Gemeente Woudenberg
2004-023 Ontsluiting bedrijventerrein achter Zegheweg
WOUDENBERG, 12 maart 2004 - Het nieuwe bedrijventerrein Parallelweg
wordt ontsloten via een verlegd tracé van de N224, dat achter de
Zegheweg op de Randweg aansluit. Dat is althans het voorstel van het
college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad van
Woudenberg. De gemeenteraad neemt op 22 april 2004 een definitief
besluit over de ontsluitingsmogelijkheid van het nieuwe
bedrijventerrein.
De gemeente Woudenberg is al geruime tijd in gesprek met de provincie
over de meest gewenste ontsluiting van het nieuwe bedrijventerrein.
Dat is nodig, omdat het verkeer na de uitbreiding van het
bedrijventerrein fors toeneemt. Het is dan niet langer verantwoord om
het verkeer via de Stationsweg Oost te laten rijden. Op dit moment
maken ruim 15.000 motorvoertuigen per dag gebruik van de Stationsweg
Oost; na de uitbreiding van het bedrijventerrein worden dat er - naar
schatting in 2015 - minstens 21.000 per dag. Daarom heeft de gemeente
gezocht naar een goed alternatief.
Vijf alternatieven
In de afgelopen periode zijn vijf mogelijkheden onderzocht:
1. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe
bedrijventerrein, achter de Zegheweg (aan de oostzijde) naar de
aansluiting Zegheweg/Stationsweg West/Randweg;
2. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe
bedrijventerrein, over de Zegheweg naar de aansluiting
Zegheweg/Stationsweg West/Randweg;
3. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe
bedrijventerrein, en verder als noordelijke randweg naar de rotonde
bij de J.F. Kennedylaan;
4. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe
bedrijventerrein, en verder noordwaarts langs de spoordijk en
afbuigend naar de Ekris en aansluitend op de Geeresteinselaan;
5. Vanaf de rotonde bij het bedrijventerrein langs het nieuwe
bedrijventerrein, en verder noordwaarts langs de spoordijk naar de
Leusbroekerweg en aansluitend op het kruispunt bij restaurant 'De
Mof'.
Keuze van het college
Het college van burgemeester en wethouders heeft alle alternatieven
uitgebreid bestudeerd. De keuze is gevallen op de eerste optie,
waarbij het tracé van de N224 wordt verlegd langs het nieuwe
bedrijventerrein en afbuigt achter de Zegheweg (aan de oostzijde) naar
de aansluiting Zegheweg/Stationsweg West/Randweg. Het college heeft
voor deze optie gekozen vanwege de volgende redenen:
1. De beide alternatieven langs de spoordijk tasten het
cultuurhistorische landschap in hoge mate aan en bieden géén oplossing
voor de (toenemende) verkeersdruk op de Stationsweg Oost;
2. De noordelijke randweg biedt weliswaar mogelijkheden om de
toekomstige uitbreiding aan de noordzijde van Woudenberg te
ontsluiten, maar biedt géén oplossing voor het verkeersprobleem op de
Stationsweg Oost;
3. De Zegheweg blijft bestaan als landschappelijk waardevolle weg;
4. Er zijn geen ingewikkelde verkeerskundige ingrepen nodig (zoals een
parallelweg, een autotunnel en een moeilijke aansluiting op de
Stationsweg Oost). Dat is wel het geval, als de ontsluiting óver de
Zegheweg wordt aangelegd;
5. Bewoners van de Zegheweg en een gedeelte van de Parallelweg hoeven
geen gebruik te maken van een omweg om het dorp te bereiken.
Noordelijke randweg in de toekomst bespreekbaar
Het college heeft bij de keuze voor de eerste optie wel aangegeven,
dat een noordelijke randweg in de toekomst tot de mogelijkheden
behoort. Deze noordelijke randweg is wellicht nodig om de toekomstige
uitbreiding van de woningbouw aan de noordzijde van Woudenberg te
ontsluiten én een deel van het verkeer van de Randweg af te wikkelen
als de Randweg in de toekomst overbelast dreigt te worden. De aanleg
van de noordelijke randweg op dít moment lost de toekomstige
verkeersproblemen op de Stationsweg Oost echter niet op. Daarom is de
keuze op een andere optie gevallen.
Besluitvorming
De keuze voor het verlegde tracé van de N224 achter de Zegheweg is een
voorstel van het college van burgemeester en wethouders. De
gemeenteraad van Woudenberg neemt de uiteindelijke beslissing. De
Commissie Ruimte en Groen bespreekt het voorstel van het college op
dinsdag 30 maart 2004. De gemeenteraad vergadert op 22 april 2004.
Daarna buigt de provincie Utrecht zich over deze oplossing.
Laatst gewijzigd op 12/03/2004