19/02/2004
Protocol van sociaal akkoord over het plan MOVE
De onderhandelingen tussen de directie en de vakbondsorganisaties zijn
op woensdag 18 februari uitgemond op een protocol van sociaal akkoord
in het raam van het plan MOVE.
De Europese context is voor de spoorwegen volop aan het veranderen. Om
haar toekomst te kunnen veiligstellen en een belangrijke speler te
blijven in de Europese spoorwegwereld, is het absoluut noodzakelijk
dat de NMBS haar financiële situatie herstelt en zich voorbereidt op
de concurrentie die met de dag heviger dreigt te worden.
Het bedrijf streeft er in de eerste plaats naar een veilige,
efficiënte en kwalitatieve dienstverlening te bieden aan haar klanten,
zonder daarbij de doelstelling van het budgettaire evenwicht uit het
oog te verliezen.
Alle betrokken spelers - de staat, de vakbondsorganisaties, de NMBS -
hebben hierin een essentiële rol te vervullen, en iedereen heeft zijn
verantwoordelijkheden kunnen nemen, die overigens nauw met elkaar
verbonden zijn:
1. De staat heeft zich ertoe verbonden de historische schuld van onze
onderneming over te nemen;
2. De staat en de NMBS hebben in overleg met de vakbondsorganisaties
afgesproken dat de structuur van de NMBS zou worden aangepast om
beter te beantwoorden aan de Europese eisen, waarbij de eenheid
van de onderneming en van de sociale dialoog echter zullen
behouden blijven. Zo zou vanaf 1 januari 2005 een
"holding"-structuur moeten worden opgezet, gebouwd op twee
pijlers, namelijk enerzijds de infrastructuurbeheerder en
anderzijds de spoorwegonderneming (uitbater);
3. De vakbondsorganisaties en de directie zijn vandaag tot een
protocol van sociaal akkoord gekomen dat zeer belangrijk is voor
het uitvoeren van de eerste fase van het plan MOVE. Het sociaal
luik is nauw gekoppeld aan de verwezenlijking van essentiële
operationele verbeteringen binnen de NMBS. Eind 2005 zal de balans
worden opgemaakt om te zien hoe de onderneming verder kan worden
gesaneerd.
Het afgesloten akkoord had nog verder kunnen gaan in het belang
van het bedrijf - zelfs al kan er nu worden verder gewerkt. Over
verschillende aspecten, met name de wederaanstelling en
herkwalificatie van het personeel, de flexibiliteit in de
werkorganisatie en de geografische mobiliteit moet verder worden
gesproken in de paritaire commissies binnen het bedrijf. Het is
belangrijk voor de NMBS en haar personeel dat deze besprekingen
snel uitmonden in duidelijke beslissingen.
Toch werden enkele belangrijke stappen gezet. Zo kan worden begonnen
met de noodzakelijke veranderingen binnen het bedrijf. Het protocol
van sociaal akkoord is gebaseerd op volgende krachtlijnen:
* Een grondige reorganisatie van de Cargo-activiteit, die vandaag al
is blootgesteld aan de concurrentie en zich snel moet herstellen
als ze haar voortbestaan wil verzekeren.
* Een uitgebreid opleidingsplan dat de omvorming van de onderneming
zal begeleiden en dat het personeel de passende noodzakelijke
ondersteuning zal geven om het hoofd te bieden aan de nieuwe
uitdagingen.
* Ten slotte voorziet het akkoord ook in een plan voor vervroegd
vertrek op vrijwillige basis voor de personeelsleden die minstens
55 of 57 jaar oud zijn (afhankelijk van hun rang), met een
anciënniteit van 25 jaar. Het plan bepaalt dat de betrokkenen 65
tot 75 % van hun bruto wedde (afhankelijk van hun rang) zullen
ontvangen.
Rekening houdend met deze vervroegde vertrekken, met de
natuurlijke afvloeiingen (pensioenen, ...) en met de andere
sociale maatregelen van het plan zullen er eind 2005 bij de NMBS
38.000 posten zijn. Zoals al eerder gezegd, zullen er geen
ontslagen vallen.
Dit protocol van sociaal akkoord vult de besprekingen aan die enkele
weken geleden met de voogdijminister werden gevoerd over de nieuwe
structuur van de NMBS. Deze twee elementen, het sociaal luik en het
luik "structuur", moeten nu worden geïntegreerd in een globaal akkoord
dat ter definitieve goedkeuring zal worden voorgelegd aan de
vakbondsinstanties en aan de Raad van Bestuur van de NMBS. De
modaliteiten en de timing van de uitvoering moeten nog worden
vastgelegd.
NMBS