deze
toezichtsmethoden plaats. Zekerheid over de toelaatbaarheid kan echter
pas worden verkregen wanneer de bestuursrechter zich daarover gebogen
heeft.
Aangezien het hier geen strafrechtelijke opsporingsmethoden betreft,
maar bestuurlijke handhavingsmethoden die worden toegepast in het
kader van het bestuurlijk toezicht op de naleving van de bepalingen in
plaatselijke verordeningen ten aanzien van seksinrichtingen en in de
exploitatievergunningen, is de toepassing van deze methoden bij
strafbare feiten niet aan de orde.
6. Vraag
Hoeveel illegale prostituees zijn er inmiddels opgepakt en hoeveel
zijn er het land uitgezet?
6. Antwoord
De genoemde methode is niet primair gericht op de opsporing van
strafbare feiten of op het uitzetten van illegale prostituees. De
korpsbeheerder van het regionale politiekorps Brabant Zuid-Oost heeft
echter laten weten dat er inmiddels drie illegale prostituees zijn
aangetroffen welke Nederland zijn uitgezet (stand van zaken op 6
februari 2004).
7. Vraag
Wat vindt u van de opvatting van één van de eigenaren van de
escortbureaus dat de politie moet betalen voor de kosten die gemaakt
zijn bij controles op legale prostituees?
7. Antwoord
Het toelaten van controle op de naleving van de bepalingen in wet- en
regelgeving of in vergunningvoorwaarden is een verplichting voor alle
natuurlijke en rechtspersonen die onder dergelijke wet- en regelgeving
of vergunningvoorwaarden vallen. De kosten die daarmee samenhangen
worden, conform de financiële toezichtswetgeving, gedragen door
degenen die onderworpen zijn aan deze controle en niet door de
overheid. Dit geldt ook voor de kosten die gemaakt zijn bij controles
op legale prostituees.
8. Vraag
Wat vindt u van het voornemen om kranten te verplichten aan
escortbureaus te vragen naar hun vergunning indien zij een advertentie
willen plaatsen?
8. Antwoord
Een van de aanbevelingen uit de pilot van Handhaven op Niveau is,
escortbureaus te verplichten om bij advertenties het nummer van de
gemeentelijke vergunning te vermelden. Dit zou het eenvoudiger kunnen
maken om een adverterende exploitant te indentificeren en met de
exploitant in contact te komen. Daarmee zouden zwaardere middelen,
zoals het bestellen van escorts of het sturen van faxberichten, niet
noodzakelijk zijn. Het voorstel om kranten te verplichten tot het
vragen van adverterende escortbureaus naar hun vergunning wordt op dit
moment onderzocht op haalbaarheid en handhaafbaarheid.
9. Vraag
Wordt deze opsporingsmethode landelijk toegepast of gaat deze methode
landelijk toegepast worden? In welk kader vindt deze plaats?
9. Antwoord
De methode wordt vooralsnog niet landelijk toegepast. Wanneer de
aanvullende toetsing van de methode positief uitvalt, zal de methode
landelijk worden verspreid als goede praktijk in het kader van het
bestuurlijk toezicht op escortbedrijven. De keuze om de methode te
gebruiken in het kader van het bestuurlijk toezicht ligt uiteindelijk
bij de gemeenten.
1) Eindhovens Dagblad, 22 januari jl.
---
---
---
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties