Partij voor de Dieren
Oproep aan supermarkten om dieren te ontzien in prijzenoorlog
08-03-2004
Amsterdam, 8 maart 2004 - De Partij voor de Dieren heeft in een
open brief aan alle supermarktdirecties een klemmend beroep gedaan
dieren te ontzien in de voortwoekerende prijzenoorlog. Hoewel
Albert Heijn met name het biologisch vlees goedkoper heeft gemaakt
(15%), wil de PvdD graag garanties dat die prijsverlaging niet ten
koste zal gaan van de leveranciers van biologisch vlees en dus van
biologische koeien.
Ook vraagt de Partij voor de Dieren de supermarktconcerns eerder
vegetarische producten zoals vegaburgers te betrekken in de
prijsverlagingen dan vleesproducten, omdat het stunten met
vleesprijzen een verkeerd signaal zou kunnen vormen in de richting
van consumenten die nu steeds vaker het vlees laten staan en
vervangen door plantaardige producten.
De Partij voor de Dieren zou het zeer betreuren wanneer dieren
opnieuw en in verhevigde mate het slachtoffer zouden worden van een
door mensen ontketende prijzenoorlogen. De Partij voor de Dieren
beijvert zich voor een ombuiging van subsidiestromen (50% van de
Europese subsidiestromen gaat in de richting van traditionele
landbouw, veelal bio-industrie) in de richting van het stimuleren
van biologische landbouw en regionaal georiënteerde productie van
dierlijke producten, zodat het gesleep over lange afstanden met
dieren drastisch verminderd zal kunnen worden. Bevordering van de
vleesconsumptie door aanzienlijke prijsverlagingen binnen de nu
gevoerde prijzenoorlog, zou de klok jaren terug kunnen zetten.
De Partij voor de Dieren maakt zich op voor het voeren van haar
Europese campagne, waarin ook het verduurzamen van de productie van
dierlijke producten een centrale rol zal spelen. Tijdens haar
partijcongres van afgelopen weekend stelden de leden van de PvdD
het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst vast. De lijst wordt
aangevoerd door mr. Marianne Thieme en zal het grootste aantal
opinieleiders als lijstduwer hebben uit de Nederlandse politieke
geschiedenis.