.3VO
Brommerleeftijd moet hoger
Huizen/Utrecht, 4 maart 2004 - 3VO en de Fietsersbond pleiten ervoor
dat jongeren pas mogen brommerrijden vanaf 18 jaar. Alleen al door
deze maatregel zullen er jaarlijks 47 doden en 1.650 gewonden minder
vallen in het verkeer. In 2002 kwamen 107 brom- en snorfietsers om het
leven en raakten er 2.844 zwaar gewond. Hiermee is de brommer het
gevaarlijkste vervoermiddel in het verkeer: de kans op een dodelijk
verkeersongeval is bij brom- en snorfietsers 25 maal groter dan bij
automobilisten.
Bekend is dat brommende jongeren veel risico's nemen, te hard rijden
en vaak bij (eenzijdige) ongevallen zijn betrokken. Weinig mensen
lijken echter van de onacceptabel hoge slachtoffercijfers onder brom-
en snorfietsers wakker te liggen.3VO en de Fietsersbond maken zich
ernstige zorgen over de veiligheid van jonge brommerrijders. Dat geldt
gelukkig ook voor minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat.
Woensdag 10 maart verdedigt minister Karla Peijs van Verkeer en
Waterstaat in de Tweede Kamer een pakket voorstellen met als hoofdpunt
een hogere leeftijd voor brom- en snorfietsers. Daarbij kiest ze voor
de leeftijd van 17. Dat scheelt jaarlijks 23 doden en 1.000 zwaar
gewonden. Om nog veel meer jonge levens te sparen willen 3VO en de
Fietsersbond een minimumleeftijd van 18 jaar.
De veel gehoorde klacht dat jongeren worden gedupeerd als zij pas met
18 jaar op de brommer mogen, wordt door de feiten tegengesproken.
Driekwart van de 16- en 17-jarigen bromt of snort nu al niet. En ook
de 15-jarigen weten zich zonder brommer goed te redden. De jeugd is
slim genoeg om op een andere wijze in hun mobiliteit te voorzien,
zoals met de fiets, bus en trein.
Om hun pleidooi voor een hogere brommerleeftijd kracht bij te zetten
hebben 3VO en de Fietsersbond vandaag daarover een brief gestuurd aan
de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat uit de Tweede Kamer. De
Kamerleden worden daarin opgeroepen te kiezen voor een verhoging van
de leeftijd naar 18 jaar.
Noot voor de redactie,