Gemeente Amsterdam

Amsterdamse aanpak fietsendiefstal succesvol
Gemeente zet Lokfiets in georganiseerd fietsendiefstal aan te pakken 9 maart 2004 - Remco Asselbergs

In 2004 wil de gemeente fietsendieven en helers gaan opsporen met een `lokfiets'. Dit staat voortgangsrapportage Fietsendiefstalpreventie 2003 waar het college kennis van heeft genomen. Vanwege het grote aantal fietsendiefstallen in Amsterdam hebben de gemeente, politie, justitie en de rijwielbranche de handen ineengeslagen. Sinds 2002 is er sprake van intensivering van maatregelen. Uit de voortgangsrapportage blijkt dat dit inmiddels tot verschillende successen heeft geleid.

Het probleem van het grote aantal gestolen fietsen in Amsterdam bestaat al tientallen jaren. Het diefstalprobleem heeft tot gevolg dat er minder gefietst wordt en dat veel fietsen slecht onderhouden worden. Dit laatste komt de verkeersveiligheid niet ten goede.

Daarnaast heeft het diefstalprobleem tot gevolg dat normen vervagen. Het imago van de stad lijdt onder de omvangrijke hoeveelheid fietsen die al dan niet op klaarlichte dag worden gestolen. Heling van fietsen is een veelvoorkomend delict; uit onderzoek is gebleken dat ook `terugstelen' van fietsen voor steeds meer mensen een geaccepteerd verschijnsel is.

Aanpak fietsendiefstal
In 2003 is door de gemeente, politie, justitie besloten om structureel te gaan controleren op gestolen fietsen. Onder meer in combinatie met de verlichtingscampagne in het najaar hebben tientallen grootscheepse controleacties plaatsgevonden waarbij fietsen gecontroleerd zijn op diefstalsignalering.
De strafmaat voor diefstal van fietsen is door het Amsterdamse parket aanzienlijk verhoogd. Voor veelplegers wordt enkele maanden celstraf geëist. In 2003 zijn ruim 400 zaken betreffende fietsendiefstal bij het parket Amsterdam behandeld. In de zomer is een megazitting georganiseerd waarbij in één keer 14 fietsendieven voor de rechter moesten verschijnen.

Aangiften en boetes
Fietsendiefstal is vooral in de oudere delen van de stad (binnen de ring A10, beneden het IJ) een groot probleem. Dit komt overeen met het beeld dat meer dan de helft van de fietsen bij woningen gestolen wordt in combinatie met het feit dat vooral in oude stadswijken veel fietsen op straat geparkeerd worden.
In 2003 zijn door de politie 405 boetes van minimaal 160 euro uitgedeeld voor heling van fietsen (aankoop en verkoop op openbare weg) en zijn 544 aanhoudingen verricht op grond van fietsendiefstal. Het aantal aangiften van diefstal is met 7544 onveranderd laag. De meeste aangiften worden gedaan in de Binnenstad (1855); Zuid (1429) en in Oost (1107).
Verdeeld naar `hotspots' - dit zijn plekken waar veel fietsen gestolen worden in Amsterdam- is de verdeling van aangiften als volgt: Museumpleinbuurt 178; Willemsparkwegbuurt 168; Stationseiland 145.

Lokfiets
Er zijn vier fietsen beschikbaar gesteld door de RAI Vereniging om te worden omgebouwd tot lokfiets. Deze `lokfietsen' hebben als doel na te gaan waar gestolen fietsen blijven. De politie gaat de fiets inzetten bij het opsporen van helers en fietsendieven. In het voorjaar van 2004 wordt de eerste fiets voorzien van een gps-zender. Het inzetten van deze opsporingsmethode zal in de eerste plaats gericht zijn op het aanpakken van fietsendiefstal die in georganiseerd verband wordt gepleegd.

Stallingen
In 2003 is het aantal fietsenstallingen dat onderdeel uitmaakt van het stedelijk netwerk `Locker' gegroeid van vier naar zes. De komende jaren zullen er meer stallingen komen waaronder de ontwikkeling van een ondergrondse fietsenstalling onder het Beursplein. Sinds september heeft Amsterdam een mobiele fietsenstalling. Deze bewaakte stalling wordt ingezet bij evenementen en is voor het eerst ingezet tijdens de Uitmarkt bij het Rijksmuseum.

Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale
In mei is de Amsterdamse Fiets Afhandel Centrale (AFAC) opgericht waar ruim 9.000 gevonden en weggeknipte fietsen zijn verwerkt. Er zijn zo tientallen gestolen fietsen teruggevonden en terugbezorgd bij de rechtmatige eigenaar. Op www.fietsendiefstal.nl kan iedereen zien of z'n fiets toevallig bij de AFAC staat.

Gedragscode rijwielhandel
Ook is in 2003 - mede op initiatief van de Amsterdamse rijwielhandel- een gedragscode opgesteld. Deze code stelt onder andere dat sloten open slijpen en het inkopen van fietsen zonder slot niet toegestaan is. Inmiddels hebben 110 van de 170 handelaren de code ondertekend. Ook worden sinds juni 2003 alle handelaren in tweedehands fietsen gecontroleerd door een speciale toezichthouder. Hij controleert onder meer het doorloopregister (in- en verkoopregister) van de handelaren en checkt fietsen op diefstalsignalering.

Wethouder Mark van der Horst is zeer tevreden over de gezamenlijke aanpak van alle partijen. "Ik ben heel blij dat de gemeente samen met de rijwielbranche, de RAI, de politie en het OM de handen ineen hebben geslagen om het probleem van fietsendiefstal aan te pakken". Wij gaan dit jaar de lokfiets inzetten om fietsendieven, helers en handelaren die de fietsen bij bosjes in- en verkopen op te sporen. We willen zien wat voor traject een gestolen fiets doorloopt en dan ingrijpen", aldus de verkeerswethouder.

Plannen in 2004
In 2004 zal naast de reguliere campagnes en projecten extra aandacht worden besteed aan het betrekken van stadsdelen, wijken en buurten bij de strijd tegen fietsendiefstal; het graveren van fietsen (en op termijn voorzien van antidiefstalchips) door mobiele graveerteams; de controle van fietsen op diefstalsignalering met een vliegende brigade.

Pb-041

© Gemeente Amsterdam