Den Haag, 10 maart 2004
Bijdrage van Sharon Dijksma (PvdA) aan het Algemeen Overleg Rijbewijsrevolutie
Verkeersveiligheid is de centrale doelstelling van de discussienota rijbewijsrevolutie . Het PvdA-standpunt: normen en waarden in het verkeer moeten ruimer worden ingebed bij alle verkeersdeelnemers en niet alleen jongeren die de minister van Verkeer en Waterstaat onnodig afzondert in haar voorstellen, zoals door de leeftijdsverhoging voor brommers. Het PvdA-voorstel om tot een puntenrijbewijs te komen, ook voor brommers, moet een bredere bijdrage leveren aan verkeersveiligheid. Ik heb een amendement opgesteld om het puntensysteem in hoofdlijnen van het Duitse model over te nemen. Dit wordt in detail vastgesteld via een later op te stellen algemeen maatregel van bestuur. Indiening van het amendement zal afhangen van het debat in de Kamer en de antwoorden van de minister.
Leeftijdsverhoging naar 17
De PvdA staat niet achter de beoogde leeftijdsverhoging voor brommers. Natuurlijk valt er altijd winst te halen in termen van verkeersveiligheid door deelnemers uit het verkeer te nemen, wat de leeftijdverhoging van de brommer in feite doet. Een leeftijdsverhoging is arbitrair: wanneer kunnen we de volgende uitsluiting verwachten? En is de winst voor verkeersveiligheid niet duurzamer, als deze jongeren leren hoe in het verkeer om te gaan? Een bewustwording op jonge leeftijd vind ik heel belangrijk.
Wel zijn we voor een brommerrijbewijs omdat meer effect sorteert. En ook wel met een beginnerpuntensysteem, zoals in Rotterdam het geval is. De aanpak van Rotterdam voor scooters - in beslagneming scooter na 3 ernstige overtredingen - wil ik nationaal ingevoerd zien.
Een theorie- en praktijkexamen zijn wel degelijk mogelijk en dit leidt tot een verbetering van de verkeersveiligheid. Onderzoeken van de SWOV laten zien dat een adequate praktijkopleiding en een adequaat -examen positieve effecten hebben op de rijvaardigheid van bromfietsers, soms oplopend tot een daling van de ongevalkansen met circa 40%. En de praktische invoering is zo geregeld, wel met wat kosten. Maar in het totale kostenplaatje van een brommer moet dit geen onoverbrugbare barrière vormen. Een aantal pilotprojecten in Haarlem en Alkmaar laten zien dat een theorie- en praktijkbrommerexamen mogelijk is. En 3VO is daar ook jaren mee bezig met goed resultaat.
Puntenrijbewijs
Een puntenrijbewijs moet de echte revolutie ontketenen op verkeersveiligheid. De verkeersdrukte en het aantal ongevallen nemen alleen maar toe. In 2002 zijn 1066 personen om het leven gekomen in het verkeer (cijfers AVV/CBS). Het aantal gewonden dat opgenomen werd in ziekenhuizen is ongeveer gelijk gebleven (11.018 in 2002 i.v.m. 11.029 in 2001). Maar ondanks deze daling zal het aantal verkeersslachtoffers toch weer groeien. Het is nog niet door V&W bekend gemaakt, maar het aantal verkeersdoden in 2003 is met 5% gestegen (circa 50 doden meer). Volgens de AVV, zouden er in 2010 bijna honderd verkeersdoden per jaar meer kunnen vallen zonder nieuwe maatregelen. In 2020 is dit aantal nog hoger: het jaarlijkse aantal zou met ruim tweehonderd toenemen. Datzelfde geldt ook voor het aantal ziekenhuisgewonden. Dit aantal blijft niet stabiel en in 2020 vallen er per jaar bijna 570 slachtoffers meer als er geen extra maatregelen worden genomen.
Een puntenrijbewijs kan hierin een bijdrage leveren. Ik wil het puntensysteem, lerend van het Duitse model, in Nederland invoeren. Het puntenrijbewijs houdt in, dat bij een maximaal aantal verkeersovertredingen met bijbehorende punten het rijbewijs wordt ingenomen. Ook voor brommers. Kern van het puntensysteem: het leren van goed verkeersgedrag via tijdige bijsturing door cursussen. Uit cijfers blijkt dat het Duitse systeem een preventieve werking heeft. Het aantal puntenaangiften per persoon daalt flink naar mate de desbetreffende persoon meer punten krijgt. Landen, zoals Italië, Frankrijk, Engeland en Noorwegen, die het puntenrijbewijs hebben ingevoerd zien een sterke daling in het aantal ongelukken.
Overige onderwerpen
· De kentekenregistratie voor brommers moet naar voren worden gehaald (naar 2005 i.p.v. 2006). Te lang laat dit op zich wachten (evt. motie). In een convenant uit 1996 met de branche organisaties zou de kentekenregistratie er in 2005moeten komen. Dit in verband met handhaving, zeker ook in het geval van opgevoerde brommers.
· Ik wil dat er meer aandacht komt voor verkeerseducatie in scholen, zoals de gevaarherkenningstoets in het voortgezet onderwijs. Dit onderdeel van het lessenpakket dreigt te sneuvelen door gebrek aan prioriteit en kennis.
---
Tweede Kamer der Staten-Generaal
www.tweedekamer.nl
Partij van de Arbeid