Verbond wil Europese limiet voor verkeersaansprakelijkheid
Ongelimiteerde aansprakelijkheid bij verkeersongevallen leidt tot
onevenredig hoge premies en biedt de verzekerde nauwelijks extra
zekerheid. Daarom pleit het Verbond voor een maximum
schadevergoedingsbedrag voor verkeersongevallen in heel Europa, dat
via een Europese richtlijn moet worden geregeld. Het Verbond denkt aan
een bedrag van 50 miljoen per gebeurtenis.
In Nederland is gelimiteerde aansprakelijkheid allang gemeengoed (net
zoals bijvoorbeeld in Duitsland), maar in een aantal andere landen
(zowel binnen als buiten de EU) schrijft de wet een onbeperkte
autoverzekeringsdekking voor, bijvoorbeeld in België, Frankrijk,
Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen. Niet alleen de
verzekeraars in díe landen zijn verplicht om onbeperkte dekking te
bieden, maar ook verzekeraars uit andere landen zijn daartoe verplicht
als hun verzekerden naar een land met een wettelijk onbeperkte dekking
reizen.
Schijnzekerheid
Om die onbeperkte dekking te kunnen garanderen, zijn onevenredig dure
herverzekeringscontracten nodig (voorzover herverzekeraars nog dekking
geven) die een prijsopdrijvend effect hebben op de autopremie voor
consumenten en bedrijven. Daar komt bij dat schaden van meer dan 50
miljoen zelden of nooit voorkomen, terwijl de verzekeraar daar wél
capaciteit voor moet hebben. Het Verbond vindt dan ook dat
ongelimiteerde aansprakelijkheid de continuïteit van zowel
verzekeraars als herverzekeraars bedreigt en dan in feite slechts
schijnzekerheid biedt. Daarom zou de aansprakelijkheid bij
verkeersongevallen moeten worden gelimiteerd tot een maximum bedrag
van 50 miljoen per gebeurtenis.
Meer informatie over het pleidooi van het Verbond staat in het
position paper Aansprakelijkheid bij verkeersongevallen aan maximum
binden.
Verbond van Verzekeraars