Ingezonden persbericht
Synstar lanceert nieuwe service op basis van TCO-tool van Gartner
Diepgaande kostenanalyse van IT-middelen basis voor kostenverlaging
Utrecht, 10 maart 2004 - IT-dienstverlener Synstar lanceert een nieuwe service waarmee klanten volledig inzicht krijgen in de Total Cost of Ownership (TCO) van hun gehele IT-infrastructuur. De nieuwe service is opgebouwd rond de TCO-tool van marktonderzoeksbureau Gartner. Op basis van de resultaten van de TCO-scan kunnen klanten strategieën en plannen ontwikkelen om waar nodig kosten verder terug te dringen. Daarnaast bieden de uitkomsten een goede basis voor nieuwe investeringsbeslissingen. De Gartner TCO-tool die Synstar gebruikt, is door het wereldwijde marktonderzoeksbureau ontwikkeld op basis van de 'best practices' van een groot aantal gerenommeerde bedrijven en de eigen Gartner-database. De TCO-tool is de industriële standaard voor TCO-analyses en biedt tevens een wereldwijde benchmark.
"De Gartner TCO-tool biedt het meest diepgaande inzicht in zichtbare en verborgen kosten van IT-middelen", zegt Frank Hoekstra, Business Services Manager bij Synstar. "Om de Gartner-tool bij onze klanten optimaal te kunnen inzetten, hebben we een aantal medewerkers intensief getraind. Klanten die hun TCO door ons laten vaststellen, kunnen daardoor verzekerd zijn van de juiste toepassing en daarmee van de validiteit van de uitkomsten."
Synstar maakt met de Gartner TCO-tool via een groot aantal vragen, verdeeld over uiteenlopende categorieën, een dwarsdoorsnede van de IT-omgeving. Hierbij worden onder andere de operationele kosten en de kosten voor hardware, software en applicaties vastgesteld en geanalyseerd. De analyse vindt plaats op verschillende niveaus: van het management en de IT-afdeling tot en met de eindgebruiker.
De tool analyseert verder belangrijke zaken, zoals de aanwezigheid en de kosten van incident- en risicomanagement, softwaredistributieoplossingen en veranderingsmanagement. Daarnaast worden omzetderving door eventuele downtime en verborgen kosten in de analyse meegenomen. Door de gedegen aanpak ontstaat een allesomvattend beeld van de daadwerkelijke kosten van IT-middelen in een organisatie.
De Gartner-aanpak is gebaseerd op een beproefde methodologie, waarbij de huidige beschikbare IT-middelen als fundament dienen. De methode kijkt bij de analyse ook expliciet naar bijvoorbeeld toegepaste 'best practises' en ITIL-methodieken. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de totale complexiteit van de infrastructuur en worden zaken als servicedesks, test-pc's en trainingsfaciliteiten niet over het hoofd gezien. De uitkomst van de analyse biedt tevens een benchmark met organisaties die vergelijkbaar zijn qua omvang en branche. Hierdoor krijgen klanten een goed beeld van hun situatie in hun eigen markt, waardoor ze beter gefundeerde IT-beslissingen kunnen nemen. Door deze aanpak zijn bestaande investeringen gewaarborgd en worden alleen de strikt noodzakelijke investeringen gedaan.
In de TCO-tool van Gartner is ook de Synstar-aanpak meegenomen. In de analyse kan direct worden aangegeven wat de TCO en ROI zou zijn geweest als de organisatie de Synstar-oplossing had toegepast. Hiermee heeft de organisatie direct zicht op de mogelijke kostenbesparingen die met de Synstar-aanpak te realiseren zijn. Uiteraard kan de organisatie de kennis en expertise van Synstar benutten bij het realiseren van deze kostenreductie. Op basis van een samenwerkingsovereenkomst worden dan Service Level Agreements (SLA's) afgesproken, die de klant garanderen dat de doelstellingen binnen de gestelde periode worden behaald. Gedurende die perioden vinden er regelmatig tussenevaluaties plaats, waardoor het proces waar nodig kan worden bijgestuurd.
# # #
Synstar
Synstar (Londen Stock Exchange: SYN) is een pan-Europese onafhankelijke leverancier van diensten op het gebied van Business Availability. Aan ruim 2.500 klanten in 13 Europese landen levert Synstar een compleet portfolio van geavanceerde systemen en diensten voor IT-ondersteuning, die bedrijven een permanente beschikbaarheid van hun IT-infrastructuur garanderen. Met ruim 3.000 medewerkers richt Synstar zich met geïntegreerde diensten op vijf terreinen: Business Continuity Services, Computer Services, Networking, Life Cycle Management en Data Management. Meer informatie: www.synstar.com