Ingezonden persbericht
Londen, 8 maart 2004
American Express breidt online boekingssystemen fors uit
VRAAG NAAR KOSTENBESPARENDE ONLINE REISOPLOSSINGEN GROEIT
Zestig procent van de Europese klanten van American Express Corporate Travel
vraagt naar internetoplossingen voor het boeken van reizen. Meer en meer
bedrijven realiseren zich hoeveel bespaard kan worden op vliegtickets en op
de administratieve kosten van het zoeken naar de beste zakenreistickets. In
de Verenigde Staten werd vorig jaar 1 op de 4 door American Express
verwerkte reserveringen via internet gemaakt en in Engeland is het aantal
internetboekingen verviervoudigd. In Nederland is een vergelijkbare trend te
zien. Om aan deze groeiende vraag te voldoen heeft American Express haar
interactieve boekingssystemen aanzienlijk uitgebreid.
Michèle Dauwe, General Manager American Express Corporate Travel Benelux,
zegt hierover: "Onder de huidige economische omstandigheden kunnen travel
managers het zich niet permitteren om de mogelijkheden tot kostenbesparingen
te negeren die worden geboden door de moderne reistechnologie. We merken dat
veel van onze klanten hun reisbeleid aanpassen en hun reizigers stimuleren -
en in veel gevallen verplichten - om via nieuwe tools te boeken. American
Express biedt al verscheidene jaren online boekingssystemen aan. Omdat we
een toename van de vraag verwachten in Europa en andere regio's, hebben we
het afgelopen jaar ons gehele wereldwijde netwerk gestandaardiseerd."
Interactieve oplossingen leveren forse besparingen
Door gebruik te maken van de interactieve boekingssystemen van American
Express kan een bedrijf gemiddeld 10% tot 20% besparen op de prijzen van
vliegtickets en 50% tot 70% op de kosten van het reisbureau. Met de volledig
geautomatiseerde interactieve oplossing van het bedrijf kunnen transacties
substantieel sneller worden verwerkt, wat klanten aanzienlijke besparingen
oplevert. Ter vergelijking: uit de 'American Express European Expense
Management Study 2003' blijkt dat zonder hulp van een geautomatiseerde
internetoplossing het coördineren en regelen van een zakenreis een bedrijf 3
tot 90 minuten kan kosten, met een gemiddelde van 13 minuten. Per 1000 euro
reiskosten heeft een bedrijf tussen de 56 en 230 euro extra verborgen
administratieve kosten (de kosten van tijd besteed door reizigers en
boekers). Door efficiënte methodes in te voeren kan een bedrijf deze kosten
verlagen tot 20 euro (per 1000 euro) wat een besparing tussen de 64% en 91%
betekent.
Persoonlijke ondersteuning van gebruikers
Een belangrijk onderdeel van de interactieve dienstverlening van American
Express zijn de op verschillende doelgroepen gerichte gebruikondersteunende
diensten zoals:
§ Internetspecialisten die 24 uur per dag, 7 dagen per week
gebruikers op weg helpen met de nieuwe online hulpmiddelen
§ Speciale adviesteams die bedrijven, van klein tot groot, adviseren
over hoe ze het gebruik van de het systeem kunnen optimaliseren. Zo geven
zij bijvoorbeeld tips voor het gebruik van incentive programma's en
strategieën om de adoptie van het systeem - en dus ook het realiseren van
besparingen - te versnellen.
Michèle Dauwe: "Dit maakt American Express uniek. Wat onze aanpak typeert is
dat wij 360° oplossingen bieden. Wij helpen bedrijven niet alleen bij het
kiezen en implementeren van de beste technologie maar ook bij het gebruiken
ervan. Om echt te profiteren van besparingsmogelijkheden is adoptie door
gebruikers van groot belang en daarom helpen we onze klanten bij het
vertrouwd raken met de tools. Deze aanpak heeft er onder andere toe geleid
dat wij zijn uitgegroeid tot het grootste, wereldwijd opererende
interactieve reisbureau."
American Express breidt haar capaciteit om internetboekingen centraal en
snel te verwerken steeds verder uit. Op dit moment heeft het bedrijf een
wereldwijd netwerk van 8 zogenaamde interactieve fulfilment centra. De
internetboekingen in Europa worden centraal verwerkt in Stockholm, Nice en
Miami.
- EINDE BERICHT -