AutoRai

11-3-2004

De nieuwe Suzuki Liana Exclusive

Suzuki zet de Liana op scherp. Dat is bij de eerste aanblik meteen te zien. Het uiterlijk heeft een sterke sportieve flair. Het interieur straalt kwaliteit, comfort en exclusiviteit uit door een nieuw dashboard en een compleet nieuwe aankleding.

Op alle fronten toont deze ruime en royale Suzuki smaakvol en begerenswaardig. Samen met de prijs vanaf 17.699,- en de complete uitrusting is de Liana een aantrekkelijk alternatief in het C-segment.

De Liana heeft een duidelijk ander gezicht. De grille, de koplampen, de mistlampen en de stoere bumper scheppen een beeld van dynamiek en kracht. Hiermee trekt de Liana de aandacht. Dat dynamische tekent zich ook af in de nieuwe zijskirts en de lichtmetalen velgen met brede (195/55R15) banden. Beide maken voortaan standaard deel uit van de uitrusting, net zoals de in carrosseriekleur gespoten bumpers. Ook aan de achterzijde gaat de dynamische styling door, wat bijvoorbeeld blijkt bij de achterlichten.

Het dashboard heeft nu analoge meters met een sportief accent. Er is gekozen voor een meer op de bestuurder gerichte opzet. De audio is geïntegreerd in de midden-console. Suzuki heeft veel zorg besteed aan de afwerking van het interieur. De bekleding is smaakvol en fris en het driespaaks stuurwiel oogt elegant.

Trendsetter
Behalve door zijn eigenwijze stijl en zijn comfort blinkt de nieuwe Liana uit door functionaliteit. Er is veel binnenruimte; dat was zo en dat is ook zo gebleven. Het is van meet af aan een sterk punt van de Liana, een model waarmee Suzuki drie jaar geleden op de markt kwam. Toen al viel deze auto op doordat hij paste in een kersvers genre in het middenklassersegment: autos met een in verhouding hoge daklijn en dito zitpositie. Er zijn twee carrosserievarianten, de vijfdeurs met zijn handige achterklep en de vierdeurs Sedan met zijn elegante achterzijde, waarachter een flinke kofferbak van 417 liter inhoud schuilgaat.

Krachtbronnen
Suzuki levert de nieuwe Liana met een pittige 1.6-liter-benzinemotor die als optie is te combineren met een viertrapsautomaat. Met een maximumvermogen van 78 kW/106 pk bij 5.500 toeren per minuut schaart hij zich bij de top in zijn klasse. Bovendien valt deze motor op door het gunstige brandstofverbruik, een eigenschap die veel krachtbronnen van Suzuki siert. Een gemiddeld verbruik van 6,9 liter/100 km voor de handgeschakelde versie is in deze klasse ronduit spaarzaam te noemen.

De benzinekrachtbron is uiterst beproefd. Hij heeft vier kleppen per cilinder die worden bediend door twee bovenliggende nokkenassen. Het maximumkoppel bereikt een waarde van 144 Nm bij 4.000 toeren per minuut.

Medio 2004 volgt een 1.4 DDiS dieselmotor. Deze heeft een cilinderinhoud van 1398 cc en beschikt over commonrail brandstofinjectietechnologie. Het maximum-vermogen bedraagt 66 kW/90 pk bij 4.000 toeren per minuut en het verbruik komt gemiddeld op 5,3 liter/100 km. Dankzij een maximumkoppel van maar liefst 200 Nm bij slechts 1.750 toeren per minuut is de 1.4 DDiS bijzonder soepel.

Comfort in de hoofdrol
Het onderstel is nagenoeg onveranderd gebleven, alleen de voorwielophanging is gewijzigd voor een betere stabiliteit en koersvastheid. Hij heeft rondom onafhankelijke wielophanging, met McPherson-veerpoten en een stabilisatorstang voor en langsarmen met schroefveren en schokdempers achter. Comfort speelt een hoofdrol. Rolgeluiden van de banden worden zo min mogelijk doorgegeven aan de carrosserie. De wielbasis van 2,48 meter draagt bij aan een stabiele en koersvaste wegligging. De Liana stuurt daarbij direct zonder nerveus te zijn.

Het ontbreekt de inzittenden in de Liana aan weinig. Suzuki levert de auto als zeer luxe Exclusive. Elektrisch te bedienen ramen en verwarmbare buitenspiegels zijn aan boord. Verder beschikt de auto over centrale deurvergrendeling met afstands-bediening. Climate control met airconditioning maakt de comfortabele status van de nieuwe Liana compleet. En het geïntegreerde AM/FM/CD audiosysteem met 4-speakersysteem is vanaf het stuurwiel te bedienen. Zowel het stuurwiel als de bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar. De rugleuning van de in delen neerklapbare achterbank is in de 5-deurs eveneens verstelbaar. Het zijn zowel handige als comfortabele voorzieningen. Dat geldt ook voor de vele opbergmogelijkheden. Behalve de meer gangbare bergplaatsen zijn er ook nog drie bekerhouders in de middenconsole, een opberglade onder de passagiersstoel, opbergtassen in de rugleuningen van de voorstoelen, vakken in de voorportieren, 12V-aansluiting in de middelconsole en een zonnebrilhouder aan de bestuurders-zijde.

Veiligheid
De veiligheid staat op een niveau dat past in deze klasse. De auto heeft twee fullsize airbags voorin en zijairbags. Verder beschikt de Liana over stalen profielen in de portieren die bescherming bieden bij een aanrijding van opzij. ABS met elektronische remkracht verdeling (EBD) is standaard. De driepuntsveiligheidsgordels (twee voorin, drie achterin) zijn voorzien van spanners en trekkrachtbegrenzers. De ankerpunten van de gordels voorin zijn in hoogte verstelbaar. De Liana is voorbereid op de montage van een ISOFIX-kinderzitje.

Doelgroep
Door de relatief hoge zit en de royale instap valt de Liana in de smaak bij zowel jonge als wat oudere mensen. Leeftijd zegt in dit geval niet alles, want de kopers zijn overwegend actieve mensen die er regelmatig opuit trekken en een auto zoeken met een ander uiterlijk. Ze willen zich onderscheiden.

Met de nieuwe Liana mikt Suzuki op dezelfde doelgroep, waarbij nog meer het accent is gelegd op comfort en een apart uiterlijk. In de marktbenadering mikt importeur B.V. NIMAG op zowel mannen als vrouwen. Juist in deze laatste groep valt naar het idee van de importeur ook succes te boeken.

Ten opzichte van concurrerende modellen in het C-segment is de Liana nog altijd scherp van prijs, zeker in relatie tot de uitgebreide uitrusting waarmee Suzuki het nieuwe model levert. Ook valt op dat Suzuki tegen een relatief geringe meerprijs (1.500 euro) een versie met automaat biedt. Deze uitvoering kost vanaf 19.199,-.

De verwachtingen voor de Liana zijn hoog gespannen. Door het nieuwe, sportieve uiterlijk, het frisse moderne interieur met de rijke uitrusting verwacht B.V. NIMAG een breed publiek te kunnen aanspreken.