Ingezonden persbericht
Persbericht
10 maart 2004
NEDERLANDER IS MERKENTROUW
Philips meest gewaarde Nederlandse merk en Nokia op Europees niveau meest
vertrouwd
De Nederlandse consument houdt vast aan vertrouwde merken. Dit blijkt uit
het European Trusted Brands 2004 onderzoek, dat voor de vierde maal in
successie is uitgevoerd door uitgeverij Reader's Digest. In 22 van de 30
onderzochte product- categorieën in Nederland krijgen dezelfde merken als in
2003 het hoogste consumentenvertrouwen. De top drie van de meest betrouwbare
merken in Nederland bestaat uit Bertolli (60%), Nokia (58%) en Philips
(45%).Voor het onderzoek werden ruim 29.000 consumenten in 14 Europese
landen ondervraagd. Uit dit onderzoek kwamen de meest betrouwbare merken in
30 categorieën naar voren.
Philips, Gazelle en Rabobank meest gewaardeerde Nederlandse merken
Zowel het vertrouwen in merken op Europees als op lokaal niveau zijn door
Reader's Digest onderzocht. Afgezien van de hoge score van een aantal
buitenlandse merken, blijkt dat Nederlanders erg trouw blijven aan nationale
merken: Rabobank werd door 39% verkozen als beste bank en door 31% als
beste hypotheekadviseur. Ook verzekeringsmaatschappij Interpolis, onderdeel
van de Rabobank, eindigde met 11% bovenaan. Dhr. Jos Rovers, Directeur
Hypotheken Rabobank: "Goed dat de lezers van Reader's Digest onze
kwaliteiten herkennen en waarderen. Overigens kan dat ook niet anders want
een miljoen hypotheekklanten heb je niet voor niets. Als Rabobank spelen we
in op actuele vragen bij klanten, daarmee laten we met recht zien de
grootste hypotheekverstrekker van Nederland te zijn. We zijn dichtbij,
betrokken en toonaangevend. We zijn trots om de waardering terug te zien in
dit onderzoek ".
Philips kreeg voor de derde keer in twee categorieën het meeste vertrouwen;
huishoudelijk apparatuur (30%) en televisie (45%). De drie meest betrouwbare
Nederlandse merken zijn volgens de ondervraagden Philips (45%), Gazelle
(44%) en Rabobank (39%). Merken met een Nederlandse band zoals Shell
(Nederlands-Brits) of Bertolli en Slim Fast, onderdeel van Unilever, worden
ook hoog gewaardeerd. Ten opzichte van voorgaande jaren scoren Nederlandse
merken hoger.
Dat tevreden consumenten niet snel van hun keuze afwijken, blijkt uit het
aantal productnamen dat inmiddels meerdere jaren op rij een toppositie
inneemt. Merken als Opel, Shell, Yves Rocher, Andrelon, Philips en Spa
hebben in hun productcategorie de hoogste positie weten te handhaven.
D-Reizen is voor de tweede achtereenvolgende keer winnaar in de categorie
reisorganisatie/ toeroperator. Will van den Hoogen, directeur. D-reizen:
"De medewerkers van D-reizen zijn iedere dag bezig om de vakantie van onze
klanten naar volle tevredenheid te verzorgen. We zijn daarom trots dat we
voor de tweede keer op rij zijn verkozen tot de meest betrouwbare
reisbureauketen van Nederland."
Kleine verschuivingen zijn er waar te nemen in de categorie personal
computer waar Dell na twee jaar de titel van meest vertrouwde merk van
Compaq overneemt. Ook het vertrouwen in verzekeringsmaatschappijen en
pijnstillers is niet consistent, de toppositie verandert in deze categorie
jaarlijks mede dankzij de minieme onderlinge verschillen.
Het huismerk van Kruitvat heeft dit jaar opvallend veel vertrouwen van
respondenten gekregen voor vitamineproducten en pijnstillers.
Nokia weer betrouwbaarste merk
Voor het vierde jaar op rij is Nokia verkozen tot meest betrouwbare merk. In
alle 14 landen kwam het Finse telefoonmerk wederom als beste uit de bus.
Visa deelt de tweede plaats van Europees merk in de categorie creditcard met
Nivea in de categorie huidverzorging; in 12 landen werden zij het meest
gewaardeerd. Canon won in de categorie fotocamera in 10 landen en staat
daarmee op een derde plaats. Nederlandse merken behaalden geen toppositie in
andere landen.
Nieuwe categorieën
Dit jaar zijn er 5 nieuwe categorieën aan het onderzoek toegevoegd,
waaronder woonwarenhuizen (winnaar V&D), katten- en hondenvoer (winnaars
Whiskas en Pedigree), fietsmerken (winnaar Gazelle). Een opvallend hoge
score is er in de nieuwe categorie olijfolie, waar Bertolli (60%) met kop en
schouders boven de andere merken uit steekt.
Over Reader's Digest
Reader's Digest is een internationale uitgeverij die in 1922 werd opgericht
in de Verenigde Staten met de publicatie van het gelijknamige tijdschrift.
In Nederland is het tijdschrift bekend als Reader's Digest, Het Beste voor
Nederland. Dit tijdschrift is uitgegroeid tot het grootste ter wereld met 48
edities en 100 miljoen lezers wereldwijd. Inmiddels is The Reader's Digest
Association Inc. een vooraanstaande uitgeverij met een compleet assortiment
aan onderhoudende en informatieve producten als boeken, muziekcollecties,
videoproducten, audioboeken, special interest bladen en multimedia
producten. Informatie over Reader's Digest is te vinden op
http://www.rdnl.nl
###