Gemeente Haren
Gemeente Haren scoort weer goed bij klanttevredenheidsonderzoek
Algemene bijstandswet.
Het bureau D&K Onderzoek en Opleiding uit Eindhoven heeft onderzoek
gedaan naar de kwaliteit van de dienstverlening door de gemeente
Haren. Het onderzoek vond plaats in november 2003. Het had betrekking
op de uitvoering van de Algemene Bijstandswet (Awb). De resultaten van
dit onderzoek zijn vergeleken met een zelfde onderzoek in 1999.
D&K onderzocht o.a. wat de 150 Awb klanten van Haren vonden van de
aanvraagprocedure, de maandelijks terugkerende rechtmatigheidstoets
(het zgn. `inkomensbriefje'), de bezwaarprocedure en de manier waarop
de klanten door ambtenaren worden geholpen. Verder onderzocht het
bureau de telefonische bereikbaarheid van de afdeling en de
behandeling van klachten.
Over de gehele linie scoort de gemeente beter dan in 1999. Toen kreeg
de gemeente een 6,9 als gemiddelde rapportcijfer, nu een 7,0. De
klanten zijn met name zeer tevreden over de manier waarop ze worden
geholpen met vragen of problemen met hun uitkering of het aanvragen
daarvan. Ambtenaren van Sociale Zaken zijn telefonisch goed te
bereiken (rapportcijfer bijna een 8) en klanten worden goed en snel te
woord gestaan.
Iets minder maar nog steeds ruim voldoende scoort de gemeente op de
duidelijkheid van de formulieren die moeten worden ingevuld om een
uitkering te krijgen of te houden. Ook op het onderdeel behandeling
van bezwaarschriften (was 6,5 nu 6,4) en klachten (was 5,7 nu 4,8)
waren de klanten minder tevreden dan vorig jaar.
Op de onderdelen waarop minder goed is gescoord doet D&K aanbevelingen
om zaken te verbeteren. De gemeente zal de aanbevelingen zo veel
mogelijk overnemen.
Het rapport ligt vanaf 18 februari 2004 ter inzage in de
Gemeentewinkel van de gemeente Haren.
19 februari 2004