valys
Ook tweede deel Valys-debat teleurstellend verlopen. Geen verdere
toezeggingen van de minister. D66 nog niet overtuigd. Dinsdag stemming over
ingediende moties
Het tweede gedeelte van het spoeddebat over het nieuwe Valys-systeem, dat
donderdagavond plaatsvond, is voor mensen met een handicap bijzonder
teleurstellend verlopen. Minister Hoogervorst deed geen nieuwe toezeggingen
meer en regeringspartijen CDA en VVD leken zich bij de nieuwe regeling neer
te leggen. Alleen D66-woordvoerder Boris van der Ham was nog niet overtuigd
door de minister en drong aan op verdere versoepeling van de regeling.
Het ongecorrigeerde verslag van het debat is inmiddels beschikbaar:
* Debat woensdag 10 maart
* Debat donderdag 11 maart
Er zijn tijdens het debat van donderdag enkele moties ingediend. Over deze
moties zal aanstaande dinsdag worden gestemd.
Moties van de PvdA:
Motie 196:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
van mening dat er geen wezenlijk verschil is in de reisbehoeften
van mensen met en zonder handicap;
verzoekt de regering te bevorderen dat in principe geen reiziger
gelimiteerd wordt in het aantal af te leggen kilometers indien
deze bereid is het gangbare openbaar vervoerstarief te betalen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie 197:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat het openbaar vervoer toegankelijk dient te zijn
voor iedereen, zowel mensen met als mensen zonder beperking;
voorts overwegende dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat
per 1 juli 2004 aan de Nederlandse Spoorwegen een nieuwe concessie
zal gaan verlenen;
van mening dat in principe geen reiziger gelimiteerd wordt in het
aantal af te leggen kilometers indien deze bereid is het gangbare
openbaar vervoerstarief te betalen;
verzoekt de regering bij de concessieverlening te bepalen dat de
vervoerder, in casu de NS, verantwoordelijk is voor het vervoer
van mensen met een handicap waarbij in de concessieverlening
aangegeven moet worden hoe de vervoerder dit uitvoert,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie 198:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat een onverhoedse verandering in reisvoorwaarden
mensen met een handicap in grote problemen brengt als dat gepaard
gaat met een de facto beperking van het aantal af te leggen
kilometers;
van mening dat meer tijd nodig is om te beraadslagen over de
aanbestedingsvoorwaarden voor het bovenregionaal vervoer van
mensen met een handicap opdat deze kan worden gekoppeld aan de
concessieverlening voor het treinvervoer en de aanbestedingen voor
het regionaal busvervoer;
verzoekt de regering het huidige contract met ConneXXion met drie
maanden te verlengen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie van de SGP:
Motie 199:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat de maatregelen in het bovenregionaal vervoer voor
mensen met een handicap voor een deel van de gebruikers van Valys
grote problemen kunnen opleveren;
voorts overwegende dat eventuele negatieve gevolgen vooral zullen
optreden voor mensen die als gevolg van hun handicap geen gebruik
kunnen maken van het openbaar vervoer;
van mening dat het noodzakelijk is om de uitwerking van deze
maatregel zeer goed te monitoren voor huidige en toekomstige
gebruikers met als doelstelling deze en andere effecten van de
maatregel op te sporen;
verzoekt de regering, uiterlijk in januari 2005 te komen met de
resultaten van de monitor over het jaar 2004, samen met een
analyse van de eventueel geconstateerde knelpunten en waar nodig
een oplossing hiervoor aan te dragen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie van de VVD:
Motie 200:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat iedereen die dat wil met de trein zou moeten
kunnen reizen;
benadrukkende dat er de afgelopen jaren alleen maar minder
stations zijn gekomen waar iemand met een handicap geassisteerd
kan worden;
verzoekt de regering, jaarlijks aan de Kamer te laten weten wat er
in het verslagjaar is gedaan om het stads- en streekvervoer en de
stations meer toegankelijk te maken voor mensen met een
functiebeperking,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie van GroenLinks
Motie 201:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat een beperking van het aantal kilometers tot 900
voor gehandicapten die niet van het openbaar vervoer gebruik
kunnen maken een ernstige belemmering van hun mogelijkheid tot
maatschappelijke participatie tot gevolg heeft;
overwegende dat een beperking van het persoonlijk kilometerbudget
voor die participatie een grotere belemmering vormt dan een lichte
verhoging van de eigen bijdrage;
verzoekt de regering, de eigen bijdrage te verhogen van 16 naar 19
eurocent per kilometer en de 3 mln euro die dat oplevert te
besteden aan een verhoging van het PKB met 500 kilometer, voor
gehandicapten die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen,
en gaat over tot de orde van de dag.
Moties van de SP
Motie 202:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
van mening dat het van belang is dat treinen goed toegankelijk
zijn voor gehandicapten;
constaterende dat het niveau van veel perrons niet overeenkomt met
de instaphoogte van treinen, waardoor treinen door een groot
aantal gehandicapten vaak niet zelfstandig betreden kunnen worden;
verzoekt de regering, ervoor te zorgen dat op z'n minst alle
perrons die opgeknapt, verbouwd, hersteld of nieuw gebouwd worden,
op de instaphoogte van treinen worden gebracht,
en gaat over tot de orde van de dag.
Motie 203:
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat het regelen van aanvullend vervoer voorafgaande
aan de treinreis en aansluitend op de treinreis niet langer
centraal georganiseerd wordt;
constaterende dat dit een onaanvaardbare belasting vormt voor
individuele gehandicapte reizigers, voor wie een reis al een forse
onderneming is;
verzoekt de regering, het initiatief te nemen om ketenmanagement
te organiseren en te financieren,
en gaat over tot de orde van de dag.
Lees ook de reactie van Minister Hoogervorst op deze moties: Klik
hier.
(Geplaatst: 12 maart 2004)
Zelfs Koning Willem II wees tijdens de demonstratie met een
beschuldigende vinger naar het ministerie van VWS...
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland