Ingezonden persbericht
P E R S B E R I C H T
ISOC.nl: DRINGENDE BEHOEFTE AAN COORDINATIE INFORMATIE BIJ RAMPEN
"Binnen twee minuten moet bekende informatie online zijn"
Baarn, 12 maart 2004
Er is een dringende behoefte aan een onmiddelijke coordinatie van
informatie voor en door burgers in geval van calamiteiten. De verouderde
maatregelen uit het tijdperk van 'ramen en deuren sluiten, radio of
televisie aan' voldoen steeds minder. Dit beeld komt duidelijk naar
voren bij de recente aanslagen in Spanje en daarvoor de aanslagen op het
WTC, maar ook bij de vuurwerkramp in Enschede. Bij de laatste ramp in
Madrid bleek dat familieleden binnen enkele minuten massaal de
slachtoffers probeerden te bereiken. De vereniging Internet Society
Nederland pleitte bij monde van haar voorzitter Tom Kok daarom tijdens
een radio-interview voor Omrop Fryslan eerder vandaag voor de instelling
van een (inter-)nationaal rampeninformatie-infrastructuur, in navolging
van het Japanse 'I am Alive, Are You'-project
(http://www.iaa.wide.ad.jp).
Uit alle signalen blijkt dat mensen voor hun informatiebehoefte in
rampsituaties sterk op internet vertrouwen. Des te vreemder is het dat
er geen vaste infrastructuur hiervoor is ingericht. Bij een natuurramp,
aanslag of andere probleemsituatie wordt nog steeds met veel moeite
getracht met ad hoc middelen de actuele stand van zaken in het getroffen
gebied weer te geven. Er worden ter plekke onder meer discussielijsten,
websites en nieuwsgroepen opgericht. Omdat geen centrale afstemming is,
zijn gegevens incompleet waardoor bij slachtoffers, hulpverleners en
publiek het overzicht ontbreekt. In geval van rampen waarbij grote
aantallen personen in onzekerheid verkeren over elkaars leven en
welzijn, kan sneller en efficiënter helderheid worden verschaft wanneer
er een bestaande op maat gesneden infrastructuur is. "De eenmalige
investeringen die hiermee gemoeid zijn, staan in geen verhouding tot de
opbrengsten ervan wanneer ze nodig zijn", aldus ISOC-voorzitter Kok.
Een centraal meldpunt waarvan iedereen ook weet heeft (net als het oude
adagium van informatievoorstrekking via radio en televisie) is van
essentieel belang. Mensen die betrokken zijn bij een rampsituatie, horen
via een centrale database - die via onder meer (mobiele) telefoons en
internet bereikbaar is - informatie te kunnen verstrekken over hun
situatie. Daarnaast kunnen ze informatie aanleveren over andere
(mogelijke) slachtoffers. Hulporganisaties kunnen door een beter inzicht
in het aantal betrokkenen gerichter handelen, terwijl familie en
vrienden zich zo snel mogelijk op de hoogte kunnen (laten) stellen en
eventueel relevante medische of andere gegevens kunnen verschaffen.
Ondernemingen zoals luchtvaartmaatschappijen of de NS kunnen voor
betrokkenen en familie nieuws over transportmogelijkheden ter
beschikking stellen. Telecommaatschappijen kunnen bij hun bekende
gegevens over slachtoffers direct aanleveren.
ISOC pleit voor een duidelijk vernieuwde centrale communicatie-
strategie in rampsituaties op tenminste nationaal niveau, waar overheden
en hulporganisaties middels een goed geoutilleerde ICT-toolkit
(waaronder web-/wapsites, mailinglijsten en goede informatiemanagement-
systemen, maar ook voorzieningen voor automatische SMS-waarschuwingen
voor iedereen met een bereikbare vaste of mobiele telefoon in een
rampgebied) aan burgers de officiele informatie over de belangrijkste
ontwikkelingen aan kan bieden. Het is tijd voor een structurele inzet
van nieuwe media in de publieksvoorlichting en de rampenbestrijding
zelf.
--------------------