GroenLinks


-

Gehandicapten GroenLinks tegen invoering nieuw vervoerssysteem

8 maart 2004

De landelijke werkgroep voor gehandicapten en chronisch zieken GroenLinks,Hoezo Anders? is tegen het invoeren van het nieuwe vervoerssysteem Valys. Het kabinet wil dit systeem op 1 april 2004 invoeren. Op dinsdag 9 maart wordt tegen de kabinetsplannen gedemonstreerd in Den Haag en zal door de gezamenlijke gehandicaptenorganisaties een petitie worden aangeboden aan de Vast Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De werkgroep GroenLinks, Hoezo Anders?, keert zich ook tegen het nieuwe vervoerssysteem en wel om onderstaande redenen:

· De nieuwe regeling houdt in dat mensen met een beperking, die gebruik moeten maken van het openbaar vervoer of afhankelijk zijn van taxivervoer voor reizen boven 5 zones, veel meer geld kwijt zijn dan voorheen. Door het invoeren van een rigoureuze beperking in het aantal per taxi af te leggen kilometers tegen een betaalbaar tarief werpt dit deze mensen terug in het isolement en weer in een afhankelijke positie. Dit is een grote stap terug in het emancipatieproces. Daarbij past dit niet in de slogan van het kabinet iedereen doet mee en in het kunnen nemen van eigen verantwoordelijkheid.
· Het invoeren van deze regeling op 1 april is niet haalbaar. Het invoeren van een nieuw systeem gaat altijd gepaard met kinderziektes. De kans hierop is nu vergroot vanwege de grote tijdsdruk. Daarbij kent het huidige systeem nog steeds veel problemen. Het is voor mensen nu onduidelijk of er hulp is op het station van vertrek en aankomst, laat staan of er hulp is bij overstappen als treinen vertraging hebben. De reistijd komt dan in de knel. Dit roept onveiligheidsgevoelens op bij de huidige en toekomstige gebruikers van dit systeem. Laat staan dat de vervoerscapaciteit en toegankelijkheid voor deze groep voldoende gewaarborgd kan worden. Ook hebben we bedenkingen omtrent de kwaliteitsgarantie en de controle in dit nieuwe systeem. Verder ontbreken rolstoeltoiletten op veel stations.
· De nieuwe regeling kent ook een beperking voor de begeleiders. Deze mogen niet meer gratis mee. Omgaan met (elektrische) rolstoelen, scootmobielen en mensen met een beperking is geen sinecure en vraagt specifieke vaardigheden. Het lijkt er zo langzamerhand op dat mensen met een beperking een cursus treinreizen nodig hebben door alle regels en obstakels die opgeworpen worden.
· Blijkbaar vindt de staatssecretaris dat het regelen van een reis onder alle omstandigheden de verantwoordelijkheid van de gebruiker is. Daar kunnen wij mee instemmen als de voorwaarden hiervoor goed geregeld zijn. Met de veranderingen zoals hierboven genoemd wordt juist het tegenovergestelde bereikt. Ook de staatsecretaris moet haar verantwoordelijkheid nemen.
· Wellicht dat de staatssecretaris Ross denkt dat de bijzondere bijstand een mogelijkheid is ter compensatie. Nadeel van deze regeling is dat er rechtsongelijkheid optreedt omdat dit soort zaken in de ene gemeente wel wordt vergoed en in andere weer niet. En tevens is het de vraag of de 100 miljoen euro van staatssecretaris Rutte aan de gemeenten, voor de doelgroep chronisch zieken en gehandicapten, mede hiervoor gebruikt kunnen worden.
· Slotconclusie voor ons is dat overschakeling van Traxx naar Valys per 1 april a.s. niet mag en zeker niet op deze manier!

Namens de landelijke werkgroep `GroenLinks, Hoezo Anders?` Pieter Appel, E-mail: pgappel@home.nl'


-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl