Ingezonden persbericht
Persbericht Thuiswinkel Markt Monitor
Online consumentenbestedingen in 2003 ¤ 1,24 miljard
Omzet stijging van 32% tov 2002
Leidschendam/Rotterdam, 8 maart 2004
De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in 2003 gestegen naar een totale omzet van ¤ 1,24 miljard, een stijging van 32% ten opzichte van een jaar geleden. In de 2e helft van 2003 is totaal ¤ 662 miljoen online omgezet, bijna ¤ 100 miljoen meer dan in de 1e helft 2003. Dit blijkt uit de 'Thuiswinkel Markt Monitor 2e helft 2003, het onderzoek naar online consumentenbestedingen en overige verkopen op afstand dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd. De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de meer dan 150 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org, gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.
De markt voor online verkopen groeit nog steeds substantieel sterker in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen. De groei van de totale Nederlandse detailhandelomzet in dezelfde periode was zelfs negatief en bedroeg volgends het CBS in 2003 -3%. Het aandeel van de totale online verkopen in 2003 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet stijgt van 1,2% naar 1,67%.
De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van het aantal online kopers dat in 2003 iets online heeft gekocht en anderzijds een forse stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal online shoppers blijft groeien en is in 2003 met 15% gestegen naar 3,4 miljoen online kopers. Opvallend is de sterke groei van nieuwkomers (consumenten die voor het eerst online iets gekocht hebben); in de tweede helft van 2003 zijn er 600.000 nieuwe online kopers bijgekomen, in de eerste helft van 2003 waren dit er 295.000.
Gemiddeld heeft de online shopper in 2003 ¤ 364 online uitgegeven, in 2002 was dit nog gemiddeld ¤ 318 euro; een stijging van 14%. De hogere uitgaven per consument worden met name veroorzaakt door gemiddeld hogere bestedingen in grote marktsegmenten zoals reizen en hardware. Ook wordt er vaker online iets besteld, de bestelfrequentie is gestegen van 2,98 naar 3,35, een stijging van 12%. Bovenstaande cijfers tonen aan dat consumenten steeds meer vertrouwen hebben in het Internet als transactiekanaal.
De omvang van het reissegment is veruit het grootste marktsegment, in 2003 bedraagt de online omzet ¤ 520 miljoen; een stijging van 42% ten opzichte van een jaar geleden. Andere sterk stijgende marktsegmenten zijn consumenten elektronica, DVD en kleding. "De ingezette trend van bredere interesse in 'nieuwe' marktsegmenten zet door"' , volgens Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research. Nog steeds zien we een sterke stijging van bijvoorbeeld het online bestellen van kaartjes voor concert of bioscoop of de aanschaf van produkten voor huis en tuin. Ook de sterke toename van breedband Internet in het afgelopen halfjaar is een stimulerende factor voor het kopen via Internet. Aangezien consumenten steeds langer en sneller online zijn wordt het eenvoudiger en gemakkelijker voor consumenten om het Internet te gebruiken bij het koopproces (zowel bij het daadwerkelijk kopen als bij de oriëntatie).
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De groeicijfers voor 2003 zijn een bevestiging van het groeiende consumentenvertrouwen, waar het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg een belangrijke rol in speelt. Steeds meer consumenten herkennen het keurmerk en kopen bij webwinkels die het keurmerk voeren. Daarnaast is het interessant te zien dat de ontwikkelingen op de Nederlandse markt gelijke tred houden met die in de Verenigde Staten. Zusterorganisatie Shop.org maakt onlangs bekend dat de internet verkoop in 2003 met 0,7% steeg naar 3,2% van de totale detailhandelsverkopen."
TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar
1998:: ¤ 41
1999: ¤ 147
2000: ¤ 312
2001: ¤ 527
2002: ¤ 937
2003: ¤ 1.240
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2004
-EINDE PERSBERICHT-
Opzet Online Shopping Monitor/Thuiswinkel Markt Monitor
Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers ism met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage 'Online Shopping Monitor 2e helft 2003' staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, en consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 7 mln.. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com .
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van inmiddels meer dan 150 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader
Noot voor de pers:
Voor meer informatie over de Online Shopping Monitor kunt u contact opnemen met Blauw Research, Frank Sibbel (frank.sibbel@blauw.com) of met Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org (wijnandjongen@thuiswinkel.org)
Blauw Research Thuiswinkel.org
Weena 125 Overgoo 11
3013 CK ROTTERDAM 2266 JZ LEIDSCHENDAM
tel: 010-4000900; fax 010 - 4000901 t: 070-3270099;
http://www.blauw.com http://www.thuiswinkel.org
info@blauw.com info@thuiswinkel.org
Nederlandse Thuiswinkel Organisatie
Bezoekadres:
Overgoo 11, 2266 JZ LEIDSCHENDAM
Postadres:
Postbus 262, 2260 AG LEIDSCHENDAM
T: 070 3270099
F: 070 3200099
E: info@thuiswinkel.org
W: www.thuiswinkel.org
www.thuiswinkelwaarborg.nl
www.thuiswinkelawards.nl