Dienstenbond CNV

CNV Dienstenbond geschokt over bekendmaking jaarcijfers Laurus 11-03-2004

PERSBERICHT

CNV Dienstenbond reageert geschokt op de gisteren bekendgemaakte jaarcijfers bij supermarktconcern Laurus en alle gevolgen die daaruit voortvloeien. De keten van supermarkten bestaande uit Edah, Super de Boer en Konmar neemt McKinsey in de arm om te adviseren over besparingen bij winkelformule Super de Boer. CNV Dienstenbondbestuurder Richard Leloux: Wij vrezen voor verdere verharding van de arbeidsverhoudingen en een forse verschraling van de werkgelegenheid.

De vakbondsman verwijst naar voorbeelden waarbij oudere en dus duurdere werknemers steeds meer onder druk worden gezet. Ook de vele formulewijzigingen resulteren in een afname van het aantal vakmensen. Het brood wordt niet meer in de winkel gebakken, dus de bakker is boventallig. Ditzelfde geldt voor slagers die al bijna allemaal vertrokken zijn. Het wachten is op het vertrek van de overige specialisten. Conclusie is dat de prijzenoorlog nu bij Laurus letterlijk betaald gaat worden door het eigen personeel. De vraag is hoe de motivatie zal blijven van de overblijvende werknemers.

Laurus is sinds 1998 fusiepartij en als gevolg daarvan is er een fors aantal mensen die relatief duur betaald moeten worden. 'Op basis van het principe last-in-first-out zijn het met name de ouderen, die meer verdienen en dus duurder zijn, die konden blijven bij reorganisaties', zo legt Leloux uit. 'Het zijn deze mensen die nu onder druk staan. We begrijpen dat Laurus het moeilijk heeft en hopen dat het concern om te overleven prijstechnisch misschien wat opschuift richting Aldi. Maar we gaan er daarbij wel vanuit dat, zoals dat gebruikelijk is in de Nederlandse arbeidsverhoudingen, we op een normale manier in gesprek blijven', zo besluit de verontruste vakbondsbestuurder.