Gemeente Gouda



datum: 10 maart 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Hennie Castelein
telefoon: 0182-588393

klant tevreden over Woonwinkel

In 2003 heeft de gemeente Gouda een klanttevredenheidsonderzoek naar de dienstverlening van Stichting Woonwinkel laten uitvoeren. De conclusies uit het onderzoek zijn positief; de klanten zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening van Stichting Woonwinkel. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een evaluatie die tot doel heeft vast te stellen hoe de uitvoering van de gemeentelijke taken door Stichting Woonwinkel verloopt. Het onderzoek heeft plaatsgevonden door middel van een telefonische enquête of een schriftelijke vragenlijst.

De taken die de gemeente vanaf 1994 heeft ondergebracht en gemandateerd aan de Stichting Woonwinkel zijn: het afgeven van huisvestingsvergunningen, het verstrekken van urgentiebeschikkingen en voorlichting. Tot 2002 vond de dienstverlening plaats vanuit het pand aan de Blekersingel. Sinds eind 2002 vormen de directeuren van drie Goudse woningcorporaties (Woningstichting Het Volksbelang, Woonstichting Ter Gouw en Woonpartners Midden-Holland) het bestuur van Stichting Woonwinkel. Klanten van de Stichting Woonwinkel kunnen vanaf 2003 voor de diensten op het gebied van woonruimteverdeling terecht bij de drie balies van de woningcorporaties.

enkele resultaten uit het onderzoek

De klanten die een huisvestingsvergunning hebben aangevraagd zijn tevreden over het contact bij de balie en de telefoon. De baliemedewerkers zijn vriendelijk en deskundig. Ook de telefonische bereikbaarheid is goed. Woonpartners Midden-Holland behandelt de meeste aanvragen voor huisvestingsvergunningen. De onderzoekers bevelen op basis van de reacties van respondenten aan om de privacy bij de loketten te verbeteren.

De meeste aanvragen voor een urgentiebeschikking worden gedaan bij het Volksbelang. De klanten zijn tevreden over de wachttijd bij de balie. Ze vinden de baliemedewerkers vriendelijk en snel werken. De klanten zijn tevreden over de telefonsiche bereikbaarheid, maar vinden de telefonische bejegening voor verbetering vatbaar. De onderzoekers doen het voorstel om de aanvragen voor een urgentiebeschikking in de toekomst te behandelen vanuit 1 balie. Dit vergroot de uniformiteit in afhandeling en de deskundigheid van de medewerkers.

De onderzoekers geven ook het advies om een informatiefolder te maken over de aanvraag van huisvestingsvergunningen, urgentiebeschikkingen en de regels van de woonruimteverdeling. Deze folder moet dan zowel bij de dienst Publiekszaken van de gemeente Gouda als bij de woningcorporaties verkrijgbaar zijn. Ook kan de informatie op de websites van de gemeente en de woningcorporaties worden geplaatst.


--einde bericht--

Footer