Ingezonden persbericht
07.03.2004
PERSBERICHT
Resultaten 2003 Icelandair Group
14,6 miljoen Euro (18.3 miljoen USD) winst voor belastingen
In 2003 was de winst van de Icelandair Group inclusief de dochterondernemingen 14,6 miljoen Euro (18,3 miljoen USD) voor belastingen. In 2002 vestigde Icelandair een historisch record met een winst voor belastingen van 29,6 miljoen Euro (37 miljoen USD). Ofschoon in 2003 minder winst geboekt werd, is deze winst met uitzondering van 2002 hoger dan ooit. De opbrengst na belasting bedroeg 11,6 miljoen Euro (14,5 miljoen USD), in 2002 was dit 23,2 miljoen Euro (29 miljoen USD.) De bedrijfsinkomsten in 2003 waren 390 miljoen Euro (488 miljoen USD.) Dit is een vermindering van 4% ten opzichte van 2002 terwijl de bedrijfskosten in 2003 met 1,4 % toenamen tot 370 miljoen Euro (463 miljoen USD.)
Sigurdur Helgason, President en CEO van Icelandair, zegt dat hij tevreden is met de prestaties. Hij benadrukt dat gezien de zwakke Noord-Atlantische markt en toegenomen concurrentie het niet was te verwachten dat de resultaten van 2003 die van 2002 zouden evenaren. Verschillende externe invloeden zoals de veranderingen in wisselkoersen, brandstofprijzen, rentekosten en huurprijzen voor vliegtuigen hielden elkaar in evenwicht.
Helgason geeft aan dat Icelandair nog steeds profiteert van de herstructurering van de Icelandair Group in de zomer van 2001. "Wij hadden tot dat moment onze activiteiten in een periode van tien jaar heel snel opgebouwd. De omzet was verdubbeld en de business en flexibiliteit zo groot geworden dat nieuwe kostenreducerende management technieken konden worden ingezet zonder de inkomsten te schaden. Wij opereren nog steeds op dezelfde manier en het is een teken van kracht van de maatschappij om zo staande te blijven in de huidige harde luchtvaartmarkt en winstgevend te zijn."
De structuur van de Icelandair Group verschilt in vele opzichten van de traditionele Europese luchtvaartmaatschappijen. Door de geringe omvang van de thuismarkt werd Icelandair daarom gedwongen unieke oplossingen te vinden. Zo zijn de bedrijfsactiviteiten bijvoorbeeld meer divers dan bij de meeste traditionele luchtvaartmaatschappijen en worden geleid vanuit 11 dochterondernemingen opererend in de vlieg-, reis- en vrachtmarkt, alle werkend met duidelijke doelen. Veruit de grootste dochtermaatschappij is de international airline Icelandair die verantwoordelijk is voor ongeveer de helft van de winst in 2003. De externe marktcondities blijken de bepalende factor te zijn voor de operaties van Icelandair. Vooral de recessie in de Noord Amerikaanse markt en toegenomen concurrentie op de routes naar en van IJsland spelen daarbij een belangrijke rol.
Icelandair heeft een netwerk ontwikkeld waarin zowel IJsland bediend wordt en als bestemmingen aan beide zijden van de Atlantische Oceaan. De sleutel hiervan is dat gebruik gemaakt wordt van dezelfde vliegtuigen in een routesysteem die zowel de markt bedient naar en van IJsland als de Noord Atlantische markt. De opbouw van een dergelijk routesysteem is uitgevoerd in nauwe samenhang met de structurering van de toeristenindustrie in IJsland.
Deze industrie is op IJsland één van de belangrijkste voor de werkgelegenheid. Kennis en ervaring in luchtvaartmanagement heeft ook een basis gecreëerd om door te dringen in de charter- en vrachtactiviteiten.
Icelandair, zal haar capaciteit over geheel 2004 vergroten met 12% en in de zomerperiode met 20%. Het aantal reserveringen is aanzienlijk verbeterd ten opzichte van de zelfde periode van vorig jaar, zowel voor vluchten naar en van IJsland als de transatlantische vluchten.
Icelandair Group verwacht een redelijke winst in 2004.