Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland

valys

Ook tweede deel Valys-debat teleurstellend verlopen. Geen verdere toezeggingen van de minister. D66 nog niet overtuigd. Dinsdag stemming over ingediende moties

Het tweede gedeelte van het spoeddebat over het nieuwe Valys-systeem, dat donderdagavond plaatsvond, is voor mensen met een handicap bijzonder teleurstellend verlopen. Minister Hoogervorst deed geen nieuwe toezeggingen meer en regeringspartijen CDA en VVD leken zich bij de nieuwe regeling neer te leggen. Alleen D66-woordvoerder Boris van der Ham was nog niet overtuigd door de minister en drong aan op verdere versoepeling van de regeling.

Het ongecorrigeerde verslag van het debat is inmiddels beschikbaar:


* Debat woensdag 10 maart

* Debat donderdag 11 maart

Er zijn tijdens het debat van donderdag enkele moties ingediend. Over deze moties zal aanstaande dinsdag worden gestemd.

Moties van de PvdA:

Motie 196:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

van mening dat er geen wezenlijk verschil is in de reisbehoeften van mensen met en zonder handicap;

verzoekt de regering te bevorderen dat in principe geen reiziger gelimiteerd wordt in het aantal af te leggen kilometers indien deze bereid is het gangbare openbaar vervoerstarief te betalen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie 197:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat het openbaar vervoer toegankelijk dient te zijn voor iedereen, zowel mensen met als mensen zonder beperking;

voorts overwegende dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat per 1 juli 2004 aan de Nederlandse Spoorwegen een nieuwe concessie zal gaan verlenen;

van mening dat in principe geen reiziger gelimiteerd wordt in het aantal af te leggen kilometers indien deze bereid is het gangbare openbaar vervoerstarief te betalen;

verzoekt de regering bij de concessieverlening te bepalen dat de vervoerder, in casu de NS, verantwoordelijk is voor het vervoer van mensen met een handicap waarbij in de concessieverlening aangegeven moet worden hoe de vervoerder dit uitvoert,

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie 198:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat een onverhoedse verandering in reisvoorwaarden mensen met een handicap in grote problemen brengt als dat gepaard gaat met een de facto beperking van het aantal af te leggen kilometers;

van mening dat meer tijd nodig is om te beraadslagen over de aanbestedingsvoorwaarden voor het bovenregionaal vervoer van mensen met een handicap opdat deze kan worden gekoppeld aan de concessieverlening voor het treinvervoer en de aanbestedingen voor het regionaal busvervoer;

verzoekt de regering het huidige contract met ConneXXion met drie maanden te verlengen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie van de SGP:

Motie 199:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat de maatregelen in het bovenregionaal vervoer voor mensen met een handicap voor een deel van de gebruikers van Valys grote problemen kunnen opleveren;

voorts overwegende dat eventuele negatieve gevolgen vooral zullen optreden voor mensen die als gevolg van hun handicap geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer;

van mening dat het noodzakelijk is om de uitwerking van deze maatregel zeer goed te monitoren voor huidige en toekomstige gebruikers met als doelstelling deze en andere effecten van de maatregel op te sporen;

verzoekt de regering, uiterlijk in januari 2005 te komen met de resultaten van de monitor over het jaar 2004, samen met een analyse van de eventueel geconstateerde knelpunten en waar nodig een oplossing hiervoor aan te dragen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie van de VVD:

Motie 200:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat iedereen die dat wil met de trein zou moeten kunnen reizen;

benadrukkende dat er de afgelopen jaren alleen maar minder stations zijn gekomen waar iemand met een handicap geassisteerd kan worden;

verzoekt de regering, jaarlijks aan de Kamer te laten weten wat er in het verslagjaar is gedaan om het stads- en streekvervoer en de stations meer toegankelijk te maken voor mensen met een functiebeperking,

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie van GroenLinks

Motie 201:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat een beperking van het aantal kilometers tot 900 voor gehandicapten die niet van het openbaar vervoer gebruik kunnen maken een ernstige belemmering van hun mogelijkheid tot maatschappelijke participatie tot gevolg heeft;

overwegende dat een beperking van het persoonlijk kilometerbudget voor die participatie een grotere belemmering vormt dan een lichte verhoging van de eigen bijdrage;

verzoekt de regering, de eigen bijdrage te verhogen van 16 naar 19 eurocent per kilometer en de 3 mln euro die dat oplevert te besteden aan een verhoging van het PKB met 500 kilometer, voor gehandicapten die niet met het openbaar vervoer kunnen reizen,

en gaat over tot de orde van de dag.

Moties van de SP

Motie 202:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

van mening dat het van belang is dat treinen goed toegankelijk zijn voor gehandicapten;

constaterende dat het niveau van veel perrons niet overeenkomt met de instaphoogte van treinen, waardoor treinen door een groot aantal gehandicapten vaak niet zelfstandig betreden kunnen worden;

verzoekt de regering, ervoor te zorgen dat op z'n minst alle perrons die opgeknapt, verbouwd, hersteld of nieuw gebouwd worden, op de instaphoogte van treinen worden gebracht,

en gaat over tot de orde van de dag.

Motie 203:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat het regelen van aanvullend vervoer voorafgaande aan de treinreis en aansluitend op de treinreis niet langer centraal georganiseerd wordt;

constaterende dat dit een onaanvaardbare belasting vormt voor individuele gehandicapte reizigers, voor wie een reis al een forse onderneming is;

verzoekt de regering, het initiatief te nemen om ketenmanagement te organiseren en te financieren,

en gaat over tot de orde van de dag.

Lees ook de reactie van Minister Hoogervorst op deze moties: Klik hier.

(Geplaatst: 12 maart 2004)

Zelfs Koning Willem II wees tijdens de demonstratie met een beschuldigende vinger naar het ministerie van VWS...
---