Vijf van de dertien zoekmachines onder de maat
9 maart 2004
Vier van de dertien zoekmachines op internet laten een flinke steek
vallen en één zoekmachine presteert in alle zoekcategorieën slecht.
Dat concludeert de Consumentenbond na een onderzoek naar 13
zoekmachines. De resultaten worden vandaag gepubliceerd in het
tijdschrift de Digitale Consument van de bond.
Consumenten die informatie zoeken op internet maar niet direct weten
waar ze moeten zoeken, kunnen een zoekmachine raadplegen. Door het
intypen van trefwoorden in een zoekmachine wordt informatie gevonden
over dat onderwerp. De Consumentenbond heeft de (op Nederland
gerichte) zoekmachines Altavista, Excite, Google, Hotbot, Ilse,
Ixquick, Lycos, MSN, Track, Vinden.nl, Voelspriet, Vivisimo en Zoek.nl
onderzocht. De zoekmachines Excite, Ilse, Ixquick, Lycos scoren onder
de maat, Zoek.nl scoorde het slechtst. De zoekmachines, Track,
Voelspriet en Vivisimo scoren goed. Die zijn volgens de
Consumentenbond snel, geven voldoende zoekresultaten in alle
categorieën en hebben niet te veel of helemaal geen reclame op hun
site. De zoekmachine van Google stak met kop en schouder boven de rest
uit.
De zoekmachines die slecht scoorden hadden met name moeite met actuele
en themazoekvragen. De sites die steken lieten vallen, leverden ook
veel gesponsorde links op als zoekresultaat. Zo is het bij Zoek.nl
onmogelijk om een betrouwbaar resultaat te krijgen als de consument
naar bijvoorbeeld `dvd' zoekt. De eerste pagina met zoekresultaten
bevat namelijk alleen informatie van adverteerders.
De bond heeft vijf categorieën vragen ingevoerd; onderzoeksvragen,
zoals "Wat was het zwembadincident tijdens de olympische spelen",
feitvragen, zoals "Waar is de videoclip van "The Eagles" met het
nummer "Hotel California" verkrijgbaar , actuele vragen, met als
trefwoorden "ontploffende batterijen Nokia", themavragen waarbij de
Consumentenbond informatie zocht over ondermeer "niet-kraakbare
fietssloten", en gerichte vragen. Bij deze categorie zocht de bond een
specifieke website.
Journalisten kunnen voor meer informatie mailen naar:
pers@consumentenbond.nl
Consumentenbond