Gemeente Alkmaar
Over een jaar face lift voor Bierkade
Alkmaar, 10 maart 2004
Als het aan het college van B&W ligt wordt over een jaar de
Bierkade/Wageweg opnieuw ingericht en voorzien van een
geluidsisolerende asfaltdeklaag. Dat is nodig omdat in toenemende mate
omwonenden hinder ondervinden van trillingen en geluidsoverlast door
onder meer vrachtverkeer. De vernieuwde Bierkade/Wageweg blijft
toegankelijk voor verkeer uit twee richtingen. De weg wordt zodanig
gereconstrueerd dat deze op termijn relatief eenvoudig geschikt kan
worden gemaakt voor eenrichtingsverkeer. Dat laatste gebeurt pas nadat
de infrastructuur van Overstad aangepast wordt voor doorgaand verkeer
en de Friesebrug is uitgebreid met een nieuw brugdeel.
In het Beleidsplan Verkeer & Vervoer (BVV), dat is vastgesteld in
oktober 2001, wordt voorgesteld autoverkeer in één richting in te
voeren op de Bierkade. Introductie van het eenrichtingsverkeer op de
Bierkade is onderdeel van een totaal plan, zoals verwoord in het BVV,
om het verkeer in en direct rond het centrum van Alkmaar beter af te
wikkelen. Daarnaast investeert het college middels het Actieplan
Langzaam Verkeer in een goed en veilig fietsers- en
voetgangersklimaat. De route Boekelermeerweg - Friesebrug is een
belangrijke doorgaande fietsroute waarvan het college vindt dat op het
gedeelte Bierkade fietsstroken gewenst zijn.
Eerst `verruimen` dan pas eenrichtingsverkeer
Om te voorkomen dat het verkeer in het centrum van Alkmaar vastloopt
moeten andere belangrijke wegen geschikt gemaakt worden voor het
verkeer dat een andere route kiest als gevolg van het
eenrichtingsregiem. Deze verruimde maatregelen bestaan uit het:
1. aanleggen van een extra verkeersstrook op de Oosterwezenstraat
2. aanpassen van het kruispunt Oosterwezenstraat/Noorderstraat
3. invoeren van eenrichtingsverkeer in de Simsonstraat en
Noorderstraat
4. aanpassen van het kruispunt Geestersingel/Helderseweg en
5. de herinrichting van het verkeersknooppunt Friesebrug (incl. de
aanleg van een extra brugdeel naast de bestaande Friesebrug)
Voor- en nadelen gefaseerde invoering eenrichtingsverkeer
Het college wil niet nu al eenrichtingsverkeer invoeren omdat dat zal
leiden tot het vastlopen van het verkeer op alternatieve routes en
kruispunten als Geestersingel-Helderseweg en
Oosterwezenstraat-Noorderstraat. Bovendien biedt deze aanpak meer
mogelijkheden voor omleidingsroutes gedurende de periode dat
Friesebrug door werkzaamheden gestremd is. Tegelijk kan het
gemeentebestuur gehoor geven aan de wensen van omwonenden om de
verkeersoverlast terug te dringen.
Nadelen van de gefaseerde invoering van het eenrichtingsverkeer zijn
onder meer dat aparte fietsstroken pas later dan gewenst kunnen worden
aangelegd. Verder zal voor de invoering van het eenrichtingsregiem de
weg toch nog een keer aangepast moeten worden. Punt van aandacht
blijft de route Luttik Oudorp. Reeds enige tijd is overleg gaande met
bewoners om te kijken hoe om te gaan met sluipverkeer in dat deel van
de binnenstad. Voorts bestaat de kans dat als gevolg van werkzaamheden
aan de N242 de Bierkade als sluiproute wordt gebruikt. Bijkomend
gegeven is dat asfaltering van de Bierkade op gespannen voet staat met
het uitgangspunt, zoals verwoord in het Beeldkwaliteitsplan, dat
klinkerbestrating de voorkeur geniet in het historische stadscentrum.
10 maart 2004