Gemeente Dordrecht
---
College stemt in met verbeteringen fietsverkeer
Vincent Brinkhof
Het college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met diverse
verbeteringen voor het fietsverkeer. Zo wordt bijna anderhalf miljoen
Euro uitgetrokken voor het verbeteren van de fietspaden omgeving
Randweg fase1 en het verbeteren van het kruispunt S.M. Hugo van
Gijnweg - Spirea - Talmaweg.
Fietspaden Randweg
Het plan is de verkeersveiligheid, sociale veiligheid en directheid
van fietsroutes omgeving Randweg te verbeteren. Dit wordt in drie
fasen uitgevoerd. De eerste fase betreft het gedeelte tussen de
Provincialeweg en de Merwedestraat. Daarvoor is na de inspraak een
definitief plan gemaakt. Het college heeft met de uitvoering daarvan
ingestemd. Voor fase 2 het gedeelte Copernicusweg-Provincialeweg is
een voorlopig plan gemaakt. Daarmee heeft het college ingestemd en
vrijgegeven voor inspraak.
Kruispunt S.M. Hugo van Gijnweg-Spirea-Talmaweg
Er zijn klachten van vooral fietsers over de gevaren van dit kruispunt
en het omrijden achter het voormalig benzinestation aan het begin van
de Galileïlaan. Voor beide problemen is na de inspraak een definitief
plan gemaakt. Het college stemt in met het aanpassen van het kruispunt
SM Hugo van Gijnweg-Spirea-Talmaweg.
Het fietspad Galileïlaan ter hoogte van het voormalige bezinestation
wordt omgeleid als duidelijkheid bestaat over de toekomstige bebouwing
van het Quickterrein.
Voetgangers- en fietsvoorziening oostzijde Dokweg
Voetgangers- en fietsers vanaf de Weeskinderendijk met bestemming
Achterhakkers-Korte Parallelweg ondervinden diverse problemen op hun
weg. De oversteken over de Dokweg zijn lastig, waarbij voetgangers en
fietsers de oostzijde van de rijbaan of de berm kiezen. Er is wel een
oplossing mogelijk, maar het college vindt deze veel te duur (EUR
400.000,=). Vandaar dat het college eerst nog andere mogelijkheden wil
onderzoeken.
Verbeteren sociale veiligheid fietstunnel Dubbeldamseweg
De sociale veiligheid wordt verbeterd door het gedeeltelijk
verwijderen van een tunnelwand, het aanbrengen van extra verlichting
en het schilderen van de tunnel.
Er wordt nog onderzocht hoe het zicht op de tunnelingangen met behulp
van vandalisme-bestendige spiegels kan worden verbeterd.