AutoRai

15-3-2004

Horch-tentoonstelling in Audi museum mobile Ingolstadt

Vanaf 7 maart tot eind juni 2004 is in het Audi museum mobile in Ingolstadt een speciale tentoonstelling te zien onder de titel Ik bouwde autos - August Horch en 100 jaar automobielbouw in Zwickau.

De tentoonstelling volgt een week na het einde van de Lamborghini-expositie, tot dusver de succesvolste wisseltentoonstelling in de historie van het Audi museum mobile.

De Horch-tentoonstelling omvat elf bijzondere expositiestukken, die tevens een stuk van de Duitse geschiedenis in de 20e eeuw tonen. De reeks geëxposeerde autos reikt van de Audi Alpensieger uit 1912 tot aan de voorlaatste auto met tweetaktmotor die in de voormalige DDR van de band liep, de Trabant 601 L uit 1990. Merken als Horch en Audi, DKW en IFA, Trabant en Volkswagen maken immers alle deel uit van de historie van de automobielbouw in Zwickau.

De persoon van August Horch, de oprichter van de merken Horch en Audi, staat tijdens de tentoonstelling centraal. Na een lastige beginfase in Keulen en Reichenbach verplaatste Horch zijn onderneming in 1904 naar Zwickau en legde daarmee de basis voor de inmiddels honderdjarige geschiedenis van de automobielbouw in deze regio. Uit Zwickau kwamen tal van legendarische autos, waaronder de Audi Type C Alpensieger, de DKW F 1, de Horch 853 Sportcabriolet en de Silberpfeile, de racewagens van de Auto Union met hun zestien- en twaalfcilindermotoren. Na de oorlog werden in dezelfde assemblagehallen de IFA F 8, de P 70, P 50 en tenslotte de Trabant gebouwd, waarvan de laatstgenoemde inmiddels een legende is geworden. Zwickau staat voor Voorsprong door techniek, en dat niet alleen bij de bouw van racewagens: besturing aan de linkerkant en schakeling in het midden (Audi Type K, 1921), motoren en versnellingsbakken uit lichtmetaal (Audi Type M, 1923), vanaf de dertiger jaren standaard voorwielaandrijving bij Audi en DKW. Ook de eerste in serie geproduceerde kunststof carrosserie van de IFA P 70 (1954) stamt uit Zwickau.

Bezoekers van de tentoonstelling kunnen enkele unieke autos zien, waaronder de eerste Audi met achtcilindermotor, de enig overgebleven Audi Imperator (1929). De auto, die na een tweejarige restauratieperiode in november vorig jaar aan Audi Tradition werd afgeleverd, wordt voor het eerst publiekelijk getoond. Nog ouder is de Audi 14/35 PS Type C, bekend onder de naam Alpensieger, omdat August Horch zelf daarmee van 1912 tot 1914 de destijds zwaarste wedstrijd voor automobielen, de Alpenfahrt over 2400 kilometer won. De Horch 10/50 PS stamt uit 1925, de Horch 480 Sedan Cabriolet dateert van 1931.

Autos die niet zo snel nog eens te zien zullen zijn, werden in bruikleen beschikbaar gesteld door het August Horch Museum in Zwickau. Daaronder de fraaie Horch 400 Polizeimannschaftswagen uit 1930 alsmede een hele reeks voertuigen uit de voormalige DDR: IFA F 8 (1949), P 50 (1956), P 70 (1955) en Trabant 601 L (1990). Iets heel bijzonders is de P 240 Sachsenring. Een doorontwikkeling uit Zwickau uit 1955 op basis van de Horch met een nieuw geconstrueerde OHV-zescilindermotor, goed voor 80 pk en een topsnelheid van 140 km/u. Uit de collectie van Audi Tradition zal nog een DKW F 8 Meisterklasse uit 1939 te zien zijn, destijds een ware bestseller.

Het Audi museum mobile in het Audi Forum Ingolstadt is zeven dagen per week geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Voor meer informatie zie ook: www.audi.de/Unternehmen/Historie of www.museummobile.de