Persbericht
Belang van nieuwe bedrijven voor banencreatie neemt toe
12-3-04
nummer: 2251
Banencreatie versus banenverlies
De werkgelegenheidsontwikkeling in een land kan gezien worden als het
saldo van banencreatie en banenverlies bij bedrijven. Na het
hoogtepunt in 1999, neemt vanaf 2000 de banencreatie af en het
banenverlies bij bedrijven toe. De banencreatie als gevolg van het
ontstaan van nieuwe bedrijven neemt af, maar deze afname is
aanmerkelijk minder sterk dan de banencreatie bij bestaande bedrijven.
In 2000 bedroeg de banencreatie door nieuwe bedrijven nog 140.000
banen, deze is in 2002 afgenomen tot 120.000 banen.
Conjuncturele invloeden
In conjuncturele zwakke jaren neemt vooral de banencreatie bij
bestaande bedrijven sterk af. De banencreatie bij bestaande bedrijven
bedroeg in 1999 nog 290.000 banen. In 2002 was dit afgenomen tot
152.000. Hiermee is de banencreatie bij bestaand bedrijven terug op
het niveau van 1993, toen er ook circa 150 duizend banen gecreëerd
werden bij bestaande bedrijven. Begin jaren negentig was er, evenals
nu, sprake van een conjunctureel ongunstige periode in Nederland.
Ondanks deze conjuncturele ongunstige periode nam begin jaren negentig
toch het aantal banen door nieuw opgerichte bedrijven toe. Tevens
blijkt dat in conjunctureel ongunstige jaren een deel van de mensen
die werkloos zijn geworden, bijvoorbeeld door reorganisaties, zelf een
eigen bedrijf starten. Geconcludeerd kan worden, dat nieuwe bedrijven
zorgen voor een demping van de conjunctuur.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM