Gemeente Dordrecht


---

College stemt in met verbeteringen fietsverkeer

Vincent Brinkhof
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met diverse verbeteringen voor het fietsverkeer. Zo wordt bijna anderhalf miljoen Euro uitgetrokken voor het verbeteren van de fietspaden omgeving Randweg fase1 en het verbeteren van het kruispunt S.M. Hugo van Gijnweg - Spirea - Talmaweg.

Fietspaden Randweg
Het plan is de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en directheid van fietsroutes omgeving Randweg te verbeteren. Dit wordt in drie fasen uitgevoerd. De eerste fase betreft het gedeelte tussen de Provincialeweg en de Merwedestraat. Daarvoor is na de inspraak een definitief plan gemaakt. Het college heeft met de uitvoering daarvan ingestemd. Voor fase 2 het gedeelte Copernicusweg-Provincialeweg is een voorlopig plan gemaakt. Daarmee heeft het college ingestemd en vrijgegeven voor inspraak.

Kruispunt S.M. Hugo van Gijnweg-Spirea-Talmaweg Er zijn klachten van vooral fietsers over de gevaren van dit kruispunt en het omrijden achter het voormalig benzinestation aan het begin van de Galileïlaan. Voor beide problemen is na de inspraak een definitief plan gemaakt. Het college stemt in met het aanpassen van het kruispunt SM Hugo van Gijnweg-Spirea-Talmaweg.
Het fietspad Galileïlaan ter hoogte van het voormalige bezinestation wordt omgeleid als duidelijkheid bestaat over de toekomstige bebouwing van het Quickterrein.

Voetgangers- en fietsvoorziening oostzijde Dokweg Voetgangers- en fietsers vanaf de Weeskinderendijk met bestemming Achterhakkers-Korte Parallelweg ondervinden diverse problemen op hun weg. De oversteken over de Dokweg zijn lastig, waarbij voetgangers en fietsers de oostzijde van de rijbaan of de berm kiezen. Er is wel een oplossing mogelijk, maar het college vindt deze veel te duur (EUR 400.000,=). Vandaar dat het college eerst nog andere mogelijkheden wil onderzoeken.

Verbeteren sociale veiligheid fietstunnel Dubbeldamseweg De sociale veiligheid wordt verbeterd door het gedeeltelijk verwijderen van een tunnelwand, het aanbrengen van extra verlichting en het schilderen van de tunnel.
Er wordt nog onderzocht hoe het zicht op de tunnelingangen met behulp van vandalisme-bestendige spiegels kan worden verbeterd.