Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Directie Voedings- en Veterinaire Aangelegenheden

De Voorzitter van de Tweede Kamer

der Staten-Generaal


Postbus 20018

2500 EA 's-GRAVENHAGE

uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum


16-2-2004
LNV-04-25 VVA. 2004/673 9-3-2004 onderwerp bijlagen

Antwoord op de brief van Nepluvi van 1 21 januari 2004, kenmerk 014. (TRC 2004/367)
Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik u, overeenkomstig uw verzoek, een afschrift toekomen van de brief die heden verzonden is aan de voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie, de heer ir. B.J. Odink, inzake de tariefverhoging van de tarieven van de Voedsel en Waren Autoriteit onderdeel Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees.

DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT,

dr. C.P. Veerman

Directie Voedings- en Veterinaire Aangelegenheden

NEPLUVI

De heer ir. B.J. Odink, voorzitter


Postbus 331

3990 GC HOUTEN

uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum

21-1-2004
014
VVA. 2004/672 9-3-2004

onderwerp bijlagen iefverhoging VWA/RVV.
Tar
(TRC 2004/537)
Geachte heer Odink,

In bovengenoemde brief uitte u uw bezwaren tegen de tariefverhoging van 1,4% per
1 februari jl. inzake de tarieven van de Voedsel en Waren Autoriteit onderdeel Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (VWA/RVV). In uw brief geeft u aan dat de pluimvee- sector als gevolg van de tariefwijzigingen van vorig jaar reeds te maken heeft gehad met forse kostenstijgingen en dat derhalve een nieuwe tariefverhoging niet acceptabel is. Daarnaast geeft u aan dat volgens u deze tariefverhoging niet in lijn is met het Najaars- akkoord. U verzoekt mij daarom eerst de forse kostenstijging te onderzoeken waarmee de pluimveesector de afgelopen jaren is geconfronteerd, voordat tot verdere tariefverho- gingen wordt overgegaan.

Ik begrijp uw zorgen over de kostenstijgingen in een sector die vorig jaar nog te maken had met de ingrijpende uitbraak van Aviaire Influenza en die daarnaast geconfronteerd wordt met een stevige concurrentie. Zoals u weet, zijn deze omstandigheden waarin uw sector destijds verkeerde meegewogen in de tariefvoorstellen voor de VWA/RVV-tarieven van 2003. De voorstellen voor tariefverhoging voor de pluimveesector werden destijds gemaximeerd op 5% terwijl voor kostendekkende tarieven een grotere verhoging noodzakelijk was geweest. Daarnaast zijn de tariefvoorstellen voor advies aan het bedrijfsleven voorgelegd en tevens ook aan de Tweede Kamer. Deze consultatieronde resulteerde in een vermindering van de tariefverhoging tot 3,75%.

Zoals u terecht opmerkt, zijn er ook nieuwe tarieven ingevoerd voor activiteiten die tot dat moment kosteloos door de VWA/RVV voor het bedrijfsleven werden verricht, wat een extra kostenstijging tot gevolg had. Ik moet u in dit verband er echter op wijzen dat het kabinet voor dit soort activiteiten al sinds de jaren negentig streeft naar kostendekkende staat voor een aantal nog niet te tariferen VWA/RVV-activiteiten kostendekkende tarieven te realiseren, vanwege het tot dan toe ontbreken van een juridische basis. Uw sector heeft zo "ongemerkt" voor bepaalde activiteiten jarenlang juist kunnen profiteren van kosteloze diensten van de VWA/RVV.

Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad 9-3-2004 VVA. 2004/672 2

De Tweede Kamer heeft zich dan ook niet uitgesproken tegen invoering van kosten- dekkende tarieven voor nog niet getarifeerde werkzaamheden, juist omdat de Kamer het principe van een kostendekkende VWA/RVV met nadruk onderschrijft.

Bij de technische tariefwijziging van 1 februari jl. heb ik mij gebaseerd op de Handleiding Overheidstarieven van het ministerie van Financiën voor het jaar 2004. Hierin is op basis van officiële berekeningen van het Centraal Plan Bureau vastgesteld wat de consequenties zijn van inflatie en CAO-onderhandelingen voor de overheidstarieven. Hoewel voor de "kale" lonen inderdaad de nullijn is aangehouden, zijn er wel degelijk hogere lasten in verband met pensioenen die uiteindelijk ook in de tarieven worden verdisconteerd. Deze technische tariefcorrectie voor lonen en prijzen zal jaarlijks terugkeren met als basis de Handleiding Overheidstarieven. De minister doelde met zijn uitspraak in de Kamer dan ook niet op deze technische tariefwijzigingen maar op zijn streven naar een efficiënte, flexibele en dienstverlenende VWA/RVV. In dat streven passen eigenlijk niet langer majeure tariefwijzigingen zoals die vorig jaar werden doorgevoerd. Om deze majeure tariefwijzigingen voor de toekomst te voorkomen, is het ministerie bijvoorbeeld in overleg met het bedrijfsleven over de overdracht van de bandkeuring in de roodvleesslachterijen. Alleen met een actieve participatie van het bedrijfsleven heeft deze overdracht kans van slagen en kunnen majeure tariefwijzigingen in deze sector worden voorkomen.

Gelet op bovenstaande acht ik een onderzoek naar de kostenstijgingen in de sector niet nodig. Wel wil ik u gaarne uitnodigen de ontwikkelingen rondom de VWA/RVV kritisch te blijven volgen zodat overheid en bedrijfsleven gezamenlijk het doel van een effectieve en efficiënte keuring en controle kunnen verwezenlijken.

DE DIRECTEUR-GENERAAL LANDBOUW,
NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT,

mr. R.M. Bergkamp


---- --