Gemeente Moerdijk


KADEDIJK/MOLENSTRAAT VOLDOET AAN SOBERE INRICHTINGSEISEN 30KM ZONE

Het college heeft onderzocht of de 30 km zone aan de Kadedijk/Molenstraat in Fijnaart goed ingericht is. Het resultaat van het onderzoek is de vaststelling dat de 30km zone voldoet aan de sobere inrichtingseisen volgens de geldende richtlijnen. Extra maatregelen kunnen veel overlast veroorzaken.

Sinds 1996 is er al heel wat gesleuteld aan de Kadedijk/Molenstraat. Dat komt door de functie van de weg. Volgens Duurzaam Veilig zou de hele bebouwde kom verblijfsgebied moeten zijn. De dijk heeft de functie Erftoegangsweg "1" gekregen omdat er nogal wat auto- en vrachtverkeer, fietsers en af en toe een bus rijden (zie voorgeschiedenis). Het niet in gevaar willen brengen van het openbaar vervoer is in meerdere kernen een overweging om niet alle straten vol te leggen met verkeersdrempels.

De conclusie van het college dat het traject voldoet aan de sobere inrichtingseisen is gebaseerd op een drietal punten:


1. Zowel het Rijk als de Provincie hebben de plannen beoordeeld, goedgekeurd en subsidie verleend. Op nadrukkelijk verzoek van de Provincie is op de busroutes spaarzaam omgegaan met extra snelheidremmende maatregelen.


2. Kruisingen binnen een 30km zone moeten gelijkwaardig zijn. In de praktijk is dat bij sommige wegen onmogelijk. De verkeersdrukte of de afwijkende vormgeving (dijken) kunnen daar de oorzaak van zijn.


3. Voorrangsregelingen zijn in principe niet toegestaan in 30km zones. Op deze plek in Fijnaart is een uitzondering gemaakt. Het college vreest dat opheffing van de voorrangskruisingen leidt tot meer ongelukken omdat er op verschillende plaatsen slecht zicht op verkeer van rechts is dat de dijk op komt.

Het college vindt dat er geen alternatieven zijn voor de huidige situatie:

De 30km status laten vallen betekent dat er weer 50 km per uur gereden mag worden. De rijsnelheid zal toenemen en daarmee de verkeersoverlast en het gevoel van onveiligheid.
Het toevoegen van extra snelheidsremmende maatregelen zorgt voor meer overlast voor de omwonenden.
Het opheffen van de voorrangskruisingen is geen optie (zie vorige alinea).
Een echte 50km gebiedsontsluitingsweg met vrijliggende fietspaden is op de dijk niet mogelijk.

De politie, 3VO en de omwonenden hebben op verschillende momenten ingestemd met de plannen en de verkeersbesluiten. Het college vindt dan ook dat de politie in Fijnaart moet handhaven. Wethouder de Wit kaart de materie aanstaande donderdag aan in het portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer om te kijken of in andere gemeenten soortgelijke verkeerssituaties zijn en hoe die gemeenten er mee omgaan.