Secretarie
Bestuurscommunicatie
persbericht
Aanpak Stationsgebied Utrecht krijgt smoel
Op vrijdag 12 maart presenteert de gemeente Utrecht een publieksavond over de stand van zaken Aanpak Stationsgebied Utrecht. Onderwerp van de presentatie is met name de planvorming rond het nieuwe Muziekpaleis en de OV-Terminal. Aansluitend organiseert Architectuurcentrum Aorta een debat over levendigheid in de stad. De publieksavond vindt plaats in de kleine zaal van Muziekcentrum Vredenburg en begint om 20.00 uur. De zaal is vanaf 19:30 uur geopend.
Tijdens het onderdeel 'Stand van Zaken Aanpak Stationsgebied' vertelt wethouder Stationsgebied Walther Lenting welke stappen gezet zijn sinds 11 december 2003, toen het Masterplan Stationsgebied door de Utrechtse gemeenteraad werd goedgekeurd. Ook geeft hij een doorkijk naar de toekomst. Aansluitend staat de presentatie van de eerste concrete 'producten' voor het Utrechtse Stationsgebied op het programma. Het gaat daarbij om een presentatie door Architectenbureau Benthem Crouwel van het voorlopige ontwerp voor de Openbaar Vervoer Terminal (gemaakt in opdracht van Prorail) en om de presentatie van een ontwerpstudie naar een nieuw Muziekpaleis door architectuurstudio Hertzberger (gemaakt in opdracht van de Gemeente Utrecht).
OV-Terminal
Het Rijk en de gemeente Utrecht treden op als gezamenlijke opdrachtgevers voor de OV-Terminal. Namens beide opdrachtgevers heeft ProRail een voorlopig ontwerp gemaakt, in samenwerking met architectenbureau Benthem Crouwel. Het bureau is vanaf het begin van het ontwerpproces betrokken geweest. In het voorlopig ontwerp is het programma van eisen van alle betrokken partijen (waaronder de NS en het Bestuur Regio Utrecht namens de regionale busvervoerders) in de ruimte 'vertaald'.
Het voorlopig ontwerp wordt gedomineerd door een ruime lichte hal, met een golvende dakconstructie. De winkels in de hal komen in een lange strip langs de noordzijde van de hal, binnen glazen wanden. De zuidzijde van de hal heeft één lange, glazen wand, met uitzicht op de sporen. Het ontwerp voldoet aan ook aan de gestelde eisen:
1. Het faciliteren van het groeiende aantal reizigers
2. Gelijkwaardige hoofdingangen aan oost- en westkant
3. 5.000 m2 stationsgerelateerde winkels
Gemeente en Rijk toetsen het voorlopig ontwerp in de komende maanden aan eisen zoals overzichtelijke reizigersinformatie, toegankelijkheid voor gehandicapten, rampenbestrijding, beheer en sociale veiligheid. De bouw van de nieuwe OVT start naar verwachting in 2006, de terminal is dan klaar in 2010. Naar verwachting ondertekenen Rijk en gemeente rond de zomer een uitvoeringsovereenkomst voor de terminal. Die overeenkomst legt de besteding van de zogenaamde MIT-gelden vast (zo'n EUR 250 miljoen), die zijn bedoeld als financiering voor de terminal.
ProRail is verantwoordelijk voor de vormgeving van de terminal zelf. De gemeente heeft de entreegebieden van het station onder haar hoede: het huidige Stationsplein aan de oostkant en het nieuwe Stationsplein-West aan de Jaarbeurskant. Uitgangspunten hiervoor zijn beschreven in het Masterplan Stationsgebied. Concrete ontwerpen hiervoor worden eind 2004 verwacht.
Muziekpaleis
De gemeente Utrecht heeft architectuurstudio Hertzberger opdracht gegeven voor een ontwerpstudie naar een nieuw Muziekpaleis. Herman Hertzberger is de geestelijk vader van het huidige Muziekcentrum Vredenburg. Resultaat van de studie moest zijn dat er realistische verwachtingen en beelden ontstaan over (de haalbaarheid van) een nieuw Muziekpaleis binnen de gestelde randvoorwaarden:
Behoud grote zaal.
20.000 m2 voor Muziekpaleis, in totaal vijf zalen voor klassiek, pop en jazz, crossover en kamermuziek
20.000 m2 winkels rondom het Vredenburgplein
Goede expeditie-oplossing.
Grootte van plein Vredenburg minimaal 60 x 100 meter.
In de ontwerpstudie van het Muziekpaleis komen het huidige Muziekcentrum Vredenburg, het poppodium Tivoli en de Stichting Jazz Utrecht samen. De bestaande grote zaal wordt geplaatst in een groot transparant omhulsel. Boven de grote zaal bevinden zich drie nieuwe zalen, voor jazz, kamermuziek en crossover. De popzaal is half in de grond geplaatst, zichtbaar vanaf het straatniveau van Vredenburg-Noord. De hoofdentree komt aan de Catharijnesingel. De expeditie wordt ondergronds geplaatst.
De ontwerpstudie laat zien dat het ontwerp voldoet aan het programma van eisen en dat het bouwtechnisch mogelijk is. Het college van b en w noemt het resultaat van de ontwerpstudie "een fraai ontwerp, dat de gemeentelijke ambitie goed weergeeft".
De financiële haalbaarheid van het plan is al verkend, en wordt de komende weken verder uitgewerkt. Het gemeentebestuur maakt een definitieve keuze voor het plan als ze overtuigd is van de financiële haalbaarheid ervan. Het streven is hierover in april te besluiten. Financiële uitgangspunten zijn onder andere een maximale bijdrage uit de grondexploitatie Stationsgebied van EUR 29 miljoen en een sluitende exploitatie.
Bij een positief besluit over de financiële haalbaarheid zal Herman Hertzberger gevraagd worden op te treden als hoofdarchitect. In overleg en binnen de Europese aanbestedingsregels zullen enkele architecten toegevoegd worden voor specifieke opgaves, zoals het poppodium en de jazz-zaal.
De gedeeltelijke sloop kan vervolgens starten in het najaar van 2006. Begin 2010 kunnen de deuren van het Muziekpaleis open.
Wat brengt een stad tot leven?
Na de pauze presenteert Architectuurcentrum Aorta een stadsdebat onder de noemer 'Wat brengt een stad tot leven?'. Vragen als 'Welke rol speelt een gebouw in een gebied?', 'Hoe verhouden gebouw en openbare ruimte zich tot elkaar?' en 'Wat maakt een Stationsgebied levendig?' staan centraal. Deelnemers aan het debat zijn Peter Vermeulen (Voorzitter Commissie Welstand Utrecht), Luuk Boelens (Bijzonder Hoogleraar Ruimte en Mobiliteit aan de Universiteit van Utrecht), Arnold Reijndorp (zelfstandig onderzoeker op het snijvlak van stedenbouw en stedelijke cultuur) en Janny Rodermond (directeur Stimuleringsfonds voor Architectuur). Jaap Modder (Voorzitter College van Bestuur Knooppunt Arnhem-Nijmegen) leidt als voorzitter het debat.
Het debat eindigt om 23:00 uur waarna er gelegenheid is na te praten.
Programma publieksavond 12 maart
19.30 - 20.00 Ontvangst
20.00 - 20.45 Presentatie voorlopig ontwerp OV-Terminal
20.45 - 21.30 Presentatie ontwerpstudie Muziekpaleis Vredenburg
21.30 - 22.00 Pauze
22.00 - 23.00 Stadsdebat (organisatie architectuurcentrum Aorta)
Noot voor media:
Documenten over het Muziekpaleis en de OV-Terminal zijn op te vragen bij de Gemeente Utrecht, afdeling Communicatie. Een aantal afbeeldingen van Muziekpaleis en OV-Terminal zijn beschikbaar voor de pers. Redacties kunnen deze downloaden van www.utrecht.nl/stationsgebied, button Afbeeldingen pers .
Login: pospersberichten
Password: persberichten
Bronvermelding zoals aangegeven wordt op prijs gesteld. Daarnaast is een drietal AVI's beschikbaar, twee van het Muziekpaleis, één van de OV-Terminal. Dit zijn wandelingen en rondvluchten rond beide gebouwen, gesitueerd in een virtueel toekomstig Stationsgebied. Ook deze zijn te downloaden op bovenstaande site, of aan te vragen op CD-rom bij de afdeling communicatie Stadhuis.
Meer informatie :
- P. Bataille, communicatie Stadhuis, tel. 06- 52 53 53 78
- R. van der Linden, communicatie Projectorganisatie Stationsgebied, 06 26 330 840
- Mw. E. Paalvast, directeur architectuurcentrum Aorta, 030 - 232 16 86.
Utrecht 12 maart 2004.
| |Postbus 16200 | | |3500 CE UTRECHT | | |Telefoon: (030) 286 11 32 | | |Fax: (030) 286 11 43 | | |Internet: www.utrecht.nl |
---- --