Nieuws
10 mrt 2004 - VVD: vragen en bezwaren over
puntenrijbewijs
Rijbewijsrevolutie Algemeen Overleg 10 maart 2004
Woordvoerder: Ruud Luchtenveld
Puntenrijbewijs
Uit de media lijkt zich een kamermeerderheid af te tekenen voor het
puntenrijbewijs. Ook de minister heeft inmiddels een zekere ommezwaai
gemaakt en zich voorstander betoont mits het gaat om zware overtredingen.
De VVD heeft echter nog wel de nodige vragen.
1. De afweging of iemand zijn rijbewijs kwijt is moet uiteindelijk door
de rechter worden gemaakt. Bijvoorbeeld tussen een chauffeur die zijn
rijbewijs voor zijn werk nodig heeft en een automobilist die prima met de
trein kan reizen. De minister sloot dit vanmorgen bij "ontbijt-tv" uit
bij invoering van een puntenrijbewijs.
2. Hoe lang blijven de punten geldig?
3. Leidt dit niet tot calculerend gedrag aan het eind van de periode?
De VVD ziet ook zekere bezwaren.
* Tot op heden bestaat er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat een
puntenrijbewijs bijdraagt tot een verhoging van de verkeersveiligheid.
* Voor de invoering en handhaving van het systeem zal een enorm
administratieve organisatie moeten worden opgericht.
* De Wet Mulder is gebaseerd op de administratiefrechtelijke handhaving
van verkeersregels. De sanctie wordt opgelegd aan de geregistreerde
eigenaar van het voertuig ongeacht of die eigenaar ook de persoon is
geweest die de verkeersovertreding heeft begaan. Een puntensysteem
harmonieert niet met de wet mulder. Punten dienden immers toegekend te
worden aan de persoon die de overtreding ook daadwerkelijk heeft begaan.
Dit impliceert dat wanneer het puntensysteem in Nederland zich alleen zou
beperken tot de "niet Mulderovertrededingen" (de staande houdingen door
de politie) dit de motivatie om geen verkeersovertredingen te begaan niet
of nauwelijks zal verbeteren.
Autorijden onder begeleiding, vanaf 17 jaar
Het idee om aspirant-automobilisten in de rijopleiding onder supervisie
van een ervaren bestuurder extra rijervaring te laten opdoen, kreeg
eerder steun van de Kamer en van de maatschappelijke partners.
Verschillende partijen voorzagen echter ook problemen met de veiligheid
en de handhaafbaarheid. Vooralsnog lijkt het de VVD niet gewenst om
jongeren zonder rijbewijs weliswaar onder begeleiding van een ervaren
bestuurder maar in een voertuig zonder dubbele bediening aan het verkeer
te laten deelnemen. Tegen een nader onderzoek bestaat natuurlijk geen
bezwaar.
Medische keuring
De suggestie om de keuringsleeftijd te verlagen van 70 naar 60 jaar en
het invoeren van een verplichte ogentest leidt tot de vraag om de kosten
tot een minimum te beperken. Een veel nijpender probleem werd gisteren in
het AD beschreven: uitsluiten van beroepsmatig rijden gedurende vijf jaar
na een medisch probleem terwijl de betrokkene al weer is goedgekeurd. De
VVD vindt dat de minister dat probleem snel moet oplossen om mensen uit
de WAO te houden.
Verhoging bromfiets en snorfietsleeftijd
De minister wil de minimum leeftijd voor brom- en snorfietsers van 16
naar 17 jaar verhogen plus kentekening van de brom- en snorfiets. Deze
maatregel zou een jaarlijkse besparing opleveren van 28 doden en 1060
zwaar gewonden. Argumenten tegen de leeftijdsverhoging naar 17 zijn voor
de VVD onder andere:
1. 16-jarigen worden op onaanvaardbare wijze in hun vrijheid beperkt.
2. 16-jarigen worden op onaanvaardbare wijze in hun mobiliteit beperkt.
De berekende vermindering van het aantal doden en gewonden worden echter
door onder andere de BOVAG en RAI onderbouwd te hoog ingeschat bevonden.
Ook is niet duidelijk in hoeverre bij deze ongelukken gebruik word
gemaakt van een opgevoerd vervoermiddel of dat er geen helm wordt
gedragen. Met name de 16-jarigen op het platte land worden de dupe.
Daarnaast is er ook een enorm economisch verlies in de bromfietsbranche.
De VVD blijft tegen de verhoging van de minimum leeftijd naar 17 jaar.
Wel ziet de VVD de invoering van een kenteken, waarover al acht jaar
wordt gesproken maar de invoering nu weer is uitgesteld tot 1januari
2006, als een belangrijk hulpmiddel bij de handhaving en de verhoging van
de verkeersveiligheid. Daarnaast kan de huidige theorietoets worden
aangevuld met een praktijktoets, bijvoorbeeld door jongeren al op hun 15e
jaar al in de gelegenheid te stellen praktijklessen te volgen en die af
te sluiten met het behalen van een certificaat. Het hoeft niet te gaan om
een echt rijbewijs, maar te denken valt aan een korting op de
verzekeringspremie.
Landbouwtrekkers
Het voornemen van de minister om te komen tot een kentekenvoering voor
trekkers heeft wat de VVD betreft het nadeel van veel administratieve
lasten en bureaucratische rompslomp. Het zou beter zijn als prioriteit
wordt gegeven aan de invoering van een kenteken voor de bromfiets,
waarover 8 jaar geleden de discussie al is gestart. De VVD steunt de
minister in haar voornemen om onderzoek te doen naar de mogelijkheid om
de maximum snelheid te verhogen van 25 naar 40 km per uur. Hierdoor
zullen de snelheidsverschillen tussen de verschillende verkeersdeelnemers
kleiner worden wat de verkeersveiligheid ten goede komt. De VVD ziet geen
bezwaren in een onderzoek naar nieuwe eisen van een hernieuwd
trekkercertificaat.
VVD