Gemeente Amsterdam

College reserveert geld voor behoud Amsterdams Historisch Openbaar Vervoer
9 maart 2004 - Remco Asselbergs

Het college van B&W heeft op dinsdag 9 maart ingestemd met een plan voor het behoud van het Amsterdams historisch openbaar vervoer. Het binnen de gemeente maximaal haalbare plan wat voorzag in alternatieve huisvesting in de lijn van de motie Reuten c.s. (18 juni 2003), is door de organisatie Amsterdamse Openbaar Vervoer-musea (AOM) en Stichting Museum Stads- en Streekautobussen (MUSA) afgewezen en is daarmee komen te vervallen.

Het college had de regisseur woningbouw Arthur Verdellen verzocht te zoeken naar alternatieve huisvesting voor de collectie trams en bussen die wordt geëxploiteerd en/of beheerd door AOM en MUSA. Daarbij was hem verzocht een haalbaar plan uit te werken dat voorziet in behoud van historisch waardevol openbaar vervoer voor Amsterdam.

De regisseur heeft AOM en MUSA een voorstel gedaan dat voorzag in alternatieve huisvesting en in het behoud van een historisch waardevolle collectie voor de stad. Voorwaarde was dat de organisaties hun medewerking zouden verlenen aan verhuizing uit zowel het complex De Hallen in het stadsdeel Oud-West als de Garage Oost in het stadsdeel Oost/Watergraafsmeer per 1 april 2004. Door de huidige collectie uit te plaatsen uit De Hallen en uit de Garage Oost worden nieuwbouwplannen mogelijk.

De gemeente wacht nu de uitspraak van de rechter af maar heeft circa
1.5 miljoen euro gereserveerd voor het behoud van de Amsterdamse collectie, mocht het tot gedwongen ontruiming komen.

Nieuwbouw
Het nieuwbouwplan in Oud-West houdt in: circa 240 woningen, bedrijven, kantoren, waaronder een nieuw stadsdeelkantoor, winkels en een kinderdagverblijf. De Hallen zijn tot rijksmonument aangewezen. In deze hallen wordt een cultuurcentrum, een bibliotheek en een recreatie- en sportcentrum gerealiseerd. Het nieuwbouwplan voor het Polderweggebied in Oost/Watergraafsmeer omvat 600 woningen, winkelruimte, sport en culturele voorzieningen, bedrijven en een stadsdeelkantoor.

Pb-043

© Gemeente Amsterdam