LENSINK VAN BERKEL COMM.
Onderzoek: Gemeenten brengen risico's slecht in kaart
Onderzoek: Gemeenten brengen risico's slecht in kaart
Gemeentesecretarissen minder bang voor ontploffing dan voor fraude
Rotterdam, 12 maart 2004 - Nederlandse gemeenten zijn zich onvoldoende
bewust van de risico's die zij lopen, ondanks bekende rampen als
'Enschede' en 'Volendam'. Dergelijke fysieke calamiteiten worden veel
minder vaak genoemd als potentiële risicofactor voor een gemeente dan
zaken als fraude, uit de hand lopende financiële verplichtingen en
dergelijke. Dit blijkt uit een onderzoek van de Vereniging van
Gemeentesecretarissen (VGS) en Marsh Risk Consulting, dat 10 maart
2004 is gepresenteerd tijdens een gezamenlijk georganiseerd congres.
De risico's waarmee gemeenten worden geconfronteerd zijn de laatste
jaren aanzienlijk toegenomen. Oorzaken hiervoor zijn onder meer te
vinden in het aantal complexe juridische kwesties en omvangrijke
infrastructurele projecten en de veranderende (en soms lastig te
interpreteren en te implementeren) wet- en regelgeving. Het
risicoprofiel en het schadebeeld van lokale overheden is daarmee ook
zichtbaar slechter geworden. Het onderzoek toont aan dat slechts 35%
van de gemeenten een koppeling maakt tussen risicomanagement en het
eigen weerstandsvermogen (de financiële reserve positie van de
gemeente).
Uit het onderzoek, waaraan circa 39% van alle gemeentesecretarissen in
Nederland heeft meegedaan, blijkt tevens dat gemeenten waar gekozen is
voor een actieve risico aanpak, een ruime meerderheid (63%) te maken
heeft gehad met een calamiteit. Echter, het overgrote deel van de
Nederlandse gemeenten onderkent het belang van integraal
risicomanagement nog niet. Robert 't Hart, riskconsultant bij Marsh
Risk Consulting: 'Ondanks het feit dat 63% van de
gemeentesecretarissen te maken heeft gehad met een calamiteit, is het
opmerkelijk dat slechts 19% voor integrale benadering kiest. En juist
een integrale benadering kan er voor zorgen dat de risico's die een
gemeente loopt minder snel tot een calamiteit kunnen leiden.'
Calamiteiten in soorten
Opvallend is dat fysieke calamiteiten zoals ontploffingen en brand
minder vaak als risicofactor worden genoemd dan zaken als fraude, te
omvangrijke projecten, de grote stedenproblematiek en vooral zaken die
te maken hebben met bevolkings-opbouw. Denk hierbij onder andere aan
sociale tweedeling. Het valt op dat gemeentesecretarissen nog zoekende
zijn hoe risicomanagement is in te bedden in hun organisatie. Bert van
de Velden projectleider namens de VGS: 'Het feit dat door veel
gemeentesecretarissen voornamelijk de afdelingen Juridische Zaken en
Financiën worden genoemd als organisatie-eenheden waarin hun ogen
risicomanagement gestalte zou moeten krijgen, bevestigt het beeld dat
gemeenten risicomanagement nog steeds als een deelprobleem
beschouwen.'
Nieuwe regelgeving
Met ingang van 2004 zijn gemeenten verplicht om aandacht te besteden
aan het risicoprofiel van de gemeente en dit te plaatsen in relatie
tot het weerstandsvermogen. Deze nieuwe regelgeving met betrekking tot
begroting en verantwoording verplicht gemeenten om een duidelijke
koppeling te maken tussen de risico's, die worden gelopen en het
aanhouden van een financiële buffer (weerstandsvermogen). De
verscherpte regelgeving vanuit het Rijk is vooral een reactie op een
aantal gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld de Ceteco-affaire en de
recente bouwfraude.
Marsh Risk Consulting
Marsh Risk Consulting is onderdeel van Marsh & McLennan Companies
(MMC), een wereldwijd opererende onderneming met ongeveer 60.000
medewerkers en een jaaromzet van ruim 11 miljard US$. Marsh Risk
Consulting is een specialist in het opzetten en implementeren van
risicomanagement. Zij zet specifieke expertise en concrete
instrumenten in om de risico's, die de financiële en maatschappelijke
doelstellingen in gevaar kunnen brengen, effectief te managen. Tezamen
met de actuariële kennis van zusterorganisatie Mercer zijn zij in
staat maatwerk te leveren ten aanzien van het kwantificeren van de
risico's en het berekenen van het weerstandsvermogen.
Noot voor redactie,