Amsterdamse aanpak fietsendiefstal succesvol
Gemeente zet Lokfiets in georganiseerd fietsendiefstal aan te pakken
9 maart 2004 - Remco Asselbergs
In 2004 wil de gemeente fietsendieven en helers gaan opsporen met een
`lokfiets'. Dit staat voortgangsrapportage Fietsendiefstalpreventie
2003 waar het college kennis van heeft genomen. Vanwege het grote
aantal fietsendiefstallen in Amsterdam hebben de gemeente, politie,
justitie en de rijwielbranche de handen ineengeslagen. Sinds 2002 is
er sprake van intensivering van maatregelen. Uit de
voortgangsrapportage blijkt dat dit inmiddels tot verschillende
successen heeft geleid.
Het probleem van het grote aantal gestolen fietsen in Amsterdam
bestaat al tientallen jaren. Het diefstalprobleem heeft tot gevolg dat
er minder gefietst wordt en dat veel fietsen slecht onderhouden
worden. Dit laatste komt de verkeersveiligheid niet ten goede.
Daarnaast heeft het diefstalprobleem tot gevolg dat normen vervagen.
Het imago van de stad lijdt onder de omvangrijke hoeveelheid fietsen
die al dan niet op klaarlichte dag worden gestolen. Heling van fietsen
is een veelvoorkomend delict; uit onderzoek is gebleken dat ook
`terugstelen' van fietsen voor steeds meer mensen een geaccepteerd
verschijnsel is.
Aanpak fietsendiefstal
In 2003 is door de gemeente, politie, justitie besloten om structureel
te gaan controleren op gestolen fietsen. Onder meer in combinatie met
de verlichtingscampagne in het najaar hebben tientallen grootscheepse
controleacties plaatsgevonden waarbij fietsen gecontroleerd zijn op
diefstalsignalering.
De strafmaat voor diefstal van fietsen is door het Amsterdamse parket
aanzienlijk verhoogd. Voor veelplegers wordt enkele maanden celstraf
geëist. In 2003 zijn ruim 400 zaken betreffende fietsendiefstal bij
het parket Amsterdam behandeld. In de zomer is een megazitting
georganiseerd waarbij in één keer 14 fietsendieven voor de rechter
moesten verschijnen.
Aangiften en boetes
Fietsendiefstal is vooral in de oudere delen van de stad (binnen de
ring A10, beneden het IJ) een groot probleem. Dit komt overeen met het
beeld dat meer dan de helft van de fietsen bij woningen gestolen wordt
in combinatie met het feit dat vooral in oude stadswijken veel fietsen
op straat geparkeerd worden.
In 2003 zijn door de politie 405 boetes van minimaal 160 euro
uitgedeeld voor heling van fietsen (aankoop en verkoop op openbare
weg) en zijn 544 aanhoudingen verricht op grond van fietsendiefstal.
Het aantal aangiften van diefstal is met 7544 onveranderd laag. De
meeste aangiften worden gedaan in de Binnenstad (1855); Zuid (1429) en
in Oost (1107).
Verdeeld naar `hotspots' - dit zijn plekken waar veel fietsen gestolen
worden in Amsterdam- is de verdeling van aangiften als volgt:
Museumpleinbuurt 178; Willemsparkwegbuurt 168; Stationseiland 145.
Lokfiets
Er zijn vier fietsen beschikbaar gesteld door de RAI Vereniging om te
worden omgebouwd tot lokfiets. Deze `lokfietsen' hebben als doel na te
gaan waar gestolen fietsen blijven. De politie gaat de fiets inzetten
bij het opsporen van helers en fietsendieven. In het voorjaar van 2004
wordt de eerste fiets voorzien van een gps-zender. Het inzetten van
deze opsporingsmethode zal in de eerste plaats gericht zijn op het
aanpakken van fietsendiefstal die in georganiseerd verband wordt
gepleegd.
Stallingen
In 2003 is het aantal fietsenstallingen dat onderdeel uitmaakt van het
stedelijk netwerk `Locker' gegroeid van vier naar zes. De komende
jaren zullen er meer stallingen komen waaronder de ontwikkeling van
een ondergrondse fietsenstalling onder het Beursplein.
Sinds september heeft Amsterdam een mobiele fietsenstalling. Deze
bewaakte stalling wordt ingezet bij evenementen en is voor het eerst
ingezet tijdens de Uitmarkt bij het Rijksmuseum.
Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale
In mei is de Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale (AFAC) opgericht waar
ruim 9.000 gevonden en weggeknipte fietsen zijn verwerkt. Er zijn zo
tientallen gestolen fietsen teruggevonden en terugbezorgd bij de
rechtmatige eigenaar. Op www.fietsendiefstal.nl kan iedereen zien of
z'n fiets toevallig bij de AFAC staat.
Gedragscode rijwielhandel
Ook is in 2003 - mede op initiatief van de Amsterdamse rijwielhandel-
een gedragscode opgesteld. Deze code stelt onder andere dat sloten
open slijpen en het inkopen van fietsen zonder slot niet toegestaan
is. Inmiddels hebben 110 van de 170 handelaren de code ondertekend.
Ook worden sinds juni 2003 alle handelaren in tweedehands fietsen
gecontroleerd door een speciale toezichthouder. Hij controleert onder
meer het doorloopregister (in- en verkoopregister) van de handelaren
en checkt fietsen op diefstalsignalering.
Wethouder Mark van der Horst is zeer tevreden over de gezamenlijke
aanpak van alle partijen. "Ik ben heel blij dat de gemeente samen met
de rijwielbranche, de RAI, de politie en het OM de handen ineen hebben
geslagen om het probleem van fietsendiefstal aan te pakken". Wij gaan
dit jaar de lokfiets inzetten om fietsendieven, helers en handelaren
die de fietsen bij bosjes in- en verkopen op te sporen. We willen zien
wat voor traject een gestolen fiets doorloopt en dan ingrijpen", aldus
de verkeerswethouder.
Plannen in 2004
In 2004 zal naast de reguliere campagnes en projecten extra aandacht
worden besteed aan het betrekken van stadsdelen, wijken en buurten bij
de strijd tegen fietsendiefstal; het graveren van fietsen (en op
termijn voorzien van antidiefstalchips) door mobiele graveerteams; de
controle van fietsen op diefstalsignalering met een vliegende brigade.
Pb-041
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam