CNV Dienstenbond organiseert training 'Omgaan met agressieve klanten'
voor jongeren
05-03-2004
PERSBERICHT
CNV Dienstenbond helpt jongeren die in de detailhandel werken hoe om
te gaan met agressieve klanten. Dinsdag 9 maart is er in het
CNV-kantoor in Apeldoorn aan de Ovenbouwershoek 9 een trainingsavond.
De cursus is bedoeld voor CNV-jongeren tot en met 27 jaar die in de
provincies Overijssel en Gelderland wonen.
Jongeren kiezen vaak voor werken in een winkel omdat ze het leuk
vinden met andere mensen in contact te komen en hun van dienst te
kunnen zijn. Helaas zijn niet alle klanten even vriendelijk. Agressief
gedrag en criminaliteit komen ook voor op de winkelvloer. Dit kan vrij
onschuldig zijn, maar ook behoorlijk bedreigend. Hoe om te gaan met
conflictsituaties en ook het voorkomen ervan wordt geleerd tijdens de
training 'Omgaan met agressieve klanten'. Door middel van
rollenspellen met acteurs wordt een praktijksituatie nagespeeld.
Daarnaast is er ruimte voor inbreng van eigen ervaringen.
CNV Dienstenbondbestuurder Richard Leloux: 'Wij doen als vakbond wat
anderen, met name werkgevers, laten liggen. Want eigenlijk hoort een
werkgever natuurlijk zijn personeel een cursus aan te bieden hoe ze
zichzelf kunnen beschermen en moeten omgaan met agressie en geweld! In
de meeste CAOs is dat ook afgesproken, maar wij moeten vaststellen dat
de prioriteit blijkbaar bij andere zaken ligt. Met name jongeren
zitten in een kwetsbare positie. Vaak is het werken in de detailhandel
een bijbaan, maar een traumatische ervaring kan juist dan lang
doorwerken!'
Het is de bedoeling dat de training later dit jaar ook in andere
districten gegeven gaat worden. Bij de training, die wordt verzorgd
door het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel (HBD), hoort het boekje
'Agressieve 'klanten', weet met ze om te gaan' en een CD-ROM voor
zelftraining. Nadere informatie is te verkrijgen bij CNV Dienstenbond,
Ruben Meijer, tel: (023)5651052.
Dienstenbond CNV