Leeuwarden, 10 maart 2004
Op gevaarlijkste Friese wegen 20% minder verkeersslachtoffers door
meer politietoezicht
Extra snelheidscontroles en intensieve publiciteit hebben er in
Fryslân toe geleid dat het aantal snelheidsovertredingen op de extra
gecontroleerde wegen is gedaald van 32% naar 15% . Dit ging gepaard
met een afname van het aantal ernstige verkeersslachtoffers met
ongeveer 20% op de gevaarlijkste 80- en 100 km/uur wegen. Dit blijkt
uit een onderzoek door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid SWOV.
Meer controle, minder overtredingen, minder slachtoffers
Op de extra gecontroleerde wegvakken daalde het aantal
snelheidsovertredingen sterk: op de 80 km/uur-wegen van 32% in 1997
naar 15% in 2001 (op de 80 km/uur wegen zonder extra toezicht: van 35%
in 1997 naar 27% in 2001).
Op de 100 km/uur-wegen daalde het aantal overtredingen van 15% in 1997
naar 8% in 2001 (op de 100 km/uur zonder extra toezicht: van 16% in
1997 naar 13% in 2001). Ook gebeuren er op de gecontroleerde wegen
minder ongevallen en vallen er minder slachtoffers: 20% minder
letselongevallen en 20% minder ernstig gewonden en doden dan op wegen
zonder extra politiecontrole.
'Fryske Diken'
Het onderzoek is een evaluatie van het verkeerstoezichtproject 'Fryske
Diken' dat in 1998 in Fryslân is gestart. Fryske Diken is één van de
inmiddels 25 regionale projecten verkeershandhaving. Dat zijn
projecten waarbij het Bureau Verkeershandhaving OM de politiekorpsen
faciliteert om, als aanvulling op de normale sterkte, een team van 28
mensen in te richten dat zich uitsluitend met verkeershandhaving
bezighoudt. De planmatige aanpak is kenmerkend: er worden
ongevalanalyses gemaakt en op basis daarvan wordt bepaald waar en op
welke manier de politie gaat controleren. De controles van de
regioteams concentreren zich altijd op vijf speerpunten, die veel
verkeersongevallen veroorzaken: alcohol, rood licht, gordel, helm en
snelheid. Het doel van deze controles is om het rijgedrag van de
weggebruikers te verbeteren, om zo een bijdrage te leveren aan de
verkeersveiligheid. De stuurgroep van het project 'Fryske
Diken'bestaat uit vertegenwoordigers van Openbaar Ministerie,
provincie, politie en BVOM.
Onderzoek en aanbevelingen
Voor het onderzoek heeft de SWOV de cijfers geanalyseerd van
snelheidsovertredingen, ongevallen en slachtoffers op wegvakken waar
extra werd gecontroleerd en deze vergeleken met wegen waar geen extra
politiecontrole plaatsvond. De cijfers besloegen een langere periode.
De SWOV beveelt aan om (geïntensiveerd) politietoezicht vooral te
richten op wegen die op basis van meerjarige ongevalscijfers als
'structureel onveilig' kunnen worden bestempeld. Ook zullen de
intensieve controles gepaard moeten gaan met veel voorlichting en
publiciteit, zodat de subjectieve pakkans wordt verhoogd (het gevoel
om betrapt te kunnen worden). Een grote variatie in tijd en plaats is
een andere succesvoorwaarde, net als het gedurende een langere tijd
volhouden van het toezicht. De werkwijze van Fryske Diken en de andere
regionale verkeershandhavingsteams verloopt al grotendeels conform
deze aanbevelingen.
Of geïntensiveerd politietoezicht in de rest van Nederland tot een
vergelijkbare daling in overtredingen en slachtoffers zal leiden, kan
nu nog niet worden gezegd. In de loop van het voorjaar publiceert de
SWOV hierover een landelijk onderzoek, waarvoor een
samenwerkingsovereenkomst bestaat met het Bureau Verkeershandhaving
OM.
Van het onderzoek is een rapport verschenen: Effectiviteit van
snelheidstoezicht en bijbehorende publiciteit in Fryslân (R-2003-27).
Het rapport kan geraadpleegd worden via onderstaande link.
www.swov.nl/publicaties.
Openbaar Ministerie