BredeSchoolNet
Congres Een tien voor veiligheid
Een tien voor veiligheid bestaat niet. Maar je kunt er wel voor zorgen
dat het zesminnetje een negen wordt. Het congres Een tien voor
veiligheid liet zien hoe je dat kunt doen.
Aan het slot van het congres kwam Minister van der Hoeven langs. Uit
handen van Henk Strietman, directeur van de Besturenraad, kreeg ze het
boekje Manifest van 10, een lijst met tien punten om te komen tot een
veilige school. Alle regels beginnen met 'Op onze school geldt...'.
Erachteraan komt o.a. 'Het recht en de plicht om geweld aan de kaak te
stellen!', of 'Veiligheid is een vak: dat gaan we leren.'
In haar dankwoord beloofde de minister opnieuw te gaan kijken naar het
veiligheidsbeleid op scholen. Ze stelde vast dat het grootste probleem
van dit moment het gebrek is aan voorzieningen voor kinderen die in
het normale onderwijs niet te handhaven zijn. Ze beloofde bestaande
voorzieningen te gaan versterken met meer dwang- en drangmaatregelen.
Voordat de minister aan het woord kwam, hadden de honderden aanwezige
leerkrachten en bestuurders zich uitvoerig georiënteerd op alles wat
met veiligheid op scholen te maken heeft.
Ze hadden geluisterd naar Klaas Wilting, die erop had gehamerd dat
scholen een communicatieplan moeten maken. 'Als er iets gebeurt krijg
je gegarandeerd twee vragen. Wie is er verantwoordelijk, en wat heeft
u gedaan om het te voorkomen? Wees voorbereid op die vragen.'
Ze hadden geluisterd naar Linda Tukkers, van de Enschedese Anna van
Burenschool, naar een film gekeken over de school en wat er daar na de
vuurwerkramp was gebeurd, en naar een panel geluisterd. Vele tips
waren er naar voren gekomen: van de noodzaak van een
incidentenregistratiesysteem, tot fysieke maatregelen ('zorg dat je
altijd in kluisjes kunt kijken').
En ze hadden workshops gevolgd. Er was keus uit veertien. Het accent
lag op sociale veiligheid. Op projecten waarin samenwerking belangrijk
is, zoals de peer mediation op het Utrechtse Vader Rijncollege; Casco,
wat staat voor conflicthantering en sociale competentie in het
onderwijs; De vreedzame school; en de Herstelrecht-methodiek van het
Haagse Terra College.
De laatste workshop werd gegeven door de voormalige directeur van de
buurschool van het Terra College waar op 13 januari Murat D. zijn
leraar vermoordde. De methodiek wordt in dát gebouw niet gebruikt,
vertelde Joke Henskens-Rijman, al zijn er na de moord een aantal
sessies volgens de methodiek geweest.
Herstelrecht is een methode die het oplossen van conflicten niet zoekt
in het beantwoorden van de schuldvraag, maar in het herstellen van
schade. Er wordt niet gekeken naar wie er schuld heeft en welke straf
op het vergrijp moet staan, maar naar de schade die is aangericht en
hoe je die schade kunt herstellen. Herstelrecht streeft naar een
respectvol klimaat. Eerlijkheid, duidelijkheid en betrokkenheid van
leerlingen zijn belangrijk. De methode maakt gebruik van leerlingen
die zijn opgeleid tot conflictbemiddelaars.
'We zijn er nog lang niet', zei een schooldirecteur na afloop van het
congres. 'Dit is allemaal heel goed, en we moeten ook bezigblijven met
veiligheid, maar wat doe je als een ouder je belt en zegt: 'We komen
wel even langs met twee Joegoslaven. Dan gebeurt met jou wat met Hans
van Wieren is gebeurd.'
'De tijd van gedogen is afgelopen', zei de minister in haar speech. En
iedereen was het daarover eens. Net als over het feit dat over
veiligheid op school het laatste woord nog lang niet is gezegd.
* Op 10, 15, en 17 maart houdt de Tweedekamercommissie OCW drie
zittingen over veiligheid op school. In ieder geval is er een
sessie met schoolleiders, en één met jeugdhulpverleners. De
zittingen zijn openbaar.
* Het Manifest van 10 kunt u bestellen op de website van de
Besturenraad bestellen.
* De toespraak van minister Van der Hoeven leest u hier.