Bartiméus


voor slechtziende en blinde mensen

Computerschietspel voor slechtziende en blinde mensen

Zeist - Op 9 maart 2004 wordt Demor gepresenteerd: een computerspel waarin blinde en slechtziende spelers kunnen schieten. Demor is een innovatief schietspel dat met behulp van satellietverbinding en computer gespeeld wordt. Het is ontwikkeld door zeven studenten van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Faculteit Kunst, Media & Technologie in opdracht van Bartiméus en Accessibility.Het spel is voornamelijk bedoeld als entertainment maar heeft tegelijkertijd als doel om de mogelijkheden van dit soort technieken voor slechtziende en blinde mensen te onderzoeken. Zowel visueel gehandicapte als ziende gamers vinden het spel een sensationele ervaring om te spelen

Gameplay
Demor wordt niet achter een computer gespeeld, maar op een groot leeg oppervlak in de buitenlucht zoals een voetbalveld. Hierop wordt door speciale software een driedimensionale audiowereld geplaatst. Dit betekent dat je, zodra het spel start, als speler midden in een virtuele geluidswereld staat. Hierin kun je geluiden van links, rechts, dichtbij, veraf en alles daartussen in waarnemen terwijl je rondloopt. De geluidsomgeving past zich real time aan aan de hand van de positie en de kijkrichting van de speler. Het doel van het spel is een zo hoog mogelijk aantal punten te scoren door zo veel en gericht mogelijk monsters uit te schakelen. De randen van het veld zijn door de computer afgebakend zodat blinde en slechtziende spelers niet van het veld 'afvallen'

Techniek
Het systeem dat een speler met zich meedraagt om het spel te kunnen spelen bestaat uit een rugzak met laptop, hoofdtelefoon, GPS-ontvanger, headtracker en een speciale joystick. Dankzij GPS-satellieten worden de coördinaten van de speler continu doorgegeven aan de laptop, terwijl de kijkrichting van de speler wordt gemeten met de aan koptelefoon bevestigde headtracker. Hierdoor is de software in staat ruimtelijke audio te genereren. De speler kan daadwerkelijk van geluiden weglopen, er naartoe en omheen lopen.

Demor
Niet eerder is er op deze schaal een spel gemaakt dat zowel met locatiebepalingstechnologie werkt als met driedimensionaal geluid. Uit tests blijkt dat Demor zowel door de blinde als de ziende speler, als sensationeel wordt ervaren. Uniek is, dat het spel een blinde speler naast een spectaculaire spelervaring, fysieke vrijheid geeft, terwijl het voor ziende mensen ook een spannende gewaarwording is om uitsluitend te horen en niets te zien. Demor is ontwikkeld, naar aanleiding van wensen van blinde en slechtziende jongeren van de Bartiméus Onderwijsinstelling.

Demor zal op 9 maart a.s. samen met blinde leerlingen van Bartiméus aan de pers worden gepresenteerd op het voetbalveld van Bartiméus te Zeist
Contactpersoon HKU-KMT: Arnout Hulskamp:+31(0)6 19 50 23 10 demor@xs4all.nl
Contactpersoon Bartiméus: Kim van Dijk: +31 (0)343 52 67 33 of (0)6 24 09 51 58 k.v-dijk@bartimeus.nl