STAP
Beperking alcoholreclame doelwit Europees beleid
Hoogervorst (VWS) ligt met plannen voor beperking van alcoholreclame
voor jongeren op koers
Uit een nieuw brancherapport (1) blijkt dat de alcoholindustrie
serieus rekening houdt met verdergaande beperking van alcoholreclame.
Volgens dit rapport staat in 13 van de 15 huidige EU-lidstaten het
huidige alcoholbeleid ter discussie. Men maakt zich in veel landen
vooral zorgen over de invloed van alcoholreclame op het drinkgedrag
van jongeren.
Ook de Europese commissie maakt zich sterk voor nieuwe regelgeving
over alcoholreclame. Op dit moment is er één Europese richtlijn over
alcoholreclame die beperkingen oplegt aan de inhoud van de tv-reclame
(2). De verwachting is dat er meer richtlijnen zullen volgen.
Minister Hoogervorst (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) bereidt zich
eveneens voor op aanpassing van zijn beleid met betrekking tot
alcoholreclame. Hij heeft de branche verzocht met concrete voorstellen
te komen die een einde moeten maken aan alcoholreclame die gericht is
op minderjarigen.
Nederland behoort tot een kleine groep landen zonder wettelijke regels
over alcoholreclame
Van de 25 lidstaten en toekomstige lidstaten van de EU kennen 18
landen wettelijke regels over tv-reclame voor alcoholhoudende dranken
(3). Nederland behoort tot een groep van 7 landen die geen specifieke
wetgeving over alcoholreclame kent. De meest voorkomende voorbeelden
van wettelijke regelgeving in Europa zijn: een verbod op reclame voor
sterke drank en een verbod op tv-reclame op bepaalde tijdstippen. Tot
de landen met de meest strikte regelgeving behoren Frankrijk (geen
alcoholreclame op tv) en Zweden (bijna compleet reclameverbod).
In veel Europese landen gelden ook niet-wettelijke regels
(zelfregulering) over alcoholreclame. Nederland kent uitsluitend
niet-wettelijke regels. Deze regels worden getoetst worden door de
Stichting Reclame Code. Uit een recent rapport van STAP(4) is gebleken
dat de bestaande regelgeving onvoldoende wordt nageleefd en niet
voorkomt dat minderjarigen op grote schaal worden geconfronteerd met
alcoholreclame.
Onder de vorige minister van VWS, mevrouw Dr. Borst-Eilers, is in de
Drank- en Horecawet een algemene maatregel van bestuur opgenomen die
invoering van wettelijke regels over alcoholreclame mogelijk maakt.
Hoogervorst: wettelijk verbod op alcoholreclame voor jongeren niet
uitsluiten
Uit een recente brief van Hoogervorst aan de alcoholbranche (5) blijkt
dat hij wettelijke beperkingen zal invoeren als hij de voorstellen van
de branche te zwak vindt.
De minister denkt daarbij aan een verbod op ether- en bioscoopreclame
overdag, een verbod op marketing bij sportwedstrijden van jeugdteams,
het stopzetten van sales promotions gericht op jongeren en een verbod
op happy hours die aansluiten aan schooltijden.
Investeringen in alcoholreclame in 2003 opnieuw gestegen; Heineken
voorop in sponsoring
Van alle reclame-investeringen van de alcoholproducenten zijn alleen
concrete cijfers voorhanden met betrekking tot reclame via de
massamedia (tv, radio, dagbladen, tijdschriften, outdoor en bioscoop).
Sinds 1990 zijn de investeringen gestegen van 37,2 miljoen euro in
1990 tot 121,2 miljoen euro in 2003 (toename van ruim 225%) (BBC De
Media en Reclame Bank).
De bierproducenten investeren het meest in alcoholreclame (in 2003:
76,1 miljoen euro) op afstand gevolgd door de sterke drankproducenten
(25,4 miljoen) en de producenten van wijnen (19,7 miljoen).
De totale investeringen in evenementensponsoring zijn minder goed
bekend. Het Sponsor Magazine (5)schat dat de Rabobank de grootste
sponsor was in 2002 (36 miljoen euro) gevolgd door Amstel (27,5
miljoen) en Heineken (18 miljoen). STAP acht een schatting van
jaarlijks 100 miljoen euro voor evenementensponsoring door de
alcoholproducenten aannemelijk.
STAP (Stichting Alcoholpreventie), 9 maart 2004
dhr. ir. W.E. van Dalen, directeur
STAP pleit voor een daadkrachtig alcoholmatigingsbeleid van de
overheid en zet zich in voor reclamebeperking en objectieve
voorlichting.
STAP (Stichting Alcoholpreventie)
Ravellaan 88
3533 JP Utrecht
Postbus 8181
3503 RD Utrecht
T: 030-6565041/ 0653295544
F: 030-6565043
E: stap@alcoholpreventie.nl
www.alcoholpreventie.nl
www.alcoholreclame.nl
www.alcoholenopvoeding.nl
Referenties:
1. Drinks advertising in the European Union (2004).In: Management
briefing: www.just-drinks.com. United Kingdom: Aroq Limited.
2. Richtlijn 89/552/EEG Televisie zonder grenzen van het Europees
Parlement en de Raad (gewijzigd op 30 juni 1997).
3. Responsible Marketing of Alcoholic Drinks. Regulations and
Enforcement (2002). Canadean.
Alcohol Policies in EU Member States and Norway (2003). Stakes.
4. Vraag niet een vogel zichzelf te kortwieken. Analyse van de
zelfregulering van alcoholmarketing in Nederland (2003). Utrecht:
STAP.
5.Brief Alcoholmarketing jongeren (5 maart 2004). In: www.minvws.nl
6.Wie zijn de grootste sponsors in Nederland? (2002). In:
Sponsormagazine, nr 3.
09 mrt 04 15:22