15-3-2004
Horch-tentoonstelling in Audi museum mobile Ingolstadt
Vanaf 7 maart tot eind juni 2004 is in het Audi museum mobile in
Ingolstadt een speciale tentoonstelling te zien onder de titel Ik
bouwde autos - August Horch en 100 jaar automobielbouw in Zwickau.
De tentoonstelling volgt een week na het einde van de
Lamborghini-expositie, tot dusver de succesvolste
wisseltentoonstelling in de historie van het Audi museum mobile.
De Horch-tentoonstelling omvat elf bijzondere expositiestukken, die
tevens een stuk van de Duitse geschiedenis in de 20e eeuw tonen. De
reeks geëxposeerde autos reikt van de Audi Alpensieger uit 1912 tot
aan de voorlaatste auto met tweetaktmotor die in de voormalige DDR van
de band liep, de Trabant 601 L uit 1990. Merken als Horch en Audi, DKW
en IFA, Trabant en Volkswagen maken immers alle deel uit van de
historie van de automobielbouw in Zwickau.
De persoon van August Horch, de oprichter van de merken Horch en Audi,
staat tijdens de tentoonstelling centraal. Na een lastige beginfase in
Keulen en Reichenbach verplaatste Horch zijn onderneming in 1904 naar
Zwickau en legde daarmee de basis voor de inmiddels honderdjarige
geschiedenis van de automobielbouw in deze regio. Uit Zwickau kwamen
tal van legendarische autos, waaronder de Audi Type C Alpensieger, de
DKW F 1, de Horch 853 Sportcabriolet en de Silberpfeile, de racewagens
van de Auto Union met hun zestien- en twaalfcilindermotoren. Na de
oorlog werden in dezelfde assemblagehallen de IFA F 8, de P 70, P 50
en tenslotte de Trabant gebouwd, waarvan de laatstgenoemde inmiddels
een legende is geworden. Zwickau staat voor Voorsprong door techniek,
en dat niet alleen bij de bouw van racewagens: besturing aan de
linkerkant en schakeling in het midden (Audi Type K, 1921), motoren en
versnellingsbakken uit lichtmetaal (Audi Type M, 1923), vanaf de
dertiger jaren standaard voorwielaandrijving bij Audi en DKW. Ook de
eerste in serie geproduceerde kunststof carrosserie van de IFA P 70
(1954) stamt uit Zwickau.
Bezoekers van de tentoonstelling kunnen enkele unieke autos zien,
waaronder de eerste Audi met achtcilindermotor, de enig overgebleven
Audi Imperator (1929). De auto, die na een tweejarige
restauratieperiode in november vorig jaar aan Audi Tradition werd
afgeleverd, wordt voor het eerst publiekelijk getoond. Nog ouder is de
Audi 14/35 PS Type C, bekend onder de naam Alpensieger, omdat August
Horch zelf daarmee van 1912 tot 1914 de destijds zwaarste wedstrijd
voor automobielen, de Alpenfahrt over 2400 kilometer won. De Horch
10/50 PS stamt uit 1925, de Horch 480 Sedan Cabriolet dateert van
1931.
Autos die niet zo snel nog eens te zien zullen zijn, werden in
bruikleen beschikbaar gesteld door het August Horch Museum in Zwickau.
Daaronder de fraaie Horch 400 Polizeimannschaftswagen uit 1930 alsmede
een hele reeks voertuigen uit de voormalige DDR: IFA F 8 (1949), P 50
(1956), P 70 (1955) en Trabant 601 L (1990). Iets heel bijzonders is
de P 240 Sachsenring. Een doorontwikkeling uit Zwickau uit 1955 op
basis van de Horch met een nieuw geconstrueerde OHV-zescilindermotor,
goed voor 80 pk en een topsnelheid van 140 km/u. Uit de collectie van
Audi Tradition zal nog een DKW F 8 Meisterklasse uit 1939 te zien
zijn, destijds een ware bestseller.
Het Audi museum mobile in het Audi Forum Ingolstadt is zeven dagen per
week geopend van 9.00 tot 18.00 uur. Voor meer informatie zie ook:
www.audi.de/Unternehmen/Historie of www.museummobile.de
AutoRai