Stand van zaken besproken bij Rexel
11-03-2004
Zoals aangekondigd is de CNV Dienstenbond onlangs op bezoek geweest
op het hoofdkantoor van Rexel. Vooraf hebben wij u gevraagd een aantal
onderwerpen aan te dragen hiervoor en we hebben een aantal reacties
terug gekregen. De onderwerpen zijn tijdens het gesprek besproken.
Bij het gesprek was zowel het hoofd P&O en de voorzitter van de
ondernemingsraad aanwezig. We hebben het gesprek als positief ervaren.
De belangrijkste onderwerpen waren de harmonisatie en de overgang van
de pensioenen met de problemen die daardoor zijn ontstaan.
De harmonisatie
In de afgelopen jaren zijn er door Rexel Nederland een aantal
bedrijven overgenomen. Elk van die bedrijven heeft zijn eigen regels
en arbeidsvoorwaarden. Te denken valt aan ATV-dagen,
overwerkregelingen, functieclassificatie, etc.. Nu al deze bedrijven
onder dezelfde naam en concern vallen wil de directie de voorwaarden
voor alle werknemers gelijk gaan trekken. Voor sommige werknemers zal
dit betekenen dat het afschaffen of veranderen van een regel negatief
kan uitpakken, terwijl een andere collega er juist weer op vooruit
gaat.
De directie heeft echter aangegeven, en ook beloofd richting de
ondernemingsraad, dat de werknemers er uiteindelijk niet op achteruit
gaan. Dus de optelsom van de positieve en negatieve wijzigingen moeten
per werknemer op nul uitkomen. Om dit traject voor te bereiden zal er
een harmonisatiecommissie worden opgesteld met 4 leden uit de OR en 2
vanuit de directie. Zij hopen per 1 juli de voorbereidingen te hebben
afgerond en de werknemers te kunnen informeren.
De Pensioenen
Wij hebben van onze leden gehoord dat er nog geen kaarten zijn
ontvangen over de afgelopen jaren. De directie geeft aan dat de
uitvoerders de administratie niet goed op orde hadden. Op dit moment
wordt daar hard aan gewerkt met het controleren van de gegevens men
hoopt binnen 2 maanden u alsnog de kaarten te kunnen leveren.
Verder zullen ook de pensioenen geharmoniseerd gaan worden. Gedacht
wordt om over te gaan naar een middelloonregeling maar dan wel met
volledige indexatie. Dat laatste was nog niet het geval. De
ondernemingsraad is hier nauw bij betrokken, heeft een
pensioendeskundige in de hand genomen en is lid van de
pensioencommissie. Ook hier wordt grote vooruitgang geboekt.
Vragen?
Er zijn naast deze punten nog een aantal kleinere punten behandeld.
Uiteraard zullen wij de ontwikkelingen blijven volgen. Mocht u meer of
wat specifiekere informatie willen over het gesprek of nieuwe
ontwikkelingen signaleren, dan kunt u contact opnemen met bestuurder
Harrie de Vaan, tel: (010)2651111 of email: h.devaan@cnvdibo.nl.
Dienstenbond CNV