Verbond van Verzekeraars

Verbond wil Europese limiet voor verkeersaansprakelijkheid

Ongelimiteerde aansprakelijkheid bij verkeersongevallen leidt tot onevenredig hoge premies en biedt de verzekerde nauwelijks extra zekerheid. Daarom pleit het Verbond voor een maximum schadevergoedingsbedrag voor verkeersongevallen in heel Europa, dat via een Europese richtlijn moet worden geregeld. Het Verbond denkt aan een bedrag van 50 miljoen per gebeurtenis.

In Nederland is gelimiteerde aansprakelijkheid allang gemeengoed (net zoals bijvoorbeeld in Duitsland), maar in een aantal andere landen (zowel binnen als buiten de EU) schrijft de wet een onbeperkte autoverzekeringsdekking voor, bijvoorbeeld in België, Frankrijk, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Niet alleen de verzekeraars in díe landen zijn verplicht om onbeperkte dekking te bieden, maar ook verzekeraars uit andere landen zijn daartoe verplicht als hun verzekerden naar een land met een wettelijk onbeperkte dekking reizen.

Schijnzekerheid

Om die onbeperkte dekking te kunnen garanderen, zijn onevenredig dure herverzekeringscontracten nodig (voorzover herverzekeraars nog dekking geven) die een prijsopdrijvend effect hebben op de autopremie voor consumenten en bedrijven. Daar komt bij dat schaden van meer dan 50 miljoen zelden of nooit voorkomen, terwijl de verzekeraar daar wél capaciteit voor moet hebben. Het Verbond vindt dan ook dat ongelimiteerde aansprakelijkheid de continuïteit van zowel verzekeraars als herverzekeraars bedreigt en dan in feite slechts schijnzekerheid biedt. Daarom zou de aansprakelijkheid bij verkeersongevallen moeten worden gelimiteerd tot een maximum bedrag van 50 miljoen per gebeurtenis.

Meer informatie over het pleidooi van het Verbond staat in het position paper Aansprakelijkheid bij verkeersongevallen aan maximum binden.