Gemeente Woudenberg


2004-023 Ontsluiting bedrijventerrein achter Zegheweg

WOUDENBERG, 12 maart 2004 - Het nieuwe bedrijventerrein Parallelweg wordt ontsloten via een verlegd tracé van de N224, dat achter de Zegheweg op de Randweg aansluit. Dat is althans het voorstel van het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad van Woudenberg. De gemeenteraad neemt op 22 april 2004 een definitief besluit over de ontsluitingsmogelijkheid van het nieuwe bedrijventerrein.

De gemeente Woudenberg is al geruime tijd in gesprek met de provincie over de meest gewenste ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein. Dat is nodig, omdat het verkeer na de uitbreiding van het bedrijventerrein fors toeneemt. Het is dan niet langer verantwoord om het verkeer via de Stationsweg Oost te laten rijden. Op dit moment maken ruim 15.000 motorvoertuigen per dag gebruik van de Stationsweg Oost; na de uitbreiding van het bedrijventerrein worden dat er - naar schatting in 2015 - minstens 21.000 per dag. Daarom heeft de gemeente gezocht naar een goed alternatief.

Vijf alternatieven
In de afgelopen periode zijn vijf mogelijkheden onderzocht:
1. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe bedrijventerrein, achter de Zegheweg (aan de oostzijde) naar de aansluiting Zegheweg/Stationsweg West/Randweg;

2. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe bedrijventerrein, over de Zegheweg naar de aansluiting Zegheweg/Stationsweg West/Randweg;

3. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe bedrijventerrein, en verder als noordelijke randweg naar de rotonde bij de J.F. Kennedylaan;

4. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe bedrijventerrein, en verder noordwaarts langs de spoordijk en afbuigend naar de Ekris en aansluitend op de Geeresteinselaan;
5. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe bedrijventerrein, en verder noordwaarts langs de spoordijk naar de Leusbroekerweg en aansluitend op het kruispunt bij restaurant 'De Mof'.

Keuze van het college
Het college van burgemeester en wethouders heeft alle alternatieven uitgebreid bestudeerd. De keuze is gevallen op de eerste optie, waarbij het tracé van de N224 wordt verlegd langs het nieuwe bedrijventerrein en afbuigt achter de Zegheweg (aan de oostzijde) naar de aansluiting Zegheweg/Stationsweg West/Randweg. Het college heeft voor deze optie gekozen vanwege de volgende redenen:
1. De beide alternatieven langs de spoordijk tasten het cultuurhistorische landschap in hoge mate aan en bieden géén oplossing voor de (toenemende) verkeersdruk op de Stationsweg Oost;
2. De noordelijke randweg biedt weliswaar mogelijkheden om de toekomstige uitbreiding aan de noordzijde van Woudenberg te ontsluiten, maar biedt géén oplossing voor het verkeersprobleem op de Stationsweg Oost;

3. De Zegheweg blijft bestaan als landschappelijk waardevolle weg;
4. Er zijn geen ingewikkelde verkeerskundige ingrepen nodig (zoals een parallelweg, een autotunnel en een moeilijke aansluiting op de Stationsweg Oost). Dat is wel het geval, als de ontsluiting óver de Zegheweg wordt aangelegd;

5. Bewoners van de Zegheweg en een gedeelte van de Parallelweg hoeven geen gebruik te maken van een omweg om het dorp te bereiken.

Noordelijke randweg in de toekomst bespreekbaar Het college heeft bij de keuze voor de eerste optie wel aangegeven, dat een noordelijke randweg in de toekomst tot de mogelijkheden behoort. Deze noordelijke randweg is wellicht nodig om de toekomstige uitbreiding van de woningbouw aan de noordzijde van Woudenberg te ontsluiten én een deel van het verkeer van de Randweg af te wikkelen als de Randweg in de toekomst overbelast dreigt te worden. De aanleg van de noordelijke randweg op dít moment lost de toekomstige verkeersproblemen op de Stationsweg Oost echter niet op. Daarom is de keuze op een andere optie gevallen.

Besluitvorming
De keuze voor het verlegde tracé van de N224 achter de Zegheweg is een voorstel van het college van burgemeester en wethouders. De gemeenteraad van Woudenberg neemt de uiteindelijke beslissing. De Commissie Ruimte en Groen bespreekt het voorstel van het college op dinsdag 30 maart 2004. De gemeenteraad vergadert op 22 april 2004. Daarna buigt de provincie Utrecht zich over deze oplossing. Laatst gewijzigd op 12/03/2004