Wegkwaliteit hangt vooral af van verdichting asfalt
Kwaliteit staat onder druk door slechte omstandigheden
De verdichting van asfalt, door walsen, is de kritische factor bij het
aanleggen van wegen. Maar door tijdsdruk of slecht weer kan juist deze
fase in de knel komen, met een slecht resultaat -een asfalt verharding
met slechte levensduur bijvoorbeeld- tot gevolg. Dit blijkt uit
onderzoek van dr.ir. Henny ter Huerne van de Universiteit Twente, die
een model heeft ontwikkeld om het verdichtings proces van asfalt te
simuleren. Ook voerde hij metingen uit op een experimenteel
verdichtingsproefvak. Zijn onderzoek geeft nieuw inzicht in het
walsproces: zo blijkt uit de simulaties en metingen dat warmer asfalt
niet béter, zoals vaak aangenomen, maar mogelijk juist slechter
verdichtbaar is.
Wegwerkzaamheden moeten vaak plaatsvinden onder slechte
omstandigheden: onder grote tijdsdruk, met veel langsrazend verkeer of
bij slecht weer. Dit komt de kwaliteit van het eindproduct niet ten
goede, concludeert Ter Huerne in zijn proefschrift. De kennis van het
walsen van asfaltmengsels is vaak ervaringskennis die niet is opgedaan
onder deze slechtere omstandigheden. Ook bij toepassing van nieuwe
mengsels, bijvoorbeeld beter bestand tegen hoge wegbelasting, is deze
ervaringskennis niet toereikend.
De onderzoeker heeft daarom onderzocht of het mogelijk is het
verdichtingsproces te simuleren. Hij heeft hiervoor een model
opgesteld voor het gedrag van asfalt, op basis van de grondmechanica.
Bij het simuleren heeft hij gebruik gemaakt van het eindige
elementenpakket DiekA, dat reeds eerder aan de UT is ontwikkeld.
Hierin zijn materiaalmodellen te implementeren, en ook bijvoorbeeld de
geometrie van de walsrol.
Daarnaast heeft Ter Huerne experimenten gedaan aan een proefvak van 30
meter lang, waarin de voortgang van het verdichtingsproces kon worden
gevolgd als functie van het `aantal walspassages'. De dikte van de
laag is gemeten, de bulk dichtheid en ook de temperatuur op
verschillende diepten.
De simulaties en metingen geven verrassende nieuwe inzichten: "In de
wegenbouw dachten we altijd dat naarmate asfalt warmer is, het beter
verdichtbaar zou moeten zijn. Dit blijkt niet uit de simulaties en de
metingen: een warmer mengsel blijkt zelfs slechter verdichtbaar." Ter
Huerne denkt dat het met de uitkomsten van zijn onderzoek mogelijk zal
zijn om ook onder slechtere omstandigheden, uiteraard binnen zekere
grenzen, een goed wegdek te realiseren.
Noot voor de pers
Henny ter Huerne studeerde tot 1990 Civiele Techniek aan de Technische
Universiteit Delft. Van 1990 tot sept 1992 werkte hij bij de
constructie afdeling van DHV Water. Ter Huerne is op 5 maart
gepromoveerd bij prof.dr. ir. M.F.A.M. van Maarseveen (UT) en prof. dr
ir. A.A.A. Molenaar (TUD) .
Het proefschrift `Compaction of Asphalt Road. Pavements using Finite
Elements and Critical State theory' is op aanvraag verkrijgbaar
Contactpersoon voor de pers: ir. Wiebe van der Veen, tel (053)
4894244, email w.r.vanderveen@utwente.nl
Laatst gewijzigd op 11-03-2004 © Universiteit Twente Printversie