datum: 10 maart 2004
afdeling: Communicatie en persvoorlichting
contactpersoon: Hennie Castelein
telefoon: 0182-588393
klant tevreden over Woonwinkel
In 2003 heeft de gemeente Gouda een klanttevredenheidsonderzoek naar
de dienstverlening van Stichting Woonwinkel laten uitvoeren. De
conclusies uit het onderzoek zijn positief; de klanten zijn over het
algemeen tevreden over de dienstverlening van Stichting
Woonwinkel. Het onderzoek maakt onderdeel uit van een evaluatie die
tot doel heeft vast te stellen hoe de uitvoering van de gemeentelijke
taken door Stichting Woonwinkel verloopt. Het onderzoek heeft
plaatsgevonden door middel van een telefonische enquête of een
schriftelijke vragenlijst.
De taken die de gemeente vanaf 1994 heeft ondergebracht en
gemandateerd aan de Stichting Woonwinkel zijn: het afgeven van
huisvestingsvergunningen, het verstrekken van urgentiebeschikkingen en
voorlichting. Tot 2002 vond de dienstverlening plaats vanuit het pand
aan de Blekersingel. Sinds eind 2002 vormen de directeuren van drie
Goudse woningcorporaties (Woningstichting Het Volksbelang,
Woonstichting Ter Gouw en Woonpartners Midden-Holland) het bestuur
van Stichting Woonwinkel. Klanten van de Stichting Woonwinkel kunnen
vanaf 2003 voor de diensten op het gebied van woonruimteverdeling
terecht bij de drie balies van de woningcorporaties.
enkele resultaten uit het onderzoek
De klanten die een huisvestingsvergunning hebben aangevraagd zijn
tevreden over het contact bij de balie en de telefoon. De
baliemedewerkers zijn vriendelijk en deskundig. Ook de telefonische
bereikbaarheid is goed. Woonpartners Midden-Holland behandelt de
meeste aanvragen voor huisvestingsvergunningen. De onderzoekers
bevelen op basis van de reacties van respondenten aan om de privacy
bij de loketten te verbeteren.
De meeste aanvragen voor een urgentiebeschikking worden gedaan bij het
Volksbelang. De klanten zijn tevreden over de wachttijd bij de balie.
Ze vinden de baliemedewerkers vriendelijk en snel werken. De klanten
zijn tevreden over de telefonsiche bereikbaarheid, maar vinden de
telefonische bejegening voor verbetering vatbaar. De onderzoekers doen
het voorstel om de aanvragen voor een urgentiebeschikking in de
toekomst te behandelen vanuit 1 balie. Dit vergroot de uniformiteit in
afhandeling en de deskundigheid van de medewerkers.
De onderzoekers geven ook het advies om een informatiefolder te maken
over de aanvraag van huisvestingsvergunningen, urgentiebeschikkingen
en de regels van de woonruimteverdeling. Deze folder moet dan zowel
bij de dienst Publiekszaken van de gemeente Gouda als bij de
woningcorporaties verkrijgbaar zijn. Ook kan de informatie op de
websites van de gemeente en de woningcorporaties worden geplaatst.
--einde bericht--
Footer
Gemeente Gouda