Bartiméus
voor slechtziende en blinde mensen
Computerschietspel voor slechtziende en blinde mensen
Zeist - Op 9 maart 2004 wordt Demor gepresenteerd: een computerspel
waarin blinde en slechtziende spelers kunnen schieten. Demor is een
innovatief schietspel dat met behulp van satellietverbinding en
computer gespeeld wordt. Het is ontwikkeld door zeven studenten van de
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Faculteit Kunst, Media &
Technologie in opdracht van Bartiméus en Accessibility.Het spel is
voornamelijk bedoeld als entertainment maar heeft tegelijkertijd als
doel om de mogelijkheden van dit soort technieken voor slechtziende en
blinde mensen te onderzoeken. Zowel visueel gehandicapte als ziende
gamers vinden het spel een sensationele ervaring om te spelen
Gameplay
Demor wordt niet achter een computer gespeeld, maar op een groot leeg
oppervlak in de buitenlucht zoals een voetbalveld. Hierop wordt door
speciale software een driedimensionale audiowereld geplaatst. Dit
betekent dat je, zodra het spel start, als speler midden in een
virtuele geluidswereld staat. Hierin kun je geluiden van links,
rechts, dichtbij, veraf en alles daartussen in waarnemen terwijl je
rondloopt. De geluidsomgeving past zich real time aan aan de hand van
de positie en de kijkrichting van de speler. Het doel van het spel is
een zo hoog mogelijk aantal punten te scoren door zo veel en gericht
mogelijk monsters uit te schakelen. De randen van het veld zijn door
de computer afgebakend zodat blinde en slechtziende spelers niet van
het veld 'afvallen'
Techniek
Het systeem dat een speler met zich meedraagt om het spel te kunnen
spelen bestaat uit een rugzak met laptop, hoofdtelefoon,
GPS-ontvanger, headtracker en een speciale joystick. Dankzij
GPS-satellieten worden de coördinaten van de speler continu
doorgegeven aan de laptop, terwijl de kijkrichting van de speler wordt
gemeten met de aan koptelefoon bevestigde headtracker. Hierdoor is de
software in staat ruimtelijke audio te genereren. De speler kan
daadwerkelijk van geluiden weglopen, er naartoe en omheen lopen.
Demor
Niet eerder is er op deze schaal een spel gemaakt dat zowel met
locatiebepalingstechnologie werkt als met driedimensionaal geluid. Uit
tests blijkt dat Demor zowel door de blinde als de ziende speler, als
sensationeel wordt ervaren. Uniek is, dat het spel een blinde speler
naast een spectaculaire spelervaring, fysieke vrijheid geeft, terwijl
het voor ziende mensen ook een spannende gewaarwording is om
uitsluitend te horen en niets te zien. Demor is ontwikkeld, naar
aanleiding van wensen van blinde en slechtziende jongeren van de
Bartiméus Onderwijsinstelling.
Demor zal op 9 maart a.s. samen met blinde leerlingen van Bartiméus
aan de pers worden gepresenteerd op het voetbalveld van Bartiméus te
Zeist
Contactpersoon HKU-KMT: Arnout Hulskamp:+31(0)6 19 50 23 10
demor@xs4all.nl
Contactpersoon Bartiméus: Kim van Dijk: +31 (0)343 52 67 33 of (0)6 24
09 51 58 k.v-dijk@bartimeus.nl