CDA
10-03-04
Snel duidelijkheid over service en tarieven NS
De CDA-fractie in de Tweede Kamer wil dat staatssecretaris Schultz-Van
Haegen op korte termijn de vervoersconcessie voor de NS aan de Tweede
Kamer voorlegt.
'De reizigers hebben recht op duidelijkheid over de service en de
tarieven', vindt woordvoerder Eddy van Hijum.
In de vervoersconcessie maakt de rijksoverheid concrete afspraken met
de NS over de dienstverlening, zoals over de punctualiteit, de
zitplaatsgarantie, de minimale frequentie en service en uiteraard de
tarieven. In de wet is vastgelegd dat de NS het exclusieve recht
krijgt om in de periode van 2005-2015 te rijden op het Nederlandse
hoofdrailnet. Op dit moment verleent de NS diensten op basis van het
Overgangscontract II.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat onderhandelt nu al maanden
met de NS over de precieze invulling van de nieuwe afspraken. In haar
brief van 16 september stelde de staatssecretaris dat de concessie in
november 2003 aan de Kamer zou worden voorgelegd. In de brief van 21
november 2003 werd de Kamer voorgehouden dat de concessie de Kamer
medio februari 2004 zou bereiken.
'We hebben het in de Tweede Kamer vaak over vertraagde treinen, maar
op de punctualiteit van de staatssecretaris valt ook wel iets aan te
merken', stelt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum. Het CDA wijst er op dat de
concessie wettelijk eerst ook nog voor advies moet worden voorgelegd
aan de reizigers- en consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV.
Hiervoor staat een termijn van 6 weken. Daarna zal de Tweede Kamer
kritisch naar het onderhandelingsresultaat willen kijken. Volgens de
Concessiewet wordt de vervoersconcessie niet eerder verleend dan vier
weken nadat het ontwerp aan de beide Kamers der Staten Generaal is
voorgelegd. De staatssecretaris zal dan ook alle zeilen moeten
bijzetten om de concessie nog vóór de zomer te kunnen verlenen.
Een bijkomend probleem is dat ook de nieuwe wet- en regelgeving
(Spoorwegwet en Concessiewet plus nadere uitwerkingen) niet eerder in
werking treedt dan dat de vervoers- en beheersconcessie aan de NS
respectievelijk spoorbeheerder ProRail zijn verleend. De Europese
Commissie heeft reeds diverse lidstaten voor het Hof gedaagd vanwege
de trage implementatie van Europese regelgeving.
CDA