Partij voor de Dieren


Oproep aan supermarkten om dieren te ontzien in prijzenoorlog 08-03-2004

Amsterdam, 8 maart 2004 - De Partij voor de Dieren heeft in een open brief aan alle supermarktdirecties een klemmend beroep gedaan dieren te ontzien in de voortwoekerende prijzenoorlog. Hoewel Albert Heijn met name het biologisch vlees goedkoper heeft gemaakt (15%), wil de PvdD graag garanties dat die prijsverlaging niet ten koste zal gaan van de leveranciers van biologisch vlees en dus van biologische koeien.

Ook vraagt de Partij voor de Dieren de supermarktconcerns eerder vegetarische producten zoals vegaburgers te betrekken in de prijsverlagingen dan vleesproducten, omdat het stunten met vleesprijzen een verkeerd signaal zou kunnen vormen in de richting van consumenten die nu steeds vaker het vlees laten staan en vervangen door plantaardige producten.

De Partij voor de Dieren zou het zeer betreuren wanneer dieren opnieuw en in verhevigde mate het slachtoffer zouden worden van een door mensen ontketende prijzenoorlogen. De Partij voor de Dieren beijvert zich voor een ombuiging van subsidiestromen (50% van de Europese subsidiestromen gaat in de richting van traditionele landbouw, veelal bio-industrie) in de richting van het stimuleren van biologische landbouw en regionaal georiënteerde productie van dierlijke producten, zodat het gesleep over lange afstanden met dieren drastisch verminderd zal kunnen worden. Bevordering van de vleesconsumptie door aanzienlijke prijsverlagingen binnen de nu gevoerde prijzenoorlog, zou de klok jaren terug kunnen zetten.

De Partij voor de Dieren maakt zich op voor het voeren van haar Europese campagne, waarin ook het verduurzamen van de productie van dierlijke producten een centrale rol zal spelen. Tijdens haar partijcongres van afgelopen weekend stelden de leden van de PvdD het verkiezingsprogramma en de kandidatenlijst vast. De lijst wordt aangevoerd door mr. Marianne Thieme en zal het grootste aantal opinieleiders als lijstduwer hebben uit de Nederlandse politieke geschiedenis.