Kamerstuk, 5-3-2004
AO GGZ 11 maart 2004: overheveling delen van de GGZ naar de
standaardverzekering
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
GVM/2458180
5 maart 2004
1. Inleiding
Op 11 maart 2004 vindt een AO over de geestelijke gezondheidszorg
(GGZ) plaats. In het AO over de eerstelijnsgezondheidszorg van 29
januari jl. heb ik uw Kamer toegezegd om u voor 11 maart nader te
informeren over de overheveling van delen van de GGZ naar de nieuwe
standaardverzekering curatieve zorg. Bijgaand treft u deze informatie
aan.
2. Overheveling van delen van de GGZ naar de standaardverzekering
curatieve zorg
In het hoofdlijnenakkoord staat dat 'bij de stelselherziening in
beginsel alle op genezing gerichte zorg van de AWBZ wordt overgeheveld
naar de standaardverzekering curatieve zorg'. Op 21 november jl. heb
ik uw Kamer een brief gestuurd (Kamerstuk 23619 en 26631 nr. 19)
waarin ik heb geschetst hoe dit kabinetsvoornemen in de komende
periode wordt uitgewerkt. Als eerste stap voor de overheveling van de
curatieve delen in de AWBZ wordt per 1 januari 2006 de extramurale GGZ
en het eerste jaar intramurale GGZ overgeheveld, gelijktijdig met de
invoering van de nieuwe zorgverzekering.
3. Voortgang van de overheveling
Op dit moment wordt de nieuwe zorgverzekeringswet voorbereid. In deze
wet wordt uiteraard rekening gehouden met het overhevelen van delen
van de GGZ. Ook wordt bekeken of niet curatieve, ondersteunende
GGZ-functies kunnen worden ondergebracht in de nieuwe WMO.
De bekostigingssystematiek van de GGZ wordt eveneens voorbereid op de
overheveling. In aansluiting op de rest van de curatieve zorg zal de
bekostiging van de over te hevelen delen van de GGZ gaan plaatsvinden
via Diagnose Behandel Combinaties (dbc's). Inmiddels heeft een eerste
groep koplopers van GGZ-instellingen proefgedraaid met de nieuwe, voor
de GGZ ontwikkelde dbc's en wordt een tweede testfase voorbereid. Op
het moment van de overheveling zal dit nieuwe bekostigingssysteem voor
de GGZ operationeel zijn.
De verzekeraarsbudgettering vergt eveneens de nodige aandacht bij de
overheveling van delen van de GGZ. De benodigde aanpassingen in deze
verzekeraarsbudgettering worden momenteel voorbereid.
Op basis van het met de overheveling gemoeide bedrag worden nu de
premieconsequenties berekend. Het betreft de gevolgen voor AWBZ
premie, en premies nieuwe standaardverzekering curatieve zorg.
4. Timing van de overheveling van delen van de GGZ
In het hoofdlijnenakkoord is er voor gekozen om deze overheveling
gelijktijdig te laten plaatsvinden met de invoering van de
standaardverzekering curatieve zorg. Deze keuze is gebaseerd op de
volgende overwegingen:
a) Aanpassing wet- en regelgeving vergt tijd
Gezien de benodigde aanpassingen in de wetgeving en de daarbij
behorende wetgevingsprocedures is overheveling op zijn vroegst per 1
januari 2006 haalbaar.
b) Beperking van administratieve lasten
Gelijktijdig invoeren van de standaardverzekering en overhevelen van
delen van de GGZ naar die standaardverzekering vergt een eenmalige
aanpassing van de administratie van zorgverzekeraars en
zorgaanbieders. Zou deze overheveling voorafgaand aan de invoering van
de standaardverzekering plaatsvinden, dan zouden zorgaanbieders en
verzekeraars binnen één of twee jaar tijd tweemaal forse
technisch-administratieve aanpassingen moeten verrichten, met als
gevolg onnodige extra administratieve lasten. Uitstellen van de
overheveling van de GGZ tot na de invoering van de
standaardverzekering is eveneens onwenselijk, omdat zorgaanbieders en
zorgverzekeraars dan onnodig lang met dubbele administraties en
overgangsregelingen moeten werken.
c) Voorkomen van problemen rond de opbouw van reserves
zorgverzekeraars
Overheveling van delen van de GGZ naar het tweede compartiment
voorafgaand aan invoering van de standaardverzekering (bijvoorbeeld
per 1 januari 2005), zou betekenen dat deze over te hevelen zorg
ondergebracht moet worden in het huidige systeem gebaseerd op
ziekenfonds en particuliere verzekering. Dit kan tot problemen leiden
bij particuliere verzekeraars en ziekenfondsen die dan voor 2005
mogelijk hun reserves in verband met de vereiste solvabliteitsmarge
moeten verhogen. Het is zeer de vraag of dit haalbaar is. Bovendien
veranderen de eisen aan reservevorming bij invoering van de
standaardverzekering per 2006. Ook om deze reden is het efficiënter om
de overheveling en de invoering basisverzekering samen te laten
vallen.
5. Tot slot
In samenwerking met de veldpartijen wordt de overheveling van delen
van GGZ naar de standaardverzekering nu verder voorbereid. Tijdens het
AO over de GGZ van 11 maart a.s. zal ik graag deze voorgenomen
overheveling met u bespreken.
De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
H. Hoogervorst
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport