Amsterdam RAI

Huishoudbeurs 2004
9 mrt 2004

HET GROTE HUISHOUDBEURS ONDERZOEK 2004: Wasmachine het meest onmisbare apparaat / Zeven op de tien Nederlandse vrouwen kan geen naam nieuwslezer noemen / Funshoppen is populair

Het meest onmisbare apparaat in huis is de wasmachine. 41 procent van de Nederlandse vrouwen noemt de wasmachine veruit de belangrijkste ondersteuner van de huishoudelijke taken. Op grote afstand, met elk 10 procent, volgen de afwasmachine en de oven (magnetron of combi). Dat blijkt uit een enquête onder een representatieve groep Nederlandse vrouwen. Het onderzoek, dat nog diverse andere vraaggebieden bestreek, werd uitgevoerd in opdracht van de Huishoudbeurs, die van 12 tot en met 21 maart wordt gehouden in Amsterdam RAI.

De wasmachine wint het dus met ruime afstand van de vaatwasser en de oven. Ruim twee op de vijf vrouwen noemen de wasmachine als meest onmisbaar. 8% meent verder dat de stofzuiger absoluut de deur niet uit mag, 7% heeft de kookplaat of het gasfornuis hoog op de lijst staan en eveneens 7% wil het koffiezetapparaat niet missen. 16% van de ondervraagden noemde een ander apparaat, waaronder de (staaf-)mixer, de waterkoker, de foodprocessor en het strijkijzer.

Mobiele telefoon
Als het over een ander apparaat in huis gaat, lijkt de vaste telefoon in de Nederlandse huishoudens zijn positie te consolideren. 85% van de ondervraagde vrouwen zegt niet van plan te zijn om op korte termijn de vaste telefoonlijn de deur uit te doen en over te stappen op volledig mobiel telefoneren. 1% heeft dat al gedaan en 4% laat weten op redelijk korte termijn het vaste telefoonabonnement te willen beëindigen. Daarmee kan worden gesteld dat één op de twintig Nederlandse vrouwen in 2006 voor telefoongesprekken louter gebruik maakt van een mobieltje.

Internet
Bijna driekwart van de Nederlandse vrouwen heeft de beschikking over een internet-verbinding. 28% laat weten thuis niet op het internet te kunnen. Bij de internetbezitsters is de kabel het populairst: 30% heeft een verbinding via de kabel. 23% maakt gebruik van een ADSL-verbinding en een - verrassend - slechts iets kleiner percentage (20%) bereikt het internet via de mobiele telefoon. 18% van de ondervraagden maakt voor internet gebruik van een normaal modem.

PHILIP FRERIKS MEEST BETROUWBARE NIEUWSLEZER
Het grote Huishoudbeurs Onderzoek omvatte diverse vragen over televisie kijken. Opmerkelijk is daarbij dat zeven van de tien Nederlandse vrouwen niet in staat zijn om de naam van een Nederlandse nieuwslezer of lezeres te noemen. Voor de vrouwen die wél een naam wisten te noemen is Philip Freriks, anchorman van het NOS Journaal, het meest betrouwbaar. Hij wordt door 28 procent ervan gezien als de meest betrouwbare nieuwslezer van Nederland. Loretta Schrijver van RTL Nieuws komt op de tweede plaats en de vrouwelijke pendant van Philip Freriks bij het NOS Journaal, Sacha de Boer, bezet de derde plaats.

Op de vraag welk nieuws- of actualiteitenprogramma het meest betrouwbaar is, antwoordde 39% het NOS Journaal. 15% koos voor NOVA en 12% voor het RTL Nieuws. Netwerk scoorde 10% en Hart van Nederland kwam uit op 7%. Andere opvallende antwoorden die zij het in beperkte mate werden gegeven zijn 2 Vandaag, RTL Z Nieuws, Radar, Kassa, Barend en Van Dorp en het al jaren niet meer bestaande Achter het Nieuws. Bij de vraag naar de meest betrouwbare nieuwslezer moesten de ondervraagden zelf een naam noemen. Daarbij viel op dat zeven van de tien deelnemers aan het onderzoek geen enkele nieuwslezer kunnen noemen. Voor degenen die wél met een naam kwamen, is Philip Freriks het betrouwbaarst. Hij werd door 28% genoemd als meest integer. Loretta Schrijver van RTL Nieuws krijgt het vertrouwen van 13% en Sacha de Boer van het NOS Journaal is voor 12% van de groep ondervraagden het meest betrouwbaar. Opvallend is dat twee nieuwslezers die het NOS Journaal al enige tijd hebben verlaten, Harmen Siezen en Henny Stoel, elk door 6% worden genoemd. Ook Rick Nieman van RTL Nieuws wordt door 6% genoemd. 4% van de ondervraagden noemde Jeroen Pauw (ex RTL en nu NOVA), Jan de Hoop (RTL), Noraly Beyer en Gijs Wanders (beiden NOS Journaal).

RTL 4
De NOS mag dan het meest betrouwbare nieuws brengen, RTL 4 is met afstand de favoriete tv-zender van de Nederlandse vrouw. Op de vraag welke zender zij zouden kiezen, als er van het huidige aanbod maar één zender over mag blijven, koos 27% voor RTL 4.
Nederland 1 (18%), Nederland 3 (16%) en Nederland 2 (11%) eindigden op de plaatsen twee, drie en vier. Samen komen de publieke omroepen daarmee uit op 45%. SBS 6 wordt door 6% als onmisbaar gezien, Net 5 door 4% en Yorin door 2%. Eén op de twaalf van de ondervraagden bleef het antwoord schuldig of kon geen zender noemen.

Reclame
De laatste vraag van het televisiegedeelte in het
Huishoudbeurs-onderzoek ging over het kijken naar reclameblokken op televisie. Op de vraag wat men gaat doen zodra er reclame op tv verschijnt, antwoordde 43% van de ondervraagden koffie te zetten of iets te drinken of te eten halen. 33% gaat zappen en 18% bezoekt het toilet of kijkt daadwerkelijk naar de reclames. Andere activiteiten tijdens reclameblokken zijn het doen van huishoudelijke klusjes (5%), lezen van boek of krant (5%), zachter zetten van het geluid (4%) en puzzelen of knutselen (3%).

FUNSHOPPEN IS POPULAIR
Uit de vragen over het winkelgedrag van de Nederlandse vrouw kwam naar voren dat Funshoppen populair is in Nederland. Tweederde van de Nederlandse vrouwen gaat minstens één keer per maand uit winkelen zonder concrete aankoopplannen te hebben. Een kwart van de vrouwen doet dat zelfs één keer of vaker per week. Het thema van de Huishoudbeurs 2004 is Funshoppen wordt een belevenis. Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat één op de zes vrouwen (16%) nooit zonder koopplannen uit winkelen gaat. Zij hebben dus daadwerkelijk iets nodig en gaan daarvoor de stad of het winkelcentrum in. 63% van de vrouwen geeft aan minstens één keer per maand te gaan funshoppen; zij gaan winkelen zonder specifiek iets nodig te hebben. 24% funshopt zelfs wekelijks. Meer dan de helft van de vrouwen geeft tijdens het winkelen wel eens te veel geld uit (55%) en van elke twaalf vrouwen is er één die vrijwel altijd meer uitgeeft dan eigenlijk zou kunnen.

Koffie
Voorwaarden zijn er ook, voor een geslaagd dagje funshoppen. Voor 27% van de vrouwen is de dag of middag geslaagd als er in elk geval een kopje koffie is gedronken of een gebakje gegeten. 24% vindt de gezelligheid en het omgaan met vriendinnen belangrijk en voor 22% is het funshoppen geslaagd als er onverwacht - iets leuks is aangeschaft. Uitverkoop of koopjes, dan wel veel winkels kunnen bekijken zijn ook belangrijke voorwaarden.

Kleding
Kledingzaken zijn overigens torenhoog favoriet als het om funshoppen gaat. Drie op de vijf vrouwen (58%) bezoeken het liefst kledingwinkels en boutiques. Warenhuizen, waar overigens ook vaak kleding wordt verkocht, komen op de tweede plaats met 26%. Winkels voor woonaccessoires (12%), cadeauzaken en schoenenwinkels (beide 10%) zijn ook redelijk populair. Funshoppen is minder van toepassing op juweliers, speelgoedwinkels, antiekzaken en tuincentra. Dat soort winkels scoort elk 1%.

Vakanties
Als het om vakantie en reizen gaat is het opvallend dat één op de vijf vrouwen aangeeft in Nederland op vakantie te gaan, maar dat Midden- en Zuid-Amerika de voorkeur hebben als er geen beperkingen waren. Met andere woorden: bijna één op de zes vrouwen wil wel graag naar Latijns-Amerika, maar slechts één op de twintig vrouwen gaat er ook daadwerkelijk naar toe. Een beperking die vooral lijkt voort te komen uit budgettaire overwegingen. Slechts 9 procent van de vrouwen ziet Nederland ook écht als het ideale vakantieland. Voor 7% van de ondervraagden is dat Frankrijk, 9% kiest voor Spanje/Portugal en 8% voor Italië. Eveneens 8% geeft de voorkeur aan Zuidoost-Azië.

Relaties
Tot slot is gevraagd naar zaken met betrekking tot relaties. Driekwart van de ondervraagden gaf aan een vaste relatie te hebben. Van de vrouwen met een partner zegt 42 procent zich gewaardeerd te voelen en 56 procent voelt zich zelfs zeer gewaardeerd. Eén op de vijftig vrouwen met een partner (2%) voelt zich niet of nauwelijks gewaardeerd. Waardering wordt over het algemeen het meest geuit door het geven van complimentjes (42%). 17% laat het blijken door (lief) gedrag en 15 procent van de partners zegt het gewoon of neemt een bos bloemen mee (14%). Nederlandse vrouwen met een partner geven waarderen hun relatie gemiddeld met een 8,4. Aspecten als vriendschap respect en goed minnaarschap leveren de belangrijkste bijdrage aan dat rapportcijfer. Fysieke kracht en huiselijkheid van de man zijn het minst belangrijk.

Liefdesrelatie
Aan vrouwen met een relatie is ook de vraag gesteld of ze zich tijdens deze relatie wel eens aangetrokken hebben gevoeld tot iemand anders dan hun huidige partner. Voor één op de zes vrouwen is dat het geval. 3 procent van de vrouwen zegt ook daadwerkelijk wel eens een liefdesrelatie te hebben gehad met iemand anders dan de huidige partner. 76% van de vrouwen die zich wel eens tot een ander aangetrokken hebben gevoeld, heeft in het afgelopen jaar wel eens een cadeautje voor de eigen partner gekocht. Van de vrouwen die niet verliefd waren, deed 66 procent dat. Vrouwen die wel eens een liefdesrelatie hebben gehad met een andere man, kopen de meeste cadeautjes voor hun eigen partner: 80%.

Het onderzoek werd gehouden ter gelegenheid van de Huishoudbeurs, die van 12 tot en met 21 maart wordt gehouden in Amsterdam RAI. Het onderzoek, dat is gehouden door Amsterdam RAI in samenwerking met ibt marktonderzoek onder een representatieve groep van 600 Nederlandse vrouwen, wordt elk jaar voorafgaand aan de beurs uitgevoerd.

Amsterdam, maart 2004


---

-----------------------------------------
Noot voor de redactie /