Gemeente Moerdijk
KADEDIJK/MOLENSTRAAT VOLDOET AAN SOBERE INRICHTINGSEISEN 30KM ZONE
Het college heeft onderzocht of de 30 km zone aan de
Kadedijk/Molenstraat in Fijnaart goed ingericht is. Het resultaat van
het onderzoek is de vaststelling dat de 30km zone voldoet aan de
sobere inrichtingseisen volgens de geldende richtlijnen. Extra
maatregelen kunnen veel overlast veroorzaken.
Sinds 1996 is er al heel wat gesleuteld aan de Kadedijk/Molenstraat.
Dat komt door de functie van de weg. Volgens Duurzaam Veilig zou de
hele bebouwde kom verblijfsgebied moeten zijn. De dijk heeft de
functie Erftoegangsweg "1" gekregen omdat er nogal wat auto- en
vrachtverkeer, fietsers en af en toe een bus rijden (zie
voorgeschiedenis). Het niet in gevaar willen brengen van het openbaar
vervoer is in meerdere kernen een overweging om niet alle straten vol
te leggen met verkeersdrempels.
De conclusie van het college dat het traject voldoet aan de sobere
inrichtingseisen is gebaseerd op een drietal punten:
1. Zowel het Rijk als de Provincie hebben de plannen beoordeeld,
goedgekeurd en subsidie verleend. Op nadrukkelijk verzoek van de
Provincie is op de busroutes spaarzaam omgegaan met extra
snelheidremmende maatregelen.
2. Kruisingen binnen een 30km zone moeten gelijkwaardig zijn. In de
praktijk is dat bij sommige wegen onmogelijk. De verkeersdrukte of de
afwijkende vormgeving (dijken) kunnen daar de oorzaak van zijn.
3. Voorrangsregelingen zijn in principe niet toegestaan in 30km zones.
Op deze plek in Fijnaart is een uitzondering gemaakt. Het college
vreest dat opheffing van de voorrangskruisingen leidt tot meer
ongelukken omdat er op verschillende plaatsen slecht zicht op verkeer
van rechts is dat de dijk op komt.
Het college vindt dat er geen alternatieven zijn voor de huidige
situatie:
De 30km status laten vallen betekent dat er weer 50 km per uur gereden
mag worden. De rijsnelheid zal toenemen en daarmee de verkeersoverlast
en het gevoel van onveiligheid.
Het toevoegen van extra snelheidsremmende maatregelen zorgt voor meer
overlast voor de omwonenden.
Het opheffen van de voorrangskruisingen is geen optie (zie vorige
alinea).
Een echte 50km gebiedsontsluitingsweg met vrijliggende fietspaden is
op de dijk niet mogelijk.
De politie, 3VO en de omwonenden hebben op verschillende momenten
ingestemd met de plannen en de verkeersbesluiten. Het college vindt
dan ook dat de politie in Fijnaart moet handhaven. Wethouder de Wit
kaart de materie aanstaande donderdag aan in het
portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer om te kijken of in
andere gemeenten soortgelijke verkeerssituaties zijn en hoe die
gemeenten er mee omgaan.