Gemeente Ede

nummer 46 / Ede, 9 maart 2004

Uit Jaarverslag 2003 blijkt
Steeds meer mensen doen beroep op Gemeentelijke Kredietbank Ede

Bijna 400 mensen met een uitkering of een laag inkomen hebben in 2003 een lening gekregen bij de Gemeentelijke Kredietbank. Van ruim 500 mensen is de aanvraag om een lening afgewezen. Meer dan 300 mensen klopten bij de bank aan voor hulp bij het regelen van schulden. Bij de Gemeentelijke Kredietbank kunnen mensen uit de gemeenten Ede, Wageningen, Veenendaal, Rhenen, Scherpenzeel en Renswoude terecht voor sociale kredieten en voor schuldregeling.

De sociale kredietverlening kenmerkt zich door bewerkelijke, veelal kleine kredietaanvragen. Van de bijna 900 aanvragen is 43% ingewilligd. Hiervan is ongeveer 80% verstrekt aan leners met een uitkering. Dat bevestigt de sociale functie van de bank.

Verzoeken tot het regelen van schulden zijn sterk toegenomen. Voor minnelijke schuldregeling bedroeg het aantal aanvragen 203. Een stijging van 37% ten opzichte van 2002. Voor het wettelijke traject (volgens de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) zijn 117 verzoeken afgehandeld. Dat is ruim 70% meer dan vorig jaar. Wachttijden waren hierdoor onvermijdelijk.

De schulden spitsten zich toe tot postorderkredieten en leningen bij financieringsmaatschappijen. Verder kwamen huishoudelijk schulden, zoals huur, energie, verzekering ook zeer frequent voor. In toenemende mate is sprake van schulden bij telecombedrijven. Ook in Ede is de landelijke tendens merkbaar van een toename van schulden onder jongeren en allochtonen.
Het gemiddelde schuldenpakket van de afgehandelde verzoeken steeg van EUR 22.230 naar EUR 25.868.
Helaas is er onvoldoende bereidheid van enkele schuldeisers om mee te werken aan minnelijke schuldregeling. UPC, het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) en sinds kort ook Amicon Zorgverzekeraar werken niet mee aan kwijtscheldingsvoorstellen. Hierdoor werd de helft van de uitgebrachte schikkingsvoorstellen niet gehonoreerd. Voor bijna alle afgewezen aanvragen is vervolgens een beroep gedaan op de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).

Voor inwoners van de gemeente Ede is in de loop van 2003 het Meldpunt schuldhulp en budgetadvies van start gegaan. Het meldpunt is de vernieuwde vorm van samenwerking met en tussen de gemeentelijke hoofdafdeling Werk, Inkomen en Zorg, het Maatschappelijk Werk Veluwe, Opella Maatschapelijk Werk (voorheen de PCSMG) en de Kredietbank. Gelijktijdig is de aanpak en inrichting van de lokale schuldhulpverlening aangepast.
Het meldpunt houdt zich bezig met advies en voorlichting, aanmelding en intake, opstellen en uitzetten hulptraject en procesbewaking. De nieuwe aanpak heeft vooral door de sterke groei van het aantal aanvragen niet kunnen leiden tot het terugdringen van wachttijden. Van de aanvragen kon 2/3 deel worden afgehandeld.

Als belangrijke flankerende voorziening bij schuldregeling is voor gemiddeld 100 Edese huishoudens het beheer over hun inkomen gevoerd. Afhankelijk van de situatie van de cliënt en/of de voortgang van het hulpverleningstraject is volledig of beperkt beheer toegepast.

De regionaal werkzame Kredietbank is voor veel burgers steeds meer het vangnet binnen het sociaal beleid. Als laagdrempelige voorziening vervult de bank hierin een rol via de uitvoering van de publieke kerntaken: sociale kredietverlening, schuldregeling en budgetbeheer.

De deelnemende gemeenten in de Kredietbank hebben de sociaal maatschappelijke functie van de bank ook voor hun burgers onderkend. Zij dragen in elk geval in de periode van 2002 tot 2006 bij in de exploitatietekorten op het onderdeel kredietverstrekking naar rato van het aantal geregistreerde kredietaanvragen per gemeente. Op die manier kan de sociale kredietverleningstaak ook voor de regio worden gehandhaafd.

---