Huishoudbeurs 2004
9 mrt 2004
HET GROTE HUISHOUDBEURS ONDERZOEK 2004: Wasmachine het meest onmisbare
apparaat / Zeven op de tien Nederlandse vrouwen kan geen naam nieuwslezer
noemen / Funshoppen is populair
Het meest onmisbare apparaat in huis is de wasmachine. 41 procent van
de Nederlandse vrouwen noemt de wasmachine veruit de belangrijkste
ondersteuner van de huishoudelijke taken. Op grote afstand, met elk 10
procent, volgen de afwasmachine en de oven (magnetron of combi). Dat
blijkt uit een enquête onder een representatieve groep Nederlandse
vrouwen. Het onderzoek, dat nog diverse andere vraaggebieden bestreek,
werd uitgevoerd in opdracht van de Huishoudbeurs, die van 12 tot en
met 21 maart wordt gehouden in Amsterdam RAI.
De wasmachine wint het dus met ruime afstand van de vaatwasser en de
oven. Ruim twee op de vijf vrouwen noemen de wasmachine als meest
onmisbaar. 8% meent verder dat de stofzuiger absoluut de deur niet uit
mag, 7% heeft de kookplaat of het gasfornuis hoog op de lijst staan en
eveneens 7% wil het koffiezetapparaat niet missen. 16% van de
ondervraagden noemde een ander apparaat, waaronder de (staaf-)mixer,
de waterkoker, de foodprocessor en het strijkijzer.
Mobiele telefoon
Als het over een ander apparaat in huis gaat, lijkt de vaste telefoon
in de Nederlandse huishoudens zijn positie te consolideren. 85% van de
ondervraagde vrouwen zegt niet van plan te zijn om op korte termijn de
vaste telefoonlijn de deur uit te doen en over te stappen op volledig
mobiel telefoneren. 1% heeft dat al gedaan en 4% laat weten op
redelijk korte termijn het vaste telefoonabonnement te willen
beëindigen. Daarmee kan worden gesteld dat één op de twintig
Nederlandse vrouwen in 2006 voor telefoongesprekken louter gebruik
maakt van een mobieltje.
Internet
Bijna driekwart van de Nederlandse vrouwen heeft de beschikking over
een internet-verbinding. 28% laat weten thuis niet op het internet te
kunnen. Bij de internetbezitsters is de kabel het populairst: 30%
heeft een verbinding via de kabel. 23% maakt gebruik van een
ADSL-verbinding en een - verrassend - slechts iets kleiner percentage
(20%) bereikt het internet via de mobiele telefoon. 18% van de
ondervraagden maakt voor internet gebruik van een normaal modem.
PHILIP FRERIKS MEEST BETROUWBARE NIEUWSLEZER
Het grote Huishoudbeurs Onderzoek omvatte diverse vragen over
televisie kijken. Opmerkelijk is daarbij dat zeven van de tien
Nederlandse vrouwen niet in staat zijn om de naam van een Nederlandse
nieuwslezer of lezeres te noemen. Voor de vrouwen die wél een naam
wisten te noemen is Philip Freriks, anchorman van het NOS Journaal,
het meest betrouwbaar. Hij wordt door 28 procent ervan gezien als de
meest betrouwbare nieuwslezer van Nederland. Loretta Schrijver van RTL
Nieuws komt op de tweede plaats en de vrouwelijke pendant van Philip
Freriks bij het NOS Journaal, Sacha de Boer, bezet de derde plaats.
Op de vraag welk nieuws- of actualiteitenprogramma het meest
betrouwbaar is, antwoordde 39% het NOS Journaal. 15% koos voor NOVA en
12% voor het RTL Nieuws. Netwerk scoorde 10% en Hart van Nederland
kwam uit op 7%. Andere opvallende antwoorden die zij het in beperkte
mate werden gegeven zijn 2 Vandaag, RTL Z Nieuws, Radar, Kassa, Barend
en Van Dorp en het al jaren niet meer bestaande Achter het Nieuws.
Bij de vraag naar de meest betrouwbare nieuwslezer moesten de
ondervraagden zelf een naam noemen. Daarbij viel op dat zeven van de
tien deelnemers aan het onderzoek geen enkele nieuwslezer kunnen
noemen. Voor degenen die wél met een naam kwamen, is Philip Freriks
het betrouwbaarst. Hij werd door 28% genoemd als meest integer.
Loretta Schrijver van RTL Nieuws krijgt het vertrouwen van 13% en
Sacha de Boer van het NOS Journaal is voor 12% van de groep
ondervraagden het meest betrouwbaar. Opvallend is dat twee
nieuwslezers die het NOS Journaal al enige tijd hebben verlaten,
Harmen Siezen en Henny Stoel, elk door 6% worden genoemd. Ook Rick
Nieman van RTL Nieuws wordt door 6% genoemd. 4% van de ondervraagden
noemde Jeroen Pauw (ex RTL en nu NOVA), Jan de Hoop (RTL), Noraly
Beyer en Gijs Wanders (beiden NOS Journaal).
RTL 4
De NOS mag dan het meest betrouwbare nieuws brengen, RTL 4 is met
afstand de favoriete tv-zender van de Nederlandse vrouw. Op de vraag
welke zender zij zouden kiezen, als er van het huidige aanbod maar één
zender over mag blijven, koos 27% voor RTL 4.
Nederland 1 (18%), Nederland 3 (16%) en Nederland 2 (11%) eindigden op
de plaatsen twee, drie en vier. Samen komen de publieke omroepen
daarmee uit op 45%. SBS 6 wordt door 6% als onmisbaar gezien, Net 5
door 4% en Yorin door 2%. Eén op de twaalf van de ondervraagden bleef
het antwoord schuldig of kon geen zender noemen.
Reclame
De laatste vraag van het televisiegedeelte in het
Huishoudbeurs-onderzoek ging over het kijken naar reclameblokken op
televisie. Op de vraag wat men gaat doen zodra er reclame op tv
verschijnt, antwoordde 43% van de ondervraagden koffie te zetten of
iets te drinken of te eten halen. 33% gaat zappen en 18% bezoekt het
toilet of kijkt daadwerkelijk naar de reclames. Andere activiteiten
tijdens reclameblokken zijn het doen van huishoudelijke klusjes (5%),
lezen van boek of krant (5%), zachter zetten van het geluid (4%) en
puzzelen of knutselen (3%).
FUNSHOPPEN IS POPULAIR
Uit de vragen over het winkelgedrag van de Nederlandse vrouw kwam naar
voren dat Funshoppen populair is in Nederland. Tweederde van de
Nederlandse vrouwen gaat minstens één keer per maand uit winkelen
zonder concrete aankoopplannen te hebben. Een kwart van de vrouwen
doet dat zelfs één keer of vaker per week. Het thema van de
Huishoudbeurs 2004 is Funshoppen wordt een belevenis.
Uit het onderzoek kwam tevens naar voren dat één op de zes vrouwen
(16%) nooit zonder koopplannen uit winkelen gaat. Zij hebben dus
daadwerkelijk iets nodig en gaan daarvoor de stad of het winkelcentrum
in. 63% van de vrouwen geeft aan minstens één keer per maand te gaan
funshoppen; zij gaan winkelen zonder specifiek iets nodig te hebben.
24% funshopt zelfs wekelijks. Meer dan de helft van de vrouwen geeft
tijdens het winkelen wel eens te veel geld uit (55%) en van elke
twaalf vrouwen is er één die vrijwel altijd meer uitgeeft dan
eigenlijk zou kunnen.
Koffie
Voorwaarden zijn er ook, voor een geslaagd dagje funshoppen. Voor 27%
van de vrouwen is de dag of middag geslaagd als er in elk geval een
kopje koffie is gedronken of een gebakje gegeten. 24% vindt de
gezelligheid en het omgaan met vriendinnen belangrijk en voor 22% is
het funshoppen geslaagd als er onverwacht - iets leuks is aangeschaft.
Uitverkoop of koopjes, dan wel veel winkels kunnen bekijken zijn ook
belangrijke voorwaarden.
Kleding
Kledingzaken zijn overigens torenhoog favoriet als het om funshoppen
gaat. Drie op de vijf vrouwen (58%) bezoeken het liefst kledingwinkels
en boutiques. Warenhuizen, waar overigens ook vaak kleding wordt
verkocht, komen op de tweede plaats met 26%. Winkels voor
woonaccessoires (12%), cadeauzaken en schoenenwinkels (beide 10%) zijn
ook redelijk populair. Funshoppen is minder van toepassing op
juweliers, speelgoedwinkels, antiekzaken en tuincentra. Dat soort
winkels scoort elk 1%.
Vakanties
Als het om vakantie en reizen gaat is het opvallend dat één op de vijf
vrouwen aangeeft in Nederland op vakantie te gaan, maar dat Midden- en
Zuid-Amerika de voorkeur hebben als er geen beperkingen waren. Met
andere woorden: bijna één op de zes vrouwen wil wel graag naar
Latijns-Amerika, maar slechts één op de twintig vrouwen gaat er ook
daadwerkelijk naar toe. Een beperking die vooral lijkt voort te komen
uit budgettaire overwegingen. Slechts 9 procent van de vrouwen ziet
Nederland ook écht als het ideale vakantieland. Voor 7% van de
ondervraagden is dat Frankrijk, 9% kiest voor Spanje/Portugal en 8%
voor Italië. Eveneens 8% geeft de voorkeur aan Zuidoost-Azië.
Relaties
Tot slot is gevraagd naar zaken met betrekking tot relaties. Driekwart
van de ondervraagden gaf aan een vaste relatie te hebben. Van de
vrouwen met een partner zegt 42 procent zich gewaardeerd te voelen en
56 procent voelt zich zelfs zeer gewaardeerd. Eén op de vijftig
vrouwen met een partner (2%) voelt zich niet of nauwelijks
gewaardeerd. Waardering wordt over het algemeen het meest geuit door
het geven van complimentjes (42%). 17% laat het blijken door (lief)
gedrag en 15 procent van de partners zegt het gewoon of neemt een bos
bloemen mee (14%). Nederlandse vrouwen met een partner geven waarderen
hun relatie gemiddeld met een 8,4. Aspecten als vriendschap respect en
goed minnaarschap leveren de belangrijkste bijdrage aan dat
rapportcijfer. Fysieke kracht en huiselijkheid van de man zijn het
minst belangrijk.
Liefdesrelatie
Aan vrouwen met een relatie is ook de vraag gesteld of ze zich tijdens
deze relatie wel eens aangetrokken hebben gevoeld tot iemand anders
dan hun huidige partner. Voor één op de zes vrouwen is dat het geval.
3 procent van de vrouwen zegt ook daadwerkelijk wel eens een
liefdesrelatie te hebben gehad met iemand anders dan de huidige
partner. 76% van de vrouwen die zich wel eens tot een ander
aangetrokken hebben gevoeld, heeft in het afgelopen jaar wel eens een
cadeautje voor de eigen partner gekocht. Van de vrouwen die niet
verliefd waren, deed 66 procent dat. Vrouwen die wel eens een
liefdesrelatie hebben gehad met een andere man, kopen de meeste
cadeautjes voor hun eigen partner: 80%.
Het onderzoek werd gehouden ter gelegenheid van de Huishoudbeurs, die
van 12 tot en met 21 maart wordt gehouden in Amsterdam RAI. Het
onderzoek, dat is gehouden door Amsterdam RAI in samenwerking met ibt
marktonderzoek onder een representatieve groep van 600 Nederlandse
vrouwen, wordt elk jaar voorafgaand aan de beurs uitgevoerd.
Amsterdam, maart 2004
---
-----------------------------------------
Noot voor de redactie /
Amsterdam RAI