nummer 46 / Ede, 9 maart 2004
Uit Jaarverslag 2003 blijkt
Steeds meer mensen doen beroep op Gemeentelijke Kredietbank Ede
Bijna 400 mensen met een uitkering of een laag inkomen hebben in 2003
een lening gekregen bij de Gemeentelijke Kredietbank. Van ruim 500
mensen is de aanvraag om een lening afgewezen. Meer dan 300 mensen
klopten bij de bank aan voor hulp bij het regelen van schulden. Bij de
Gemeentelijke Kredietbank kunnen mensen uit de gemeenten Ede,
Wageningen, Veenendaal, Rhenen, Scherpenzeel en Renswoude terecht voor
sociale kredieten en voor schuldregeling.
De sociale kredietverlening kenmerkt zich door bewerkelijke, veelal
kleine kredietaanvragen. Van de bijna 900 aanvragen is 43%
ingewilligd. Hiervan is ongeveer 80% verstrekt aan leners met een
uitkering. Dat bevestigt de sociale functie van de bank.
Verzoeken tot het regelen van schulden zijn sterk toegenomen. Voor
minnelijke schuldregeling bedroeg het aantal aanvragen 203. Een
stijging van 37% ten opzichte van 2002. Voor het wettelijke traject
(volgens de Wet schuldsanering natuurlijke personen (WSNP) zijn 117
verzoeken afgehandeld. Dat is ruim 70% meer dan vorig jaar.
Wachttijden waren hierdoor onvermijdelijk.
De schulden spitsten zich toe tot postorderkredieten en leningen bij
financieringsmaatschappijen. Verder kwamen huishoudelijk schulden,
zoals huur, energie, verzekering ook zeer frequent voor. In toenemende
mate is sprake van schulden bij telecombedrijven. Ook in Ede is de
landelijke tendens merkbaar van een toename van schulden onder
jongeren en allochtonen.
Het gemiddelde schuldenpakket van de afgehandelde verzoeken steeg van
EUR 22.230 naar EUR 25.868.
Helaas is er onvoldoende bereidheid van enkele schuldeisers om mee te
werken aan minnelijke schuldregeling. UPC, het Centraal Justitieel
Incasso Bureau (CJIB) en sinds kort ook Amicon Zorgverzekeraar werken
niet mee aan kwijtscheldingsvoorstellen. Hierdoor werd de helft van de
uitgebrachte schikkingsvoorstellen niet gehonoreerd. Voor bijna alle
afgewezen aanvragen is vervolgens een beroep gedaan op de Wet
schuldsanering natuurlijke personen (WSNP).
Voor inwoners van de gemeente Ede is in de loop van 2003 het Meldpunt
schuldhulp en budgetadvies van start gegaan. Het meldpunt is de
vernieuwde vorm van samenwerking met en tussen de gemeentelijke
hoofdafdeling Werk, Inkomen en Zorg, het Maatschappelijk Werk Veluwe,
Opella Maatschapelijk Werk (voorheen de PCSMG) en de Kredietbank.
Gelijktijdig is de aanpak en inrichting van de lokale
schuldhulpverlening aangepast.
Het meldpunt houdt zich bezig met advies en voorlichting, aanmelding
en intake, opstellen en uitzetten hulptraject en procesbewaking. De
nieuwe aanpak heeft vooral door de sterke groei van het aantal
aanvragen niet kunnen leiden tot het terugdringen van wachttijden. Van
de aanvragen kon 2/3 deel worden afgehandeld.
Als belangrijke flankerende voorziening bij schuldregeling is voor
gemiddeld 100 Edese huishoudens het beheer over hun inkomen gevoerd.
Afhankelijk van de situatie van de cliënt en/of de voortgang van het
hulpverleningstraject is volledig of beperkt beheer toegepast.
De regionaal werkzame Kredietbank is voor veel burgers steeds meer het
vangnet binnen het sociaal beleid. Als laagdrempelige voorziening
vervult de bank hierin een rol via de uitvoering van de publieke
kerntaken: sociale kredietverlening, schuldregeling en budgetbeheer.
De deelnemende gemeenten in de Kredietbank hebben de sociaal
maatschappelijke functie van de bank ook voor hun burgers onderkend.
Zij dragen in elk geval in de periode van 2002 tot 2006 bij in de
exploitatietekorten op het onderdeel kredietverstrekking naar rato van
het aantal geregistreerde kredietaanvragen per gemeente. Op die manier
kan de sociale kredietverleningstaak ook voor de regio worden
gehandhaafd.
---
Gemeente Ede