Directie Landbouw
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 's-GRAVENHAGE
uw brief van uw kenmerk ons kenmerk datum
16-2-2004
2030408290 DL. 2004/583
8-3-2004
onderwerp bijlagen
Vragen van Koopmans (CDA) inzake het
Verenigd Koninkrijk en de zuivelquota.
(TRC 2004/681)
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u toekomen de antwoorden op vragen gesteld door het lid Koopmans (CDA)
inzake het Verenigd Koninkrijk en de zuivelquota.
1
Heeft u kennisgenomen van het bericht `Verenigd Koninkrijk geen confiscatie zuivel-
quota'? 1)
Ja.
2
Is het waar dat minister Beckett van milieu, voedsel en plattelandszaken voorlopig alles bij
het oude laat? Zo ja, wat betekent dat precies en hoe verhoudt zich dat tot de vraag vanuit
de EU om het structureel verleasen per 1 april 2004 af te schaffen?
3
Hoe verhoudt de opmerking in uw brief van 23 oktober 2003 2), dat Nederland op basis
van de nieuwe EU-verordening gehouden is aan het verbieden van totaalverhuur van het
melkquotum, zich tot de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk, waar alles bij het
oude wordt gelaten? Wat betekent dit precies?
Nee, minister Beckett laat voorlopig niet alles bij het oude, met ingang van 1 april 2004 zal
ook in het Verenigd Koninkrijk het totaalverhuren van melkquotum verboden zijn. Iemand
die toch zijn quotum totaal verhuurt of niet gebruikt, raakt dit kwijt aan de nationale
reserve.
1) www.minlnv.nl, LBActualiteiten 2004, 9 januari jl., `Veehouderij en zuivel'.
2) Kamerstuk 28 625, nr. 11
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
8-3-2004 DL. 2004/583 2
Het desbetreffende bericht over de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk heeft
betrekking op de resultaten van de consultatie van belanghebbenden over de wijze van
toepassen van de zogenaamde 70 procent-regel, vastgelegd in de EU-Verordening voor de
zuivelquotering.
Bij de zogenaamde 70 procent-regel bestaat de optie voor de lidstaten om het gehele of
een gedeelte van het quotum aan de nationale reserve te laten vervallen, wanneer een
melkveehouder minder dan 70% van zijn quotum volmelkt. Na consultatie van alle
relevante belanghebbenden heeft minister Beckett besloten deze optionele mogelijkheid
vooralsnog niet te gebruiken. Minister Beckett heeft overigens aangegeven dat zij dit
besluit over 2 à 3 jaar zal evalueren.
In de Nederlandse situatie zal de 70 procent-regel als maatstaf gelden voor de actieve
producent. Daartoe zal ik gebruik maken van de bevoegdheid die de EG-regelgeving
(verordening (EG) nr. 1788/2003) mij biedt, op grond waarvan een melkproducent die
minder dan 70% van zijn quotum zelf volmelkt, het ongebruikte deel van zijn quotum
verliest aan de nationale reserve. Dit is overeenkomstig het standpunt zoals ik dat aan de
Kamer heb verwoord. Zie daarvoor mijn brieven van 24 september 2003 en 23 oktober
2003 aan de Voorzitter van de Tweede Kamer (respectievelijk Kamerstuk 28 625, nr. 10 en
28 625, nr. 11).
Ik wil met deze keuze stimuleren dat melkquotum daadwerkelijk wordt gebruikt en wel
door actieve producenten. Uit deze keuze vloeit logischerwijs voort dat een producent het
resterende deel van ten hoogste 30% naar eigen inzicht eventueel onbenut mag laten of
verhuren. Dat doet recht aan de behoefte van de sector flexibel te kunnen reageren op de
jaarlijks schommelende melkproductie.
4
Kunt u aangeven welke exacte plannen er zijn in het Verenigd Koninkrijk met betrekking
tot pacht en melkquota? Hoe verhouden die plannen zich tot het Nederlandse stelsel?
Nee, de exacte plannen ken ik niet. Naar verluidt heeft minister Beckett in de eerder
genoemde consultatieronde de kwestie van het volledig verbreken van de band tussen
grond en zuivelquota aan de orde gesteld. In het bijzonder vanuit de hoek van de pachters
is daarop aangedrongen. Zij heeft eind december 2003 bekendgemaakt dat geen sprake
zal zijn van een volledige verbreking van de band tussen grond en melkquotum. Wel is zij
voornemens de positie van de pachter, die zelf melkquota heeft gekocht te versterken. In
de toekomst mag deze pachter aan het einde van de pachtperiode de quota die hij heeft
gekocht houden, onder voorwaarde dat hij zuivelproducent blijft en hij geen contract
heeft met de landeigenaar dat het tegendeel behelst.
Om dit mogelijk te maken zou wetswijziging vereist zijn.
De Nederlandse situatie verschilt van de Britse. De plannen van het Verenigd Koninkrijk
zien op een situatie die zich in Nederland niet voordoet.
Indien in Nederland pachters na de introductie van het quotumstelsel (1984) zelf melk-
quotum hebben gekocht dan maakt dit quotum geen deel uit van de afrekening met de
verpachter over het met de gepachte grond ter beschikking gestelde quotum.
Datum Kenmerk Paraaf: Vervolgblad
8-3-2004 DL. 2004/583 3
Dit is derhalve anders dan in het Verenigd Koninkrijk, waar de pachter kennelijk niet
zonder meer over het door hem zelf aangekocht quotum kan beschikken zonder
medewerking van zijn verpachter/landeigenaar.
DE MINISTER VAN LANDBOUW, NATUUR EN
VOEDSELKWALITEIT,
dr. C.P. Veerman
Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit