Directie Voedings- en Veterinaire Aangelegenheden
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
16-2-2004
LNV-04-25
VVA. 2004/673
9-3-2004
onderwerp bijlagen
Antwoord op de brief van Nepluvi van 1
21 januari 2004, kenmerk 014.
(TRC 2004/367)
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u, overeenkomstig uw verzoek, een afschrift toekomen van de brief die
heden verzonden is aan de voorzitter van de Vereniging van de Nederlandse
Pluimveeverwerkende Industrie, de heer ir. B.J. Odink, inzake de tariefverhoging van de
tarieven van de Voedsel en Waren Autoriteit onderdeel Rijksdienst voor de keuring van
Vee en Vlees.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
dr. C.P. Veerman
Directie Voedings- en Veterinaire Aangelegenheden
NEPLUVI
De heer ir. B.J. Odink, voorzitter
Postbus 331
3990 GC HOUTEN
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
21-1-2004
014
VVA. 2004/672 9-3-2004
onderwerp bijlagen
iefverhoging VWA/RVV.
Tar
(TRC 2004/537)
Geachte heer Odink,
In bovengenoemde brief uitte u uw bezwaren tegen de tariefverhoging van 1,4% per
1 februari jl. inzake de tarieven van de Voedsel en Waren Autoriteit onderdeel Rijksdienst
voor de keuring van Vee en Vlees (VWA/RVV). In uw brief geeft u aan dat de pluimvee-
sector als gevolg van de tariefwijzigingen van vorig jaar reeds te maken heeft gehad met
forse kostenstijgingen en dat derhalve een nieuwe tariefverhoging niet acceptabel is.
Daarnaast geeft u aan dat volgens u deze tariefverhoging niet in lijn is met het Najaars-
akkoord. U verzoekt mij daarom eerst de forse kostenstijging te onderzoeken waarmee de
pluimveesector de afgelopen jaren is geconfronteerd, voordat tot verdere tariefverho-
gingen wordt overgegaan.
Ik begrijp uw zorgen over de kostenstijgingen in een sector die vorig jaar nog te maken
had met de ingrijpende uitbraak van Aviaire Influenza en die daarnaast geconfronteerd
wordt met een stevige concurrentie. Zoals u weet, zijn deze omstandigheden waarin uw
sector destijds verkeerde meegewogen in de tariefvoorstellen voor de VWA/RVV-tarieven
van 2003. De voorstellen voor tariefverhoging voor de pluimveesector werden destijds
gemaximeerd op 5% terwijl voor kostendekkende tarieven een grotere verhoging
noodzakelijk was geweest. Daarnaast zijn de tariefvoorstellen voor advies aan het
bedrijfsleven voorgelegd en tevens ook aan de Tweede Kamer. Deze consultatieronde
resulteerde in een vermindering van de tariefverhoging tot 3,75%.
Zoals u terecht opmerkt, zijn er ook nieuwe tarieven ingevoerd voor activiteiten die tot dat
moment kosteloos door de VWA/RVV voor het bedrijfsleven werden verricht, wat een
extra kostenstijging tot gevolg had. Ik moet u in dit verband er echter op wijzen dat het
kabinet voor dit soort activiteiten al sinds de jaren negentig streeft naar kostendekkende
staat voor een aantal nog niet te tariferen VWA/RVV-activiteiten kostendekkende tarieven
te realiseren, vanwege het tot dan toe ontbreken van een juridische basis. Uw sector heeft
zo "ongemerkt" voor bepaalde activiteiten jarenlang juist kunnen profiteren van kosteloze
diensten van de VWA/RVV.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
9-3-2004 VVA. 2004/672 2
De Tweede Kamer heeft zich dan ook niet uitgesproken tegen invoering van kosten-
dekkende tarieven voor nog niet getarifeerde werkzaamheden, juist omdat de Kamer het
principe van een kostendekkende VWA/RVV met nadruk onderschrijft.
Bij de technische tariefwijziging van 1 februari jl. heb ik mij gebaseerd op de Handleiding
Overheidstarieven van het ministerie van Financiën voor het jaar 2004. Hierin is op basis
van officiële berekeningen van het Centraal Plan Bureau vastgesteld wat de consequenties
zijn van inflatie en CAO-onderhandelingen voor de overheidstarieven. Hoewel voor de
"kale" lonen inderdaad de nullijn is aangehouden, zijn er wel degelijk hogere lasten in
verband met pensioenen die uiteindelijk ook in de tarieven worden verdisconteerd. Deze
technische tariefcorrectie voor lonen en prijzen zal jaarlijks terugkeren met als basis de
Handleiding Overheidstarieven. De minister doelde met zijn uitspraak in de Kamer dan
ook niet op deze technische tariefwijzigingen maar op zijn streven naar een efficiënte,
flexibele en dienstverlenende VWA/RVV. In dat streven passen eigenlijk niet langer
majeure tariefwijzigingen zoals die vorig jaar werden doorgevoerd. Om deze majeure
tariefwijzigingen voor de toekomst te voorkomen, is het ministerie bijvoorbeeld in overleg
met het bedrijfsleven over de overdracht van de bandkeuring in de roodvleesslachterijen.
Alleen met een actieve participatie van het bedrijfsleven heeft deze overdracht kans van
slagen en kunnen majeure tariefwijzigingen in deze sector worden voorkomen.
Gelet op bovenstaande acht ik een onderzoek naar de kostenstijgingen in de sector niet
nodig. Wel wil ik u gaarne uitnodigen de ontwikkelingen rondom de VWA/RVV kritisch te
blijven volgen zodat overheid en bedrijfsleven gezamenlijk het doel van een effectieve en
efficiënte keuring en controle kunnen verwezenlijken.
DE DIRECTEUR-GENERAAL LANDBOUW,
NATUUR EN VOEDSELKWALITEIT,
mr. R.M. Bergkamp
---- --
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit