Nr. 28
8 maart 2004
Afspraken kennisuitwisseling Antillianen gemeenten
De 18 Antillianen gemeenten hebben vandaag in Rotterdam onder meer best practices gedeeld over de aanpak van Antillianen problematiek. Ook op andere gebieden zijn concrete vorderingen geboekt. Het overleg is een vervolg op de bestuurlijke bijeenkomst die op 27 oktober 2003 heeft plaatsgevonden. De initiatieven zoals deze waren geformuleerd tijdens de bijeenkomst van vorig jaar, zijn allen ontplooid. Minister Verdonk, coördinerend minister, is vandaag bij het overleg aanwezig geweest.
Zowel landelijk, intergemeentelijk als gemeentelijk is het van belang dat er een samenhangende en effectieve aanpak van de problematiek is. In het actieprogramma is dit als volgt verwoordt: "er is een sluitende ketenbenadering, ook op rijksniveau, waarbij preventie en repressie op elkaar aansluiten". In de bestuurlijke bijeenkomst van 27 oktober 2003 is besloten dat de regie met betrekking tot de Antillianen problematiek bij de gemeenten ligt.
De maatregelen waartoe vandaag is besloten hebben betrekking op de gemeentelijke regierol, het beter gebruiken van de Gemeentelijk Basis Administratie, restrictiever beleid wanneer het gaat om vrijstellingen bij inburgeringscursussen, investeringen in begeleid wonen en de aanpak van overlast en criminaliteit.
Hierbij speelt kennisuitwisseling een cruciale rol. Het Client Volg Systeem, dat momenteel wordt opgezet, is daarvan het duidelijkste voorbeeld. Dit is een ketenbreed registratiesysteem van politie, justitie, zorginstellingen en gemeentelijke diensten. Het CVS wordt opgezet omdat de informatie over de doelgroep nu te versnipperd is en niet ketenbreed beschikbaar. De doelgroep is zeer mobiel en zowel opsporingsinstanties als hulpverlening kennen vaak niet de achtergrond van de betrokkene. Sommigen hebben zich ook nooit in laten schrijven bij een gemeente of een woningbouwcorporatie.
Verder worden er voorstellen ontwikkeld om het Politie Kennisnet aan te sluiten op het Kenniscentrum Grote Steden.
Voorts is door de gemeenten een eerste bijdrage geleverd voor een best practices bundel.
Zo is de best practice ingediend door de gemeente Eindhoven een beschrijving van een repressieve aanpak waarbij de harde kern van overlastplegers wordt aangepakt. De repressieve aanpak in Nijmegen is bedoeld om de harde kern tegen te houden en de groep eromheen af te schrikken en overlast te beperken. De verantwoordelijke partners zijn justitie en politie. Hier is een scheiding gemaakt tussen crimineel gedrag waarbij vooral justitie en het rechercheteam verantwoordelijk is en de overlast waarbij vooral de gebiedsgebonden politieteams en de burgemeester van Nijmegen verantwoordelijk zijn. Een verwijzing naar de best practice van de gemeente Dordrecht met betrekking wijkgericht werken is hier ook op zijn plaats. In Dordrecht is een aantal politiefunctionarissen vrijgemaakt om zich volledig te kunnen richten op de doelgroep. Het werk wordt gekenmerkt door het principe van 'kennen en gekend worden' , regulier politiewerk en sociale ondersteuning. Deze gebiedsgebonden en doelgroepgerichte aanpak werpt haar vruchten af..
Uit de gegevensuitwisseling tussen de gemeenten is ook gebleken dat de Raad voor de Kinderbescherming een goede rol kan vervullen waar nu nog te weinig gebruik van wordt gemaakt. Besloten is dan ook dat gemeenten actiever dan voorheen jongeren zonder voogd bij de kinderbescherming aanmelden.
Ook de Antilliaanse gemeenschap zelf levert een bijdrage in de versterkte aanpak. Met het grootste gedeelte van de Antillianen in Nederland gaat het goed. Deze mensen hebben een grote kennis van de doelgroep en op een natuurlijke wijze toegang tot de groep die extra aandacht nodig heeft. De gemeenten Zwolle, Eindhoven en Amsterdam hebben best practices ingediend over de participatie van de Antilliaanse gemeenschap in beleid en uitvoering.
noot voor de redactie/
Gemeente Rotterdam
Gemeente Rotterdam