CNV Dienstenbond geschokt over bekendmaking jaarcijfers Laurus
11-03-2004
PERSBERICHT
CNV Dienstenbond reageert geschokt op de gisteren bekendgemaakte
jaarcijfers bij supermarktconcern Laurus en alle gevolgen die daaruit
voortvloeien. De keten van supermarkten bestaande uit Edah, Super de
Boer en Konmar neemt McKinsey in de arm om te adviseren over
besparingen bij winkelformule Super de Boer. CNV
Dienstenbondbestuurder Richard Leloux: Wij vrezen voor verdere
verharding van de arbeidsverhoudingen en een forse verschraling van de
werkgelegenheid.
De vakbondsman verwijst naar voorbeelden waarbij oudere en dus
duurdere werknemers steeds meer onder druk worden gezet. Ook de vele
formulewijzigingen resulteren in een afname van het aantal vakmensen.
Het brood wordt niet meer in de winkel gebakken, dus de bakker is
boventallig. Ditzelfde geldt voor slagers die al bijna allemaal
vertrokken zijn. Het wachten is op het vertrek van de overige
specialisten. Conclusie is dat de prijzenoorlog nu bij Laurus
letterlijk betaald gaat worden door het eigen personeel. De vraag is
hoe de motivatie zal blijven van de overblijvende werknemers.
Laurus is sinds 1998 fusiepartij en als gevolg daarvan is er een fors
aantal mensen die relatief duur betaald moeten worden. 'Op basis van
het principe last-in-first-out zijn het met name de ouderen, die meer
verdienen en dus duurder zijn, die konden blijven bij reorganisaties',
zo legt Leloux uit. 'Het zijn deze mensen die nu onder druk staan. We
begrijpen dat Laurus het moeilijk heeft en hopen dat het concern om te
overleven prijstechnisch misschien wat opschuift richting Aldi. Maar
we gaan er daarbij wel vanuit dat, zoals dat gebruikelijk is in de
Nederlandse arbeidsverhoudingen, we op een normale manier in gesprek
blijven', zo besluit de verontruste vakbondsbestuurder.
Dienstenbond CNV