-
Gehandicapten GroenLinks tegen invoering nieuw vervoerssysteem
8 maart 2004
De landelijke werkgroep voor gehandicapten en chronisch zieken
GroenLinks,Hoezo Anders? is tegen het invoeren van het nieuwe
vervoerssysteem Valys. Het kabinet wil dit systeem op 1 april 2004
invoeren. Op dinsdag 9 maart wordt tegen de kabinetsplannen
gedemonstreerd in Den Haag en zal door de gezamenlijke
gehandicaptenorganisaties een petitie worden aangeboden aan de Vast
Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De werkgroep GroenLinks, Hoezo Anders?, keert zich ook tegen het
nieuwe vervoerssysteem en wel om onderstaande redenen:
· De nieuwe regeling houdt in dat mensen met een beperking, die
gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of afhankelijk zijn van
taxivervoer voor reizen boven 5 zones, veel meer geld kwijt zijn dan
voorheen. Door het invoeren van een rigoureuze beperking in het aantal
per taxi af te leggen kilometers tegen een betaalbaar tarief werpt dit
deze mensen terug in het isolement en weer in een afhankelijke
positie. Dit is een grote stap terug in het emancipatieproces. Daarbij
past dit niet in de slogan van het kabinet iedereen doet mee en in het
kunnen nemen van eigen verantwoordelijkheid.
· Het invoeren van deze regeling op 1 april is niet haalbaar. Het
invoeren van een nieuw systeem gaat altijd gepaard met kinderziektes.
De kans hierop is nu vergroot vanwege de grote tijdsdruk. Daarbij kent
het huidige systeem nog steeds veel problemen. Het is voor mensen nu
onduidelijk of er hulp is op het station van vertrek en aankomst, laat
staan of er hulp is bij overstappen als treinen vertraging hebben. De
reistijd komt dan in de knel. Dit roept onveiligheidsgevoelens op bij
de huidige en toekomstige gebruikers van dit systeem. Laat staan dat
de vervoerscapaciteit en toegankelijkheid voor deze groep voldoende
gewaarborgd kan worden. Ook hebben we bedenkingen omtrent de
kwaliteitsgarantie en de controle in dit nieuwe systeem. Verder
ontbreken rolstoeltoiletten op veel stations.
· De nieuwe regeling kent ook een beperking voor de begeleiders. Deze
mogen niet meer gratis mee. Omgaan met (elektrische) rolstoelen,
scootmobielen en mensen met een beperking is geen sinecure en vraagt
specifieke vaardigheden. Het lijkt er zo langzamerhand op dat mensen
met een beperking een cursus treinreizen nodig hebben door alle regels
en obstakels die opgeworpen worden.
· Blijkbaar vindt de staatssecretaris dat het regelen van een reis
onder alle omstandigheden de verantwoordelijkheid van de gebruiker is.
Daar kunnen wij mee instemmen als de voorwaarden hiervoor goed
geregeld zijn. Met de veranderingen zoals hierboven genoemd wordt
juist het tegenovergestelde bereikt. Ook de staatsecretaris moet haar
verantwoordelijkheid nemen.
· Wellicht dat de staatssecretaris Ross denkt dat de bijzondere
bijstand een mogelijkheid is ter compensatie. Nadeel van deze regeling
is dat er rechtsongelijkheid optreedt omdat dit soort zaken in de ene
gemeente wel wordt vergoed en in andere weer niet. En tevens is het de
vraag of de 100 miljoen euro van staatssecretaris Rutte aan de
gemeenten, voor de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten, mede
hiervoor gebruikt kunnen worden.
· Slotconclusie voor ons is dat overschakeling van Traxx naar Valys
per 1 april a.s. niet mag en zeker niet op deze manier!
Namens de landelijke werkgroep `GroenLinks, Hoezo Anders?`
Pieter Appel, E-mail: pgappel@home.nl'
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl
GroenLinks