Overheid moet goede prijs en kwaliteit eisen van NS
9 maart 2004
Consumentenbond eist helderheid over treinvervoer
Het vandaag publiek gemaakte besluit van NS over de dienstregeling
2005 leidt tot een verdere verschraling van de dienstverlening. De
Consumentenbond wil dat hier een eind aan komt. De overheid moet, in
de concessie, een goede prijs-kwaliteitverhouding afdwingen bij NS en
helderheid verschaffen over wat consumenten kunnen verwachten van het
spoor. Bovendien moet worden vastgelegd dat NS alleen een hogere
infraheffing aan de overheid hoeft te betalen als de kwaliteit van het
spoor deugdelijk is.
De prijs-kwaliteitverhouding bij NS is, ondanks dat de treinen wat
vaker op tijd rijden, nog steeds niet in evenwicht. Reizigers gaven
hiervoor in 2003 het rapportcijfer 5. Uit de plannen voor 2005 blijkt
dat NS het niveau van de dienstverlening vooral laat afhangen van de
mogelijkheden van het spoor en wat bedrijfseconomisch een verantwoorde
bedrijfsvoering is. Dat leidt tot steeds hogere tarieven en uitholling
van de dienstregeling, waarbij NS zich concentreert op de grote
vervoersstromen in de spits. NS toont weinig ambitie om nieuwe klanten
aan te trekken en de bestaande aan zich te binden. Reizigersgroei komt
in de plannen niet voor. NS gebruikt de slechte financiële cijfers van
het reizigersbedrijf als verklaring voor de plannen, maar het concern
NS heeft tweemaal zoveel winst gemaakt als vorig jaar en 28 miljoen
euro aan dividend uitbetaald aan het Rijk. Dat kan alleen omdat de NS
reizigers vervoert, die gebruik maken van horeca en winkels op de
stations en de waarde van NS vastgoed en grond in de buurt van
stations bepalen.
De overheid is verantwoordelijk voor het publieke en maatschappelijke
belang van het openbaar vervoer, maar heeft dit belang nog steeds niet
gedefinieerd. Ondertussen hanteert de overheid wel het principe `de
gebruiker betaalt'. Zo zijn er plannen om de railinfraheffing met 60
miljoen euro te verhogen. NS liet al weten dit bedrag door te zullen
berekenen in de prijzen van de treinkaartjes. Dit leidt echter tot
forse prijsstijgingen, waarbij de prijs-kwaliteitverhouding alleen
maar verder zoek raakt. De Consumentenbond vindt dit ontoelaatbaar. De
bond wil dat de overheid in de concessie de prijs koppelt aan de
kwaliteit. Daarvoor moet de overheid eerst helder definiëren waar deze
kwaliteit aan moet voldoen. Bovendien mag de overheid geen hogere
infraheffing vragen, zolang de kwaliteit van het spoor onder de maat
is.
Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond